۰ نفر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

اعطای مجوز به وزارت نفت برای پرداخت علی الحساب حقوق کارگران/ کاهش دریافتی بسیاری از کارکنان صنعت نفت

۹ تیر ۱۴۰۰، ۷:۵۸
کد خبر: 540832
اعطای مجوز به وزارت نفت برای پرداخت علی الحساب حقوق کارگران/ کاهش دریافتی بسیاری از کارکنان صنعت نفت

مصطفی نخعی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان در اعتراضات صنفی پرسنل صنعت نفت، بحث اعتصاب مطرح نیست، گفت: در قانون بودجه از یک طرف برای پرداخت حقوق‌ها سقف و برای پرداخت مالیات‌ها نظام پرداخت پلکانی در نظر گرفته شده، اما در عین حال تاکید شده، دریافتی پرسنل نباید بیشتر از ۱۵برابر حداقل حقوق‌ها باشد.این موارد باعث شده دریافتی بسیاری از پرسنل صنعت نفت علی رغم تورم بالای ۴۰درصدی کاهش یابد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم نهبندان و سربیشه با اشاره به پیگیری مطالبات صنفی پرسنل صنعت نفت کشور در مجلس گفت: نشست این هفته کمیسیون انرژی مجلس با حضور وزیر نفت، مدیران دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر نهادهای امنیتی کشور با موضوع اعتراضات و مطالبات کارکنان و پرسنل صنعت نفت کشور برگزار شد. بعد از بحث و تبادل گسترده در وهله نخست مقرر شد متنی تهیه و از طریق شورای هماهنگی سران قوا منتشر شود. در نهایت این متن واحد به یک مصوبه لازم الاجرا تبدیل و به وزارت نفت ابلاغ خواهد شد تا این وزارتخانه به مجموعه مطالبات پرسنل خدوم صنعت نفت در قالب یک بسته مشخص پاسخ دهد.

بر اساس اعلام نخعی تا زمان تهیه این مصوبه، مقرر شد از طریق ریاست مجلس و کمیسیون انرژی مجوزی در اختیار وزارت نفت قرار بگیرد تا این وزارتخانه با هماهنگی نهادهای نظارتی نسبت به پرداخت علی الحساب حقوق کارگران اقدامات لازم را صورت دهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: از سوی دیگر کمیته مشترکی با حضور نمایندگان عضو کمیسیون‌های انرژی، امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه و کمیسیون اجتماعی تشکیل خواهد شد تا مسائل مرتبط با مطالبات کارگران در این کمیته بررسی و پیشنهادات لازم از طریق این کمیته مطرح و پس از چکش کاری‌های لازم، نقشه راه تقنینی برای حل مجموعه مشکلات پرسنل و کارکنان این صنعت تدارک دیده شود. در نهایت نیز طرح دو فوریتی توسط کمیسیون انرژی تهیه خواهد شد تا دیگر چنین اجحاف هایی در حق کارگران صورت نگیرد.

دریافتی پرسنل صنعت نفت کاهش پیدا کرده است

این نماینده با اشاره به اعتراضاتی که طی روزهای گذشته توسط تعدادی از پرسنل صنعت نفت به خصوص در مناطق عملیاتی مطرح شده گفت: مجموعه مسئولان و مدیران تصمیم ساز کشور بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند که این گلایه‌ها و اعتراضات به حق است و باید به مطالبات پرسنل تلاشگر صنعت نفت که در دوران دشوار تحریم‌ها در صحنه اقتصادی حاضر شدند و اجازه ندادند چرخ این صنعت کلیدی از کار بایستد، پاسخ داده شود.

او در تشریح چرایی بروز این اعتراضات صنفی یادآور شد: بسیاری از پرسنل این صنعت، مشمول افزایش ۲۵درصدی حقوق‌ها نشده‌اند وحتی تعدادی از نیروها با کاهش دریافتی نیز مواجه شده‌اند. طبیعی است این روند با اعتراض و گلایه کارگران و پرسنل مواجه شود. بر اساس قانون بودجه، از یک طرف سقف حقوق و نظام پرداخت پلکانی در بخش مالیات‌ها قرار داده شده و از سوی دیگر تاکید شده، دریافتی‌ها نباید بیشتر از ۱۵برابر حداقل حقوق‌ها باشد.این در حالی است که در سال‌های قبل، ۲۱ برابر حداقل حقوق‌ها به عنوان سقف پرداختی‌ها در نظر گرفته شده بود.

نخعی همچنین افزود: به عبارت روشنتر سقف پرداختی‌ها از ۲۱ برابر به ۱۵برابر کاهش پیدا کرده است.یعنی از یک طرف، سقف پرداختی‌ها ۲۵ درصد قرار داده شده و از سوی دیگر هم مالیات‌ها به صورت پلکانی افزایش داده شده است. مجموعه این رویکردهای بودجه‌ای باعث شده، درصد بسیار بالایی از پرسنل صنعت نفت در شرایطی که اقتصاد کشور با تورم بالای ۴۰درصدی مواجه است، از افزایش ۲۵درصدی حقوق‌های امسال محروم بمانند. ضمن اینکه برخی از کارگران نیز با کاهش دریافتی‌ها نسبت به سال۹۹ مواجه شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: طبیعی است که چنین روندی باعث شکل گیری اعتراضات صنفی خواهد شد. البته بر خلاف حاشیه سازی‌های و فضاسازی هایی که برخی رسانه‌های خارج از کشور مطرح می‌کنند، به هیچ عنوان بحث اعتصاب مطرح نیست و تنها اعتراضات و گلایه‌های صنفی شکل مطرح شده است. مسئولان کشور نیز با برنامه‌ریزی تلاش خواهند کرد به مطالبات صنعتگران و کارگران صنعت نفت پاسخ مناسبی دهند تا این عزیزان به آنچه استحقاق آن را دارند، دست پیدا کنند.