۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مقدمه چینی برای حذف انحصار ساترا در شبکه نمایش خانگی

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبر: 605943
مقدمه چینی برای حذف انحصار ساترا در شبکه نمایش خانگی

با حذف یک بند از بودجه ۱۴۰۱، این گمانه مطرح می شود که نظارت بر شبکه نمایش خانگی از انحصار ساترا خارج خواهد شد.

اقتصادآنلاین - شادی همایونی؛ به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، پس از چندین سال مناقشه میان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر تنظیم گری شبکه نمایش خانگی، سال گذشته مجلس در قانون بودجه، ضمن اختصاص ردیفی مجزا در جداول مختلف به ساترا، در ردیف ۵-۲ بند «ی» تبصره «۶ » قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز گزاره ذیل را قرار داد:

«مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا برعهده سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صدا و سیماست. سازمان صدا و سیما موظف است در راستای حفظ ارزش های ایرانی- اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه ای در فضای مجازی نظارت کند و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از آثار سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد»

براساس این بند، انحصار صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن و حق نظارت بر همه مراحل تولید آثار حرفه ای در فضای مجازی (چه شبکه نمایش خانگی و چه جز آن) به سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) ذیل سازمان صدا و سیما سپرده شد. 

این بند قانون، البته پایان مناقشات نبود و با روی کار آمدن دولت جدید، وزارت فرهنگ و ارشاد مجددا بحث هایی را در مخالفت با سپرده شدن این حق به صدا و سیما مطرح کرد. 

فارغ از اینکه گفتگوها و مناقشه طرفین تا این لحظه به کجا رسیده است، با حذف این بند از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ،این پرسش مطرح می شود که آیا این کار مقدمه چینی برای تغییر ریل تنظیم گری شبکه نمایش خانگی است؟ یا اینکه این حذف، همسو با سیاست های کلی اصالحی بودجه در دولت جدید و صرفا برای کاهش احکام بودجه است؟