۰ نفر

آخرین وضعیت لایروبی سدهای تهران

۳ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۲
کد خبر: 317234

آخرین وضعیت لایروبی سدهای تهران

مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: با توجه به موقعیت احداث و وضعیت حوضه آبریز سدهای تهران، دریاچه سدها نیاز چندانی به لایروبی ندارد، اما بر اساس دستورالعمل‌های بهره‌برداری در سد لتیان این عملیات انجام می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد شهریاری با بیان این‌که تأمین آب شرب شهر تهران از دوسامانه شرق شامل سدهای لار، لتیان و ماملو و سامانه غرب شامل سدهای امیرکبیر و طالقان صورت می پذیرد، اظهار کرد: فرسایش و رسوبزایی در حوضه آبریز سدهای تهران به نحوی است که با توجه به قدمت سدهای مذکور رسوبات وارده به مخازن سدها مشکلی به لحاظ بهره برداری ایجاد نکرده و تاکنون ضرورتی به جهت لایروبی وجود نداشته است.

وی با تاکید بر این‌ مساله که پیش بینی‌های لازم در طراحی اولیه به جهت ایجاد زیرساخت لازم در بهره برداری از حجم آب ذخیره شده سدها صورت پذیرفته، ادامه داد: دریچه‌های آبگیری و تخلیه کننده‌های تحتانی تعبیه شده در سدهای مذکور به گونه‌ای است که می‌توان با توجه به حجم آب موجود دریاچه سد، برنامه‌ریزی های لازم در تأمین نیاز آبی پایین دست اعم از شرب، کشاورزی و صنعت انجام شده و درصورت نیاز، براساس دستورالعمل های مربوطه بخشی از رسوبات ته نشین شده از مخزن را نیز تخلیه کرد.

مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به انجام مطالعات هیدروگرافی مخازن سدهای تهران گفت:‌ براساس نتایج آخرین مطالعات صورت گرفته، میزان رسوبات وارده به مخازن سدهای امیرکبیر، لتیان و طالقان، درحد قابل قبول و منطبق با احجام پیش‌بینی شده در طراحی اولیه سدهای مذکور است.

به گفته وی در سامانه شرق تهران و در سد لتیان با توجه به این‌که حجم مخزن و مساحت دریاچه نسبت به سایر سدهای استان کمتر است بر همین اساس و با توجه به روند رسوبگذاری، همه ساله درانتهای فصل آبگیری و اوایل تیرماه عملیات بازگشایی دریچه‌های تخلیه تحتانی به منظور تخلیه بخشی از رسوبات وارده به مخزن سد لتیان صورت می پذیرد.

مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص فرآیند انجام کار، اظهار کرد: با توجه به وضعیت و نحوه توزیع رسوبات در مخزن سد لتیان و تجربه بهره برداری بیش از پنجاه سال از سد مذکور، عملیات تخلیه آب "جت زنی" تا زمانی که آب خروجی زلال شود ادامه می یابد.

شهریاری در پاسخ به این سوال که آیا برای انجام این کار نیاز به استفاده از ماشین‌های مکانیکی نیست، گفت: شرایط سدهای تهران به گونه‌ای است که هیچ‌گاه به تجهیزات و سیستم‌های مکانیکی نیاز نبوده، اما در سدهایی که به لحاظ حوضه آبریز و رسوبگذاری مخزن مشکل داشته و امکان تخلیه رسوب و یا آب سد وجود نداشته باشد، به کارگیری روشهای خاص تخلیه رسوب و استفاده از تجهیزات و ماشین آلا ت معمول است که طبیعتاً مستلزم صرف زمان زیاد و هزینه های سنگین خواهد بود.

مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به مشکلاتی که رسوبات وارده به سدها می‌تواند به لحاظ فنی، اقتصادی و حتی تبعات اجتماعی نامطلوب ایجاد کند، افزود:خوشبختانه این موضوع در سدهای پنجگانه تهران که نیاز آب شرب پایتخت و همچنین بخشی از نیاز آب شرب شهرهای کرج و هشتگرد را تامین می‌کنند در حد قابل قبول بوده و نگرانی در این خصوص متصور نیست.