۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

سرکوب و زندان برای کاهش عرضه مواد مخدر موثر نیست/ افزایش رفاه، راه‌حل اصلی تخریب اقتصاد مواد مخدر

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۲
کد خبر: 451307
سرکوب و زندان برای کاهش عرضه مواد مخدر موثر نیست/ افزایش رفاه، راه‌حل اصلی تخریب اقتصاد مواد مخدر

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که سیاست‌های دولت اعم از زندان، اعدام و ... برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر موثر نیست گفت: سیاست‌ها برای ممانعت از عرضه باید به صورتی طراحی شوند تا گرایش به مصرف کاهش یابد.

اقتصادآنلاین-سیده زهرا محمودی؛ شهزاد برومندجزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره اقتصاد مواد مخدر اظهار کرد: در این مسئله گرایش به مصرف مواد مخدر مهم تر از اقتصاد آن است. زیرا تمایل به مصرف است که سبب ایجاد بازار و عرضه و تقاضای آن می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا گرایش به مصرف به علت لذت است. زیرا نوجوانان و جوانان خواسته‌ها و تمایلاتی دارند که در دنیای واقعی امکان برآورده شدن آن‌ها نیست و مصرف مواد مخدر می‌تواند ساعاتی آن‌ها را مالک تمایلاتشان کند. بنابراین سیاست‌های عمومی باید طوری طراحی شوند که گرایش نوجوانان به موادمخدر کاهش یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید سرگرمی‌هایی ایجاد شود که نوجوانان به جای دنبال کردن لذت ناشی از مصرف مواد مخدر به سمت ‌آن تفریحات گرایش پیدا کنند و با کاهش تمایل مصرف در نوجوانان، تعداد مصرف‌کنندگان نیز کاهش خواهد یافت.

برومندجزی با اشاره به این‌‌که قاچاقچی‌های مواد مخدر به دونوع عمده(بیابانی) و خرد(خیابانی) تقسیم می‌شوند، بیان کرد: سود اصلی از فروش نصیب عمده فروشان می‌شود و معمولا سیاست‌ دولت‌ها برای جلوگیری سرکوب، زندان و یا اعدام است و تجربه ثابت کرده که این سیاست برای جلوگیری از عرضه موفق نبوده است و روند عرضه هرروز رو به فزونی است.

وی تاکید کرد: اقتصاد مواد مخدر نوعی پول‌شویی است که توزان شاخص‌های اقتصادی را برهم می‌زند. بودجه‌ای که صرف سرکوب می‌شود را باید به سمت پیشگیری هدایت کرد و هرچه رفاه،  آموزش، آگاهی و... افرایش یابد، این امر سرعت خواهد گرفت.