۰ نفر

مشاور وزیر اقتصاد: نفت باید از درآمدهای کشور کنار گذاشته شود

۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۵۳
کد خبر: 158524
مشاور وزیر اقتصاد: نفت باید از درآمدهای کشور کنار گذاشته شود

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر استان‌ها وزارت امور اقتصادی و دارایی درآمدهای مالیاتی را بهترین جایگزین برای نفت عنوان کرد.

سید جواد هاشمی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه که امروز (۲۵ آبان) برگزار شد، به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود:  اولین اقدام در راستای عملی کردن این سیاست‌ها پیدا کردن یک جایگزین برای نفت بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی تصریح کرد: افزایش تولیدات داخلی، کشاورزی و افزایش صادرات، هر کدام می‌توانند جایگزین درآمدهای نفتی شوند، اما آنچه که به وزارت اقتصاد مربوط می‌شود این است که آهسته آهسته سهم موارد دیگر در بودجه عمومی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم و بهترین گزینه جایگزین کردن درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی است.

وی افزود: قطعا در این زمینه به دنبال افزایش مالیات نیستیم و از آنجا که متاسفانه در کشور ما فرار مالیاتی زیاد است تمام تمرکز خود را بر این قسمت گذاشته و تلاش داریم که مانع فرار مالیاتی شویم.

هاشمی به سهم مالیات از بودجه عمومی کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مالیات سهم ۸۸ درصدی در بودجه کشوری مانند آمریکا دارد و حتی در کشوری مانند ترکیه که توسعه یافته محسوب نمی‌شود سهم مالیات در بودجه ۸۵ درصد است، درحالیکه در کشور ما مالیات تنها ۳۵.۲ درصد از بودجه عمومی کشور سهم دارد.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت طی این سالها با مشکلات بسیاری از جمله تحریم، عدم فروش نفت و قیمت پایین آن مواجه بوده است، گفت: اولین اقدام ما در حل مشکلات اقتصادی کاهش تورم بود که خوشبختانه در حال حاضر تورم تک رقمی شده است.

هاشمی به رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در سه ماهه ابتدای امسال رشد اقتصادی کشور ۴.۴ درصد بود و پیش بینی ما این است که این میزان تا پایان سال به پنج درصد برسد.

وی با بیان اینکه در بسیاری جوامع سعی در جمع کردن پول از سطح جامعه دارند، گفت: این در حالیست که در کشور ما پول توزیع می‌شود و توزیع پول تنها در کشوری مانند ژاپن انجام می‌شود که مردم آن کشور می‌دانند پول خود را چگونه هزینه کنند که تورم‌زا نباشد.

هاشمی افزود: علاوه بر افزایش سهم مالیات در بودجه عمومی، یکی از راهکارهای موثر در رونق اقتصادی کشور جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی ادامه داد: متاسفانه درحالی ما سالها بر درآمدهای نفتی تمرکز کردیم که صنعتی مانند گردشگری در سال گذشته توانسته ۱۲۶۰ میلیارد دلار درآمدزایی در جهان داشته باشد که سه برابر درآمد حاصل از فروش نفت کشورهای عضو اوپک است.

مدیرکل دفتر استان‌ها وزارت اقتصاد با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا به لحاظ پتانسیل‌های گردشگری است، گفت: این درحالی است که سال گذشته سهم ایران از این درآمد تنها ۲۷ صدم درصد بوده و کشوری مانند ترکیه توانسته سهم ۱۶.۵ درصدی از این درآمد داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه باید نفت از درآمدهای کشور به تدریج کنار گذاشته شود، گفت: ما منابع بسیار ارزشمند و درآمدزایی برای جایگزین کردن نفت داریم و همه باید در این زمینه همت کنند تا بتوانیم جایگزین مناسبی برای نفت پیدا کنیم.