۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

بورس؛ ابزاری شفاف برای عرضه نفت/ مقاومت‌ها مانع از بورسی شدن نفت خام شده است

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۳
کد خبر: 304499
بورس؛ ابزاری شفاف برای عرضه نفت/ مقاومت‌ها مانع از بورسی شدن نفت خام شده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بورس، ابزار شفاف و مناسبی برای عرضه نفت خام است، گفت: در صورت اجرای تحریم های نفتی از آبان ماه، عرضه نفت خام در بورس می تواند راهکار خوبی برای گذر از تحریم ها باشد.

احمد انارکی محمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار داشت: عرضه نفت در بورس یک تکلیف قانونی برای دولت است و در برنامه ششم توسعه، دولت و دستگاه های ذیربط مکلف شده اند که نفت را در بورس عرضه کنند.

انارکی محمدی در ادامه افزود: در برنامه پنجم توسعه هم تکلیف مشابهی برای دولت گذاشته شده بود، اما عملا دولت های دهم، یازدهم و دوازدهم اقدامی در این رابطه انجام ندادند و به آنچه که در قانون پیش بینی شده بود، عمل نکردند.

وی با بیان اینکه مجلس تکلیف قانونی دولت را در راه اندازی بورس نفت مشخص کرده است، گفت: یکی از مهمترین دلایل عدم راه اندازی بورس نفت این است که افراد ذی مدخل در فروش نفت نمی خواهند امتیاز فروش نفت را با بخش خصوصی شریک شوند و این مقاومت ها موجب شده که رویه سابق در فروش نفت ادامه داشته باشد، در حالی که برای مهار تحریم ها به خلق بازارهای جدید و مشتریان جدید نیاز داریم.

انارکی محمدی با بیان اینکه بخش خصوصی در شرایط تحریمی می تواند برای فروش و صادرات نفت نقش بسیار کمک کننده ای داشته باشد، گفت: البته امیدواریم که وارد فاز تحریم های نفتی نشویم، اما باید برای تحریم نفتی ایران که از آبان ماه آغاز می شود، تدابیر لازم اندیشیده شود که یکی از بهترین تدابیر می تواند عرضه نفت در بورس باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با تاکید بر اینکه نفت ایران همیشه مشتریان خود را دارد، عنوان کرد: فعالان بخش خصوصی که در حوزه انرژی فعال هستند، تمایل به خریداری و صادرات نفت دارند و می توانند در شرایط تحریمی بدون مشکل نفت کشورمان را صادر کنند.

انارکی محمدی با بیان اینکه می توانیم زیرساخت های بورسی شدن نفت خام را فراهم کنیم، گفت: یکی از الزامات برای عرضه نفت در بورس ایجاد زیرساخت های مناسب است که در این بخش اقدامات نسبتا خوبی صورت گرفته و به نظر می رسد که بورس برای عرضه نفت آمادگی دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه برای عرضه نفت در بورس استانداردهای آن به عنوان یک کالا مشخص است، اظهار داشت: البته آماده سازی زیرساخت های عرضه نفت در بورس نفت تنها برعهده وزارت نفت نیست و در این رابطه   سازمان بورس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه های ذیربط هم وظایفی دارند و باید هماهنگی های لازم بین این دستگاه ها به وجود بیاید.