۰ نفر

پرداخت یک‌ سوم از بدهی‌های صنعت برق کشور

۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۷
کد خبر: 160754
پرداخت یک‌ سوم از بدهی‌های صنعت برق کشور

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: از ابتدای سال تاکنون یک‌سوم بدهی صنعت برق پرداخت شده است.

علیرضا دائمی با تاکید بر برنامه‌های وزارت نیرو برای پرداخت بدهی‌های صنعت برق، از اختصاص فروش حدود 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پرداخت مطالبات بخش غیر دولتی و تولید کنندگان برق در سال جاری خبر داد و افزود: 1500 میلیارد تومان از این اوراق از اسناد خزانه اسلامی بوده که بین شرکت‌ها توزیع شده و پیش بینی می‌شود به‌زودی 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر نیز توزیع شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی مجموع پرداخت‌ها به طلبکاران بخش برق در 8 ماهه اول سال جاری را به بیش از 10 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: هم‌اکنون یک‌سوم بدهی‌های صنعت برق پرداخت شده که امیدواریم با تدابیر صورت گرفته و حمایت دولت، تا پایان سال جاری بخش بیشتری از بدهی‌های باقیمانده نیز پرداخت شود.

دائمی با بیان این مطلب که دولت آمادگی خود را برای پرداخت مطالبات پیمانکاران صنعت برق کشور اعلام کرده است، افزود: بخشی از مطالبات مربوط به بانک‌ها و بخشی دیگر مربوط به تولید کنندگان غیر دولتی برق است و پیش بینی می‌شود با پرداخت حدود 5 هزار میلیارد تومان دیگر، میزان بدهی‌های وزارت نیرو به رقم معقول 15 هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: تدابیری نیز در بودجه سال 96 پیش بینی شده تا بتوانیم بخش دیگری از مطالبات را در سال آینده پرداخت کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو تصریح کرد: بخشی از بدهی‌های وزارت نیرو از ابتدای دولت یازدهم به صورت بدهی تجمیعی ناشی از عدم پرداخت تفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده برق بوده و رقم این بدهی‌ها حداقل 25 هزار میلیارد و حداکثر 32 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: از ابتدای امسال با کمک دولت بخشی از این بدهی‌ها پرداخت شد و بخش دیگری از این بدهی‌ها در خصوص تسهیلات بانکی مربوط به طرح‌های نیروگاهی واگذار شده وزارت نیرو به بخش خصوصی بوده است.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های دقیق و جلسات متعدد با سازمان حسابرسی و طرح موضوع در دولت و وزارت اقتصاد، 6 هزار و 200 میلیارد تومان از این بدهی‌ها از تعهد وزارت نیرو خارج و به تعهدات دولت در مقابل بانک‌ها منتقل شد.

دائمی ادامه داد: بخش دیگری از این بدهی‌ها هنوز باقی است و تا پایان سال جاری 800 میلیارد تومان از این میزان بدهی و تعهداتی که مربوط به نیروگاه‌های واگذار شده به بخش‌های غیردولتی بوده، ازجانب دولت کسر خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال 95، حدود 7 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که مشابه اوراق مشارکت از بانک‌ها دریافت شده بود، پرداخت خواهد شد و یا اینکه از عهده وزارت نیرو خارج و به عهده دولت واگذار می‌شود.

علیرضا دائمی در خصوص بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز با بیان این مطلب که اگر می‌خواستیم با همان مصوبه هدفمند کردن یارانه‌ها سهمی را به سازمان هدفمندی اختصاص دهیم، باید امسال نیز حدود 4 هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی بخش برق را به این امر اختصاص می‌دادیم بیان داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته و مساعدت و مصوبات دولت و ریاست جمهوری این رقم نیز از تعهدات وزارت نیرو خارج شد.

وی میزان استفاده از اسناد خزانه اسلامی در وزارت نیرو را تا کنون بر اساس تبصره 5 قانون بودجه سال 95 گفت: کل اسناد خزانه اسلامی 7 هزار و 500 میلیارد بود که از این میزان 3500 میلیارد تومان به صنعت آب و برق تعلق گرفته است.

وی اضافه کرد: اسناد خزانه اسلامی بر اساس قانون در پایان امسال باید نقد شود و قابلیت معامله در شرکت فرابورس ایران را نیز داراست و نسبت به اوراق مشارکت و سایر اوراقی که دولت منتشر می‌کند از شرایط بهتری برخوردار است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: اسناد خزانه اسلامی بهترین روش برای پرداخت مابه التفاوت قیمت برق خواهد بود که در حال انجام است و پیمانکاران استفاده خوبی از آن کرده‌اند.

وی از رضایت کامل پیمانکاران در خصوص استفاده از اسناد خزانه اسلامی سخن گفت و در ادامه افزود: رقم پیش‌بینی شده در بودجه به میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان بود که تمام آن اختصاص پیدا کرد و منابع ذخیره شده دیگری در حال حاضر موجود نیست.