۰ نفر

تناقض گویی های بایدن و وزیر خزانه داری؛

آیا آمریکا بر رکود اقتصادی غلبه خواهد کرد؟

۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۲۴
کد خبر: 646467
آیا آمریکا بر رکود اقتصادی غلبه خواهد کرد؟

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و جنت یلن وزیر خزانه داری دولت بایدن می گویند که رکود اقتصادی در ایالات متحده اجتناب ناپذیر نیست و نگرانی بسیاری از اقتصاددانان را که رکود آینده را پیش بینی کرده اند نادیده گرفته اند.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ علاوه بر این، بایدن اصرار دارد که ایالات متحده بر این تورم غلبه خواهد کرد، در حالی که یلن اعتراف می کند که «تورم به‌طور غیرقابل قبولی بالاست».بایدن گفت که رکود اقتصادی آمریکا اجتناب ناپذیر نیست. او روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت که رکود اقتصادی ایالات متحده "حتمی" نیست.

یک خبرنگار در پاسخ به سوال بایدن در مورد یک رکود بالقوه، گفت: "اقتصاددانان می‌گویند که احتمال رکود بیش از هر زمان دیگری وجود دارد."

رئیس جمهور ادامه داد: نه، فکر نمی‌کنم اینطور باشد. امروز صبح داشتم با لری سامرز صحبت می‌کردم، هیچ چیز در مورد رکود اجتناب ناپذیر نیست.

بایدن به مکالمه ای اشاره کرد که ادعا می کرد با لارنس سامرز، وزیر سابق خزانه داری داشته است، که یکشنبه در NBC گفت: "بهترین حدس من این است که رکود اقتصادی در پیش است."

سامرز پیش‌بینی رکود خود را اینگونه توضیح داد: «من بر این اساس می‌گویم که ما وضعیتی مانند شرایط فعلی نداشتیم، تورم بالای ۴ درصد و بیکاری بیش از ۴ درصد بدون رکود در طی یک یا دو سال آینده. بنابراین، من فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که برای انجام کارهای لازم برای توقف تورم، فدرال رزرو به اندازه‌ای نرخ بهره را افزایش دهد که اقتصاد وارد رکود شود.»

این اولین باری نیست که بایدن نگرانی‌ها در مورد نزدیک شدن به رکود اقتصادی ایالات متحده را رد کرده است.

در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس پس از اعلام فدرال رزرو در خصوص بزرگترین افزایش نرخ بهره از سال ۱۹۹۴ در هفته گذشته، او اظهار داشت: اول از همه، این اجتناب ناپذیر نیست. ثانیاً، ما نسبت به هر کشوری در جهان در موقعیت قوی‌تری برای غلبه بر این تورم هستیم.

یلن انتظار دارد که  رشد اقتصادی ایالات متحده کند شود اما ادعا می کند که رکود به هیچ وجه اجتناب ناپذیر نیست.جنت یلن، وزیر خزانه داری، خوش بینی بایدن در مورد اقتصاد ایالات متحده را تایید می کند.

او روز یکشنبه به ABC News گفت که رکودی که بسیاری از آمریکایی ها از آن می ترسند "به هیچ وجه قریب الوقوع" نیست: "من انتظار دارم که رشد اقتصاد کند شود که پیشتر با سرعتی بسیار سریع رشد کرده است، زیرا بازار کار بهبود یافته و ما به اشتغال کامل رسیده ایم. اکنون طبیعی است که ما انتظار داریم به رشد ثابت و باثبات روی بیاوریم.»

یلن گفت: اما من فکر نمی کنم که رکود به هیچ وجه اجتناب ناپذیر باشد. با این وجود، وزیر خزانه داری تاکید کرد: واضح است که تورم به طور غیرقابل قبولی بالاست.یلن همچنین در اوایل ماه جاری در نشست سیاست Dealbook D.C تایمز گفت: "هیچ موردی وجود ندارد که نشان دهد رکود اقتصادی در راه است."