۰ نفر

وکلا و پزشکان از این ماه مالیات می دهند

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۳۳
کد خبر: 599016
وکلا و پزشکان از این ماه مالیات می دهند

داوود منظور گفت: با اجرا شدن قانون دائمی مالیات ارزش افزوده از ۱۳ دی، همه مشاغل از جمله پزشکی و وکالت ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات هستند.

به‌ گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صداوسیما، رییس سازمان امور مالیاتی کشور در بوشهر در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار صداوسیما گفت: قانون مالیات ارزش افزوده از سال ۱۳۸۷ به‌صورت آزمایشی اجرا شد که نسخه نهایی آن پس از برطرف شدن برخی از نارسایی‌های قانون و تغییراتی که در آن اتفاق افتاد در خرداد تصویب و در تیر ابلاغ شد.

داوود منظور افزود: قرار شد بعد از ۶ ماه این قانون اجرا شود که از ۱۳ دی در حال اجرای قانون دائمی هستیم.

او اضافه کرد: این قانون تغییراتی داشت که البته خیلی گسترده نیست و بیشتر مربوط به معافیت‌ها و لغو معافیت‌ها است که برخی از کالا‌ها مانند انتشار کتاب و کار‌های فرهنگی از شمول آن معاف شدند؛ و برخی مانند قند و شکر مشمول نبودند و اکنون مشمول شدند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور درباره پایانه‌های فروشگاهی نیز گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی جزء مکمل قانون ارزش افزوده دائمی است و این قانون باید در بستر سامانه پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان اجرا شود.

منظور در ادامه افزود: اجرای این سامانه‌ها نیازمند زمان بود که قانون‌گذار برای آن دو سال را در نظر گرفت بود که البته به پایان رسیده و زیرساختی که باید اجرایی می‌شد در دولت قبل ایجاد نشد و در دولت سیزدهم به‌سرعت در حال پیشرفت برای تولید و استقرار آن هستیم تا قانون ارزش افزوده بهتر و روانتر اجرایی شود.

او اضافه کرد: با اجرای این قانون ما می‌توانیم اظهارنامه‌های ارزش افزوده در بستر قانون را به‌صورت خودکار استخراج کنیم و نیازی به ارائه اظهارنامه نخواهد بود. این استرداد‌ها در چارچوب ارزش افزوده به‌خوبی محاسبه خواهد شد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات‌گریزی برخی مشاغل مانند پزشکی و وکالت که پیشتر رخ داده بود هم گفت: همه مشاغل برای پرداخت‌های خود باید از درگاه‌های پردخت استفاده کنند و پزشکان و مراکز درمان هم باید چنین کنند.

داوود منظور افزود: پزشکان مکلف هستند از درگاه‌های پرداخت برای حق ویزیت و خدمات استفاده کنند که در بسیاری از مطب‌ها این اتفاق می‌افتد و برخی از مطب‌ها دراین‌باره کمتر همکاری می‌کنند.

او اضافه کرد: با نظارت و بازرسی‌های نوبه‌ای که از واحد‌های نظارتی سازمان مالیاتی انجام می‌شود موارد تخلف شناسایی می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

منظور با تأکید بر این‌که وکلا هم باید در پرداخت مالیات اظهارنامه دهند، افزود: باید به‌صورت شفاف بتوانیم درآمد‌های آنان را کامل شناسایی کنیم که یکی از راهکار‌ها این است که پرداخت‌ها در چارچوب درگاه پرداخت منظم در سامانه بانکی انجام شود.