۰ نفر

حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی پس از برجام

۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۲۱
کد خبر: 168055
حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی پس از برجام

معاون وزیر نفت می گوید، پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) سیل سرمایه گذاران خارجی از کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و هلند برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی روانه ایران شد و تفاهمنامه امضا کردند.

'مرضیه شاهدایی' شامگاه شنبه در همایش چشم انداز پتروشیمی در ایران که به مناسبت روز پتروشیمی در محل سالن تلاش برگزار شد،افزود: توسعه صنعت پتروشیمی نیاز به توسعه فرهنگ صنعتی در کشور دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که در ایران سرمایه گذاران خوبی داریم، افزود: احساس ریسک اجازه نمی دهد سرمایه گذاران براحتی در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کنند و به ناچار هلدینگ ها از سرمایه گذاران حمایت می کنند.

شاهدایی قدمت صنعت پتروشیمی در ایران را 50 سال عنوان کرد و گفت: مزیت نسبی صنعت پتروشیمی ایران دسترسی به خوراک نفت و گاز ،موقعیت جغرافیایی ممتاز، دسترسی به آب های آزاد و وجود بازار بزرگ داخلی است.

معاون وزیر نفت محور اصلی فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را توسعه آن عنوان کرد و افزود: هم اکنون ٢٠ کارخانه پتروشیمی در ماهشهر، ١٢ کارخانه در عسلویه و ١٨ کارخانه در سایر نقاط کشور فعالیت می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ظرفیت تولید پتروشیمی را 61 میلیون و500هزار تن در سال عنوان کرد.

شاهدایی بیشترین رقم فروش کالای داخلی را فرآورده های پتروشیمی عنوان کرد و افزود: بالاترین ارزش افزوده، بیشترین سودآوری و بیشترین صادرات متعلق به محصولات پتروشیمی است.

وی سهم شرکت های پتروشیمی در میان 500 شرکت در کشور را 14 شرکت پتروشیمی در مجموعه ١٠٠ شرکت اول عنوان کرد.

شاهدایی گفت:هم اکنون هفت طرح پتروشیمی در ماهشهر،١٧ طرح در عسلویه و 26 طرح در سایر مناطق کشور در دست اجرا است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی،همچنین 5 طرح پتروشیمی با فاینانس چینی و ١٠ طرح با صندوق توسعه ملی اجرایی می شود.

وی رویکرد صنعت پتروشیمی در آینده را افزایش ظرفیت اسمی عنوان کرد و گفت: همچنین جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی از دیگر رویکردها شده است.

در این مراسم حجت الله میرزایی معاون اقتصادی وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت:30 درصد از تولید 46 میلیون تنی محصولات پتروشیمی متعلق به شرکت های وابسته به سازمان تامین اجتماعی (شستا) است.

وی افزود: بنگاه های پتروشیمی متعلق به چهار صندوق تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری، فولاد و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور هستند.

میرزایی افزود: هم اکنون در پنج طرح بزرگ پتروشیمی در استان های ایلام و فارس سرمایه گذاری شده است که سهامداران اصلی آنها صندوق ها هستند.