۰ نفر

صادرات بیش‌از ۴۲میلیون لیتر نفت وگاز از کردستان به عراق

۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۳۴
کد خبر: 220570
صادرات بیش‌از ۴۲میلیون لیتر نفت وگاز از کردستان به عراق

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان گفت: در یکسال گذشته بیش از 42 میلیون لیتر نفت گاز (گازوئیل) از انبار نفت سنندج به اقلیم کردستان عراق صادر شده است.

فریدون یاسمی روز پنجشنبه اظهار کرد: سود حاصل از فروش این میزان فرآورده نفتی در یکسال گذشته بین 17 هزار و 431 خانوار روستایی مناطق مرزی کردستان توزیع شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با اشاره به عرضه خارج از شبکه و قاچاق نفت گاز و سوء استفاده افرادی از این شرایط افزود: با توجه به کیفیت مطلوب نفت گاز صادراتی و استقبال بی نظیر مشتریان از این فرآورده، مباحث مربوط به قاچاق و عرضه غیرقانونی آن نیز در بازارچه های مرزی استان به صفر رسیده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان در ادامه با اشاره به عرضه خارج از شبکه و قاچاق فرآورده های نفتی تاکید کرد: اجرای این طرح می تواند مشوقی برای جلوگیری از قاچاق سوخت و کمکی به معیشت مرزنشینان باشد.

یاسمی با اشاره به ظرفیت و وجود زیرساخت های لازم برای صادرات این فرآورده به اقلیم عراق یادآور شد: این ظرفیت وجود دارد که روزانه حدود یک میلیون لیتر سوخت برای صادرات در اختیار تعاونی های مرزنشین قرار گیرد.

به گفته وی، براساس تاییدیه استانداری کردستان و کارگروه سوخت استان به هر خانوار تا سقف یک هزار و 500 لیتر نفت ‌گاز از طریق کارگزار مورد تایید استانداری یا تعاونی مرزنشین با قیمت شناور مرزی عرضه می شود.

وی اضافه کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و بروز آوری فعالیت های این شرکت با همکاری و تعامل کارکنان پخش منطقه نفتی کردستان، عملیات افزایش توان بارگیری این فرآورده جهت صادرات از انبار نفت سنندج با اضافه کردن سه لاین بارگیری فراهم شد.

 هم اکنون 9 ناحیه، سه واحد تاسیسات انبار نفت، 440 فروشندگی روستایی، 66 باب جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی و بیش از 52 جایگاه CNG سوخت مورد نیاز مردم استان کردستان را تامین و عرضه می کنند.