۰ نفر

کدام کشورها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بیشتر آسیب می‌بینند

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 314069
کدام کشورها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بیشتر آسیب می‌بینند

پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی وضعیت کشورهایی که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر آسیب را می‌بینند، مورد بررسی قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، اویل پرایس در گزارشی نوشت: تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران باعث مشکلات  اقتصادی برای همسایگان جمهوری اسلامی اسلامی ایران به ویژه آذربایجان، گرجستان و ارمنستان می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: واشنگتن به دنبال کاهش درآمد نفتی ایران به صفر است، ولی این هدف دولت آمریکا بر هیچ کدام از این سه کشور تاثیر مستقیمی بر جای نخواهد گذاشت چراکه هیچ کدام از اینها واردکننده مستقیم نفتی از ایران نبودند. هر چند این سه کشور تا حدی برای تامین گاز طبیعی به ایران وابسته هستند.

نویسنده این گزارش با اشاره به سفر اخیر جان بولتون، به هز سه کشور آذربایجان، ارمنستان و گرجستان نوشت: مشاور امنیت ملی ایالات متحده تلاش خود را برای حمایت از اقدامات واشنگتن در جهت منزوی کردن تهران متمرکز کرده است، واشنگتن تحریم جدیدی را در پنج نوامبر علیه ایران تحمیل کرد، هشت کشور، از جمله ترکیه از تحریم‌های علیه ایران معاف شدند اما هیچ یک از این سه کشور در لیست معافیت قرار نگرفتند.

آذربایجان به عنوان صادرکننده نفت و گاز و واردکننده نفتی از ایران، موقعیت بسیار پیچیده‌ای دارد هم چنین آذربایجان مرزهای طولانی با ایران دارد و در ماه مارس مالکیت تعدادی از منابع  نفت و گاز خزر که در توافقنامه توسعه مشترک  بین ایران و آذربایجان امضا شده را در اختیار گرفته است. در حال حاضر توسعه این همکاری‌ها  بعید به نظر می‌رسد، اما سرمایه‌گذاری‌های مشترک  موجود بین ایران و آذربایجان فراتر از آن چیزی است که حتی واشنگتن بتواند آنها را متوقف کند.

میدان اصلی گاز آذربایجان در شاه‌دنیز قرار دارد و توسط یک مجمع به رهبری انگلستان توسعه یافته و شرکت نفت ملی ایران در این میدان نفتی سهامی ۱۰ درصدی دارد. شاه دنیز در حال حاضر تنها منبع گازی است که از مدتها پیش توسعه آن از سوی اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده است که با هدف کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه این منبع گازی گسترش یافته است.

آذربایجان همچنان به طور بالقوه از هر گونه افزایش قیمت جهانی نفت ناشی از توقف صادرات ایران، سود می‌برد. این بی‌ثباتی قیمت نفت منجر به افزایش قیمت گاز طبیعی خواهد شد، آذربایجان ممکن است از مزایای تحریم‌های ایالات متحده بر ایران بهره‌مند شود، زیرا اگر قیمت نفت در نتیجه تنش‌های خلیج فارس افزایش یابد، باعث سود بیشتر آذربایجان خواهد شد.

ارمنستان کشور دیگر از سه کشوری که درباره آن صحبت شد با برخورداری از مقادیر کمی از منابع طبیعی، بیش از ۴۰ درصد از نیروی برق خود را از نیروگاه هسته‌ای ماتسامور دریافت کرده است، ارمنستان برای برآورده کردن نیازهای انرژی به طور فزاینده‌ای وابسته به گاز وارداتی شده است.

بخش عمده‌ای از گاز ارمنستان از روسیه (از طریق گرجستان) وارد می‌شود، ارمنستان در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد کرد. در اواخر سال ۲۰۱۷ ارمنستان با افزایش واردات گاز ایران، میزان دریافت گاز از ایران به میزان ۲۵ درصد و افزایش صادرات برق به میزان مشابه، اعلام شد.

در ۶ نوامبر سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان گفت: ما در حال بررسی میزان تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد و شرایط ارمنستان هستیم و بر تحولات نظارت داریم.

وضعیت ارمنستان با این واقعیت که بخش عمده‌ای از شبکه خط لوله گاز کشور متعلق به گازپروم روسیه است، پیچیده‌تر است و از شرایط کنونی ضرر زیادی می‌کند چراکه با حذف ایران به روسیه وابسته می‌شود و اقتصادش ضعیف‌تر از قبل خواهد شد.

در این میان گرجستان کشوری است که ضرر کمتری از تحریم‌ها دریافت می‌کند. گرجستان برای تامین نفت خود به آذربایجان وابسته است و با توجه به دسترسی این کشور به دریای سیاه نیاز زیادی به واردات از ایران ندارد. بنابراین ضرری که متوجه این کشور می‌شود، نسبت به دو کشور دیگر کمتر است.