با توجه به آمار ارائه شده در خصوص وضعیت تولید ناخالص داخلی کشورها در سه ماهه چهارم سال 2020 مشاهده می‌شود که ضرر اقتصادی ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا همچنان در سراسر جهان ادامه دارد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ ارقام تولید ناخالص داخلی کشورها که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای سه ماهه چهارم سال 2020 منتشر شده، نشان می‌دهد که آثار مخرب ویروس کرونا بر اقتصادهای سراسر جهان همچنان ادامه دارد.

چین، اولین و تنها اقتصادی بود که از خسارات ویروس کرونا، بازگشت را تجربه کرد و پس از ثبت رشد 3.2درصدی در سه ماهه دوم و 4.9درصدی در سه ماهه سوم، رشد تولید ناخالص داخلی آن در سه ماهه چهارم سال 2020 به 6.5درصد رسید. این بدان معنی است که چین تنها یک فصل رشد منفی را به دلیل بیماری همه‌گیر ثبت کرد.

سایر کشورها تنها رویای این سناریو را می‌توانند در سر داشته باشند؛ اکثر اقتصادهای اروپایی در پاییز 2020، وارد چهارمین ماه ضرر در تولید ناخالص داخلی شدند. گفتنی است که تا کنون، ایتالیا، فرانسه و مکزیک بیشترین آسیب را در این زمینه تجربه کرده‌اند.

قرنطینه‌های موج دوم کرونا در سراسر قاره اروپا همچنان برقرار بوده و به این معنی است که این روند در اوایل سال 2021 نیز بهبود نخواهد یافت.

ایالات متحده که به رغم ادامه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا اقتصاد خود را بازگشایی کرد، در سه ماهه چهارم سال 2020، شاهد افت 2.5درصدی تولید ناخالص داخلی خود نسبت به سال گذشته بود.

در نمودار ارائه شده، رشد تولید ناخالص داخلی کشورها در سه ماهه چهارم 2020 را مشاهده می‌کنید؛

photo_2021-02-13_11-20-41