۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

عدم وجود منابع پایدار برای همسان سازی‌ ها چرخه دستمزد تورم ایجاد می کند

۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۵۳
کد خبر: 560551
عدم وجود منابع پایدار برای همسان سازی‌ ها چرخه دستمزد تورم ایجاد می کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر منابع پایداری برای همسان‌سازی در دسترس نباشد، دولت به سراغ استقراض می‌رود و به این ترتیب چرخه تورم-دستمزد به وجود می‌آید که همواره به سمت بدتر شدن اوضاع پیش خواهد رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس ؛ مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  و در پاسخ به سوالی درباره هماهنگی‌های احتمالی بین سازمان برنامه و بودجه و مجلس در خصوص دائمی سازی همسان سازی‌های حقوق و دستمزد گفت: تاکنون بین سازمان برنامه و مجلس صحبتی انجام نشده است اما در کل موضوع مهمی که در خصوص دائمی کردن همسان سازی‌ها وجود دارد، تامین منابع آن است و اگر تامین منابع به شکل خوبی انجام شود و ما مطمئن شویم که این کار واقعا به بازنشستگان است، مجلس هم با آن همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئله اصلی که موجب شده برخی بر دائمی کردن همسان سازی‌ها اصرار کنند، تورم است و اگر این مسئله حل شود اساسا ضرورتی که برای همسان سازی‌ها بیان می‎‌شود از بین خواهد رفت زیرا همسان سازی وقتی نیازش احساس می‌شود که تورمی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اگر منابع کافی برای تامین همسان سازی‌ها وجود داشته باشد که هیچ اما اگر وجود نداشته باشد با انجام همسان سازی‌ها عملا در یک جیب بارنشستگان پولی قرار می‌گیرد و با تورم از جیب دیگر آن‌ها برداشت می‌شود.

طغیانی درباره پیامدهای نبود منابع برای همسان سازی‌ها اظهار داشت: اگر منابع پایداری برای همسان‌سازی در دسترس نباشد، دولت به سراغ استقراض می‌رود و به این ترتیب چرخه تورم-دستمزد به وجود می‌آید که همواره به سمت بدتر شدن اوضاع پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: تورم وقتی که به وجود می‌آید به صورت برابر توزیع نمی‌شود بلکه شاید حتی افرادی که درآمدهای متغیر دارند از این اتفاق سود هم ببرند و فشار اصلی تورم بر روی دوش دیگران بیفتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: بنابراین نگرانی اصلی تورمی است که ممکن است با در نظر نگرفتن منابع پایدار برای لایحه دائمی کردن همسان سازی‌ها به وجود بیاید و در حال حاضر می‌توان گفت منابعی که دولت قبل برای این لایحه در نظر گرفته است مبهم است و معلوم نیست دقیقا از کجا می‌خواهد تامین شود.