۰ نفر

بر اساس آمار بانک مرکزی اعلام شد؛

رکوردشکنی اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی / مردم همچنان به کاهش تورم امید ندارند

۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۲۱
کد خبر: 628900
رکوردشکنی اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی / مردم همچنان به کاهش تورم امید ندارند

نقدینگی کل کشور در پایان بهمن ماه سال گذشته به ۴۶۲۴ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹، ۳۹.۷۲ افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، رشد نقدینگی بهمن ماه سال ۱۳۹۹ برابر با ۳۹.۲۲ درصد گزارش شده بود که نشان می‌دهد همچنان رشد نقدینگی در سطح بالایی قرار دارد.

باید توجه داشت که میانگین رشد نقدینگی از سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۸ درصد بوده‌است.

پایه پولی نیز در پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ به حدود ۵۸۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹، رشد ۳۳.۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد پایه پولی در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ برابر با ۳۲.۷۶ درصد بوده‌ که حاکی از عدم کنترل رشد پایه پولی است.

نکته مثبت اطلاعات منتشر شده این است که خالص بدهی دولت به بانک مرکزی بیش‌ترین اثر را در کاهش رشد پایه پولی داشته‌؛ به بیان دیگر رشد پایه پولی از محل استقراض مستقیم دولت از بانک مرکزی کنترل شده‌‌است.

با این وجود در پایان بهمن ماه، بدهی بانک ها به بانک مرکزی با رشد ۵۸.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹، به حدود ۱۸۶ هزار میلیارد تومان رسیده‌ که بالاترین رشد بدهی بانک ها از بهمن ماه سال ۱۳۹۰ محسوب می‌شود.

از یکسو کاهش استقراض دولت از بانک مرکزی و از سوی دیگر، افزایش قابل توجه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، این فرضیه را که دولت به جای استقراض مستقیم روی به استقراض غیر مستقیم آورده تقویت می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر، افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است، به گونه‌ای که این رقم با رشد حدود ۲۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به بیش از ۵۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

ضریب فزاینده نیز در پایان بهمن ماه سال گذشته به ۷.۹۶ رسیده که نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش ۴.۹۲ درصدی را نشان می‌دهد که حاکی از افزایش اعتباردهی بانک‌ها است.

نسبت شبه پول به پول نیز در بهمن ماه سال گذشته نسبت به دی ماه و ماه مشابه سال گذشته اندکی کاهش یافته که حاکی از عدم فروکش کردن انتظارات تورمی مردم است.