۰ نفر

مصرف برق وسایل سرمایشی در قله صعود

۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 276415
مصرف برق وسایل سرمایشی در قله صعود

از مجموع ۵۳ هزار مگاوات اوج مصرف برق تابستان سال ۹۶ مقدار ۲۰ هزار مگاوات مربوطه به سیستم‌های سرمایشی بوده که این مقدار معادل برق مصرفی چهار کشور افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان است که البته برای امسال نیز همین عدد پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، میزان مصرف انرژی در بخش خانگی در ایران سه تا چهار برابر متوسط دنیا است؛ علاوه بر این حدود ۷۰ درصد از پیک مصرف برق به بخش ساختمان اختصاص دارد و حدود ۱۰ درصد از مصرف برق کشور مربوط به تعرفه بخش عمومی است . ساختمان‌های دولتی، مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و...جزیی از این تعرفه محسوب می‌شوند و از نظر سهم این بخش در پیک تابستان امسال برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد که  حدود ۱۵ درصد سهم پیک از مصرف برق عمومی است.

از سوی دیگر نرخ مصرف انرژی در ایران ۱۴ برابر ژاپن و ۴.۴ برابر مصرف جهانی است که طبق اعلام مسوولان برقی این نرخ به اقتصاد کشور فشار می آورد و باعث به خطر افتادن امنیت انرژی و سلامت محیط زیست می‌شود.

ادامه این روند باعث به خطر افتادن توسعه کشور می‌شود و به گفته محمودرضا حقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر اگر با توجه به امضای پروتکل‌های بین المللی محیط زیست ایران نتواند مصرف انرژی را مدیریت کند ناچار به پرداخت جریمه‌های بین المللی خواهیم شد.

وی معتقد است که مدیریت صحیح مصرف با تسهیل ورود بازیگران خصوصی شبکه برق و مدیریت بار برای افزایش ضریب بار و مدیریت موثر شبکه می‌تواند در به حداقل رساندن عوامل کاهش بهره وری انرژی و فعال سازی بخش مصرف در مدیریت شبکه های برق، کاهش تلفات، توسعه خدمات مشترکین، توسعه بازار خرید و فروش، کاهش آسیب پذیری شبکه و ...  کمک کند.

حقی‌فام  با بیان اینکه برنامه ما این است که ۵۰ درصد انرژی تحت کنترل هوشمند را تا پیک سال بعد مدیریت کنیم و تلاش بر این است که ۴۵۰ هزار کنتور دیماندی در کل کشور نصب کنیم، گفت:امیدوارم تا بتوانیم به زودی از منابع موجود در کنترل مصرف بهره بگیریم و مدیریت مصرف را به عنوان یک فرهنگ غالب در جامعه رواج دهیم.

یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها، میزان مصرف انرژی است. بر همین اساس اعداد و ارقام کشور در توسعه شبکه در بخش بار و اقلام مطلوب است، اما بهره‌وری و بازدهی‌ تاسیسات و مصرف جای کار دارد چراکه در سال ۱۳۸۴ کل انرژی عرضه شده به نسبت نفت خام ۱.۲ میلیارد بشکه معادل نفت خام بوده که این مقدار  در سال ۱۳۹۲ به ۱.۷ رسیده است

درحالی‌که بالا رفتن مصرف انرژی لزوما به منزله‌ رفاه نیست، میزان مصرف انرژی در کشورهای خاورمیانه نسبت به متوسط جهانی رشد بالایی را تجربه می‌کند، از آمارهای موجود در این عرصه می توان نتیجه گرفت که با وجود رشد مصرف انرژی الکتریکی در کشورهای صنعتی به نسبت کشورهای در حال توسعه، بهره‌وری انرژی در این کشورها در حال افزایش است.