۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی؛

ارز ۴٢٠٠تومانی سرمایه اجتماعی حاکمیت را از بین برد / حذف ارز ترجیحی از جایی شروع شود که کمترین اثر بر بازار را دارد

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۲۳:۰۵
کد خبر: 579007
ارز ۴٢٠٠تومانی سرمایه اجتماعی حاکمیت را از بین برد / حذف ارز ترجیحی از جایی شروع شود که کمترین اثر بر بازار را دارد

مرتضی زمانیان گفت: ارز ۴٢٠٠تومانی از آنجا که در ذاتش نیازمند نظارت بود و خود به خود فساد آفرین بود، گفتمان بالا بودن فساد در جامعه را ایجاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پیله فروش کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص باید و نباید های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: ارز ارزان برای کالاهای اساسی پرداخت شد تا غذای ارزان برای مردم فراهم شود . از فروردین ۹۷ که پرداخت ارز ترجیحی آغاز شد تا اردیبهشت ۱۴۰۰ طبق آمار، میانگین افزایش قیمت ها ۱۷۷ درصد بوده است.

او ادامه داد: ما توقع داشتیم با اختصاص ارز دولتی، کالاهای اساسی افزایش قیمت چندانی نداشته باشند یا حداقل به اندازه میانگین تورم ، افزایش قیمت داشته باشند اما شاهد هستیم قیمت کالاهای اساسی بیش از نرخ تورم گران شده است.

پیله فروش افزود: به طور مثال در این مدت قیمت گوشت قرمز حدود ۲۳۰ درصد، مرغ ۲۳۵ درصد ، تخم مرغ ۱۵۶ درصد و روغن ۲۷۳ درصد افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در این شرایط هم ارز ارزان داده ایم هم قیمت این کالاها افزایش یافته است. پرداخت ارز دولتی در جای خود سیاست درستی بود و هدف درست داشت اما با ابزاری که برای اجرا انتخاب شد به نتیجه نرسید.

پیله فروش با بیان اینکه در این مدت چند اتفاق افتاد،گفت: وقتی ارز ارزان به نهاده های وارداتی دادیم، تولید تحت تاثیر قرار گرفت و کاهش یافت. بخشی از وارداتی که با ارز ارزان وارد می شد ، قاچاق معکوس شد. در این شرایط ارز پرداخت می شد اما کالا وارد نمی شد و یا به اسم آن کالا، چیز دیگری وارد می شد. مجموع این اتفاقات باعث شد ما با افزایش واردات مواجه بشویم اما مصرف مردم کاهش یابد.

او تاکید کرد: این نشان می دهد یک سیاست خوب با هدف خوب چون  ابزار لازم نداشته به نتیجه خوبی نرسیده است و ما شاهد افزایش قیمت، افزایش واردات و کاهش مصرف بودیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر نمی توانیم این فرآیند را مدیریت کنیم باید در یک جای کار تجدید نظر کنیم. باید از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و تامین را تحت نظارت شدید ببریم که به خاطر ساختار موجود امکان پذیر نیست.

او  در خصوص افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توضیح داد:  این امر خیلی وابسته به اجرای سیاست است، اگر به جزئیات اجرا به دقت توجه نشود می تواند خطرناک شود. ابزارهای متعددی داریم که باید با هوشمندی برای اجرا انتخاب شود.

پیله فروش ادامه داد: ما در کشور زیرساخت منحصر به فرد کد ملی  را داریم همچنین از طریق پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و کمک هزینه های زندگی می توان افراد نیازمند را شناسایی کرد. لازم است از این زیرساخت برای رساندن غذای ارزان به جامعه هدف استفاده کنیم.

حذف ارز ترجیحی باید از جایی شروع شود که کمترین اثر بر بازار را دارد

در ادامه برنامه مرتضی زمانیان، کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مناقشه درست این نیست که با حذف ارز دولتی، قیمت ها افزایش می‌یابد یا نه، مناقشه بر آن است که آیا توانسته‌ایم معیشت افراد فقیر را با اجرای این طرح بهبود دهیم یا خیر؟

او افزود: ارز ۴٢٠٠تومانی از آنجا که در ذاتش نیازمند نظارت بود و خود به خود فساد آفرین بود، گفتمان بالا بودن فساد در جامعه را ایجاد کرد و این آسیب بزرگی بر سرنوشت حاکمیت وارد کرد و حاکمیت سرمایه اجتماعی خود را از دست داد و این آسیب بدتر از مبلغی بود که از سوی افرادی مورد سوء استفاده قرار گرفت.

این کارشناس اقتصادی گفت: مجلس می‌گوید ارز همه چیز حذف شود جز دارو و گندم؛ اما این اشتباه است، چون ما خرید تضمینی گندم و قیمت دستوری نان را داریم. ارز ترجیحی تاثیر مشخصی در قیمت نان ندارد و تنها یک عملیات حسابداری است. از سویی دیگر بیشترین افزایش قیمت در مورد روغن است ، همچنین ارز روغن آنقدر نیست که چیزی دست مردم را بگیرد.

او تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی باید از جایی شروع شود که کمترین اثر بر بازار را دارد.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه به مردم به طور قطع باعث افزایش آثار تورمی در جامعه می‌شود و دولت باید برنامه مدونی درباره اصلاح نظام یارانه‌ای داشته باشد.