۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

با تحریم‌ها، تامین مالی پروژه‌های اکتشاف نفتی چه سرنوشتی خواهند داشت؟/ آخرین اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش اثرات منفی عملیات اکتشاف در منطقه خوزستان

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۴۶
کد خبر: 322644
با تحریم‌ها، تامین مالی پروژه‌های اکتشاف نفتی چه سرنوشتی خواهند داشت؟/ آخرین اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش اثرات منفی عملیات اکتشاف در منطقه خوزستان

با بازگشت تحریم‌ها و خروج سرمایه‌گذاران خارجی از حوزه اکتشاف، شرکت نفت تصمیم دارد تا بلوک‌های اکتشاف کوچک‌تر که نیاز به تامین مالی کمتری هم دارند را در دستور کار خود قرار دهد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با لغو یک جانبه برجام، شاهد خروج مجدد برخی شرکت های خارجی از طرح های نفتی در حوزه اکتشاف هستیم. در این میان اما مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تاکید بر این موضوع که با از سرگیری مجدد تحریم ها تغییر عملیاتی در برنامه های اکتشافات شرکت ملی نفت رخ نداده است، گفت: برنامه های اجرایی شرکت اکتشاف مبتنی بر منابع داخلی تعریف شده و فقط بلوک های اکتشافی که مبتنی بر سرمایه گذاری خارجی بوده بعضا متوقف شده است. وی افزود از آنجاکه برنامه ها و استراتژی های اکتشاف و حفاری هر پنج سال یکبار تهیه و تنظیم می شود و غالبا این طرح ها زمان بر هستند، لذا تحریم های مقطعی تاثیری بر تصمیم گیری در خصوص کاهش فعالیت در حوزه اکتشاف نداریم. 

وی همچنین افزود: در تلاشیم با فعالیت متخصصین داخلی تاثیر تحریم ها را به حداقل برسانیم. و برای جبران خروج سرمایه گذاران خارجی در برخی بلوک ها، تصمیم گرفتیم تا بلوک‌های اکتشاف کوچکتر که نیاز به تامین مالی کمتری دارند را در این مرحله در دستور کار قرار دهیم. در نتیجه در ماه‌های اخیر فاینانس و تامین مالی چهار بلوک اکتشاف به شرکت‌های داخلی واگذار شده است.

هندی همچنین در خصوص آخرین اقدامات شرکت اکتشاف برای جلوگیری از آسیب به  تالاب‌های خوزستان گفت: مُنکر این موضوع نیستیم که فعالیت های شرکت نفت در منطقه خوزستان مشکلاتی را برای محیط زیست و تشدید گرد وغبار در این استان بوجود آورده است، ولی در تلاش هستیم تا با راه‌حل‌های نوین از جمله ساخت استخر بتونی، انتقال ضایعات اکتشاف به محدوده‌های دور و جابجایی خطوط انتقال، چالش محیط زیستی را در این استان کاهش دهیم.

همچنین از دیگر اقداماتی که شرکت اکتشاف برای جبران خسارات ناشی از عملیات های فنی در حوزه های نفتی خوزستان در حال پیگیری است تخصیص بودجه مناسب به محیط زیست این استان، برای احیای تالاب های این منطقه است.