۰ نفر

معاون گردشگری شرح داد:

جزئیات وام گردشگری ویژه کرونا

۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۱:۵۱
کد خبر: 450994
جزئیات وام گردشگری ویژه کرونا

معاون گردشگری کشور همزمان با آغاز مرحله دوم ثبت نام تسهیلات جبرانی خسارت کرونا به گروه‌های غیربیمه‌ای، از افزایش رقم تسهیلات حمایتی گردشگری، به ۱۶میلیون تومان خبر داد. مبلغ این تسهیلات برای این بخش قبلا ۱۲میلیون تومان بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ولی تیموری گفت: نرخ سود این تسهیلات همچنان ۱۲ درصد است، درباره افزایش رقم تسهیلات حمایتی گردشگری برای جبران خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا، توضیح داد: طبق مصوبه دولت، تسهیلات جبرانی خسارت کرونا با دو مبلغ متفاوت به دو گروه تعلق می گیرد؛ دسته ای که با حکم دولت و ستاد کرونا، همزمان با شیوع این ویروس تعطیل شده بود و حالا از ۱۶ میلیون تومان وام بهره مند می شوند و گروه دومی که با حکم و یا مصوبه رسمی تعطیل نبودند اما به ناچار و یا اختیاری تعطیل شدند که مشمول ۱۲ میلیون تومان تسهیلات می شوند.

وی اضافه کرد: مشاغل گردشگری در ابتدا جزو گروه دوم بودند، درحالی که در بسیاری از استان ها با دستور استانداران و فرمانداران تعطیل شده بودند. بنابراین با پیگیری و رایزنی های مکرر موفق شدیم مصوبه ستاد کرونا و کمیته اجتماعی دولت را دال بر تعطیلی صنعت گردشگری دریافت کنیم. تاییدیه وزارت کشور نیز دریافت شده و به آقای نهاوندیان ـ معاون اقتصادی رییس‌جمهور و مسؤول کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا ـ ارسال و متعاقبا دستور آن در روز یکشنبه (۱۵ تیرماه) به آقای شریعتمداری ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ ابلاغ شده است؛ نهایتا گردشگری در رسته ای قرار گرفت که از تسهیلات ۱۶ میلیون تومان در ازای حفظ هر شغل، بهره مند خواهد شد.

او ادامه داد: این تسهیلات در گردشگری به دو گروه تعلق می گیرد؛ نخست مشاغلی که دارای کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی هستند و از یک ماه پیش ثبت نام آن ها در سامانه کارا شروع شده است و همچنان تا بیستم تیرماه مهلت دارند ثبت نام کنند. از این گروه درخواست می کنیم حتی اگر پیامک وزارت کار را دریافت نکرده اند، حتما در سامانه کارا ثبت نام کنند، چرا که این اطلاعات برای دریافت تسهیلات تحریک تقاضا، کمک خواهد کرد. البته پیگیری این تسهیلات که در حمایت از بخش خصوصی خواهد بود، فعلا در آغاز راه است.

معاون گردشگری با اشاره به این که ۷۲۰۰ بنگاه گردشگری دارای کد کارگاهی بیمه سازمان تامین اجتماعی واجد شرایط دریافت این تسهیلات هستند، افزود: واحدهای گردشگری به ازای متوسط نیروی انسانی حفظ شده فارغ از این که تعطیل و یا باز هستند، می توانند برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کنند. ممکن است برخی از این بنگاه ها تعدادی از کارمندان خود را کاهش داده و برای دریافت بیمه بیکاری معرفی کرده باشند که با تسهیل شرایط، این امکان فراهم شده بنگاه ها به ازای هر تعداد نیروی حفظ شده از تسهیلات حمایتی بهره مند شوند. فقط یک مشکل وجود دارد ممکن است بنگاهی قبلا به تعداد کارمندان تقاضای تسهیلات کرده باشد اما با ادامه روند بیکاری و تعطیلی ها، کارمندان خود را به بیمه بیکاری معرفی کرده باشد که در آن صورت برای وزارت کار توجیه ندارد هم بیمه بیکاری بدهد و هم تسهیلات جبرانی خسارت. توصیه بر این است که بنگاه های گردشگری با هر تعداد نیروی بیمه ای که حفظ کرده اند ثبت تقاضا داشته باشند تا پرونده آن‌ها در جریان رسیدگی با مانعی مواجه نشود.

تیموری از پرداخت یک مرحله‌ای تسهیلات خبر داد و گفت: قبلا تسهیلات جبرانی خسارت کرونا در دو مرحله پرداخت می شد که با تسهیل شرایط، پرداخت در یک مرحله انجام می شود. همچنین قرار نیست هنگام بررسی پرونده ها، روی تعطیلی بنگاه متمرکز شوند، چراکه اکنون گردشگری در رسته مشاغل تعطیل شده با حکم دولتی، قرار دارد.

او در واکنش به انتقادهایی که به فرایند رسیدگی در سامانه کارا وارد شده است، اظهار کرد: سامانه کارا فرایند کاملا ساده ای دارد. تاییدیه طولانی به زمانی مربوط می شد که بین وزارت کار، بانک مرکزی، بانک‌ها و شعب استانی مشکلاتی وجود داشت که اکنون با رفع این مساله مدت زمان رسیدگی به پرونده ها و صدور تاییدیه به کمتر از یک روز رسیده است. در حال حاضر نیز در بخش گردشگری هیچ پرونده تایید نشده ای وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در استان ها و شهرستان ها ۱۴۵ کاربر تعریف شده که به درخواست ها سریعتر رسیدگی شود. معطلی پرداخت تسهیلات در بانک‌ها نیز از این هفته با دستور رییس جمهور برطرف خواهد شد، کما این که در برخی حوزه ها حتی در گردشگری پرداخت ها شروع شده است. البته پرداخت های بخش گردشگری بسیار کم بوده، چیزی در حدود چهار پنج پرونده. این پرداختی ها هم بر اساس مصوبه قبلی با رقم ۱۲ میلیون تومان بوده که متقاضیان اینک با صدور مصوبه جدید، می‌توانند با مراجعه به بانک درخواست مابه تفاوت داشته باشند. مصوبه جدید به بانک‌ها ابلاغ شده است.

به گفته تیموری، درحال حاضر بیش از ۲ هزار پرونده گردشگری متقاضی تسهیلات جبرانی خسارت کرونا در نوبت پرداخت بانک ها قرار دارد.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تسهیلات گروه دوم که شامل فعالان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی بدون بیمه است، یادآور شد: این گروه شامل راهنمایان گردشگری، بومگردی ها و هنرمندان صنایع دستی فاقد شماره بیمه است. در فرایندی دولت تسهیلاتی را برای مشاغل بدون بیمه درنظر گرفته بود که پس از رایزنی و مذاکرات فراوان، فعالان گردشگری و صنایع دستی نیز به این رسته اضافه شدند که ثبت نام آن ها در سامانه کارا از دوشنبه ۱۶ تیرماه آغاز می شود. این گروه نیز فارغ از اینکه پیامک وزارت کار را گرفته یا نگرفته اند، می توانند برای دریافت تسهیلات حمایتی گردشگری ثبت نام کند.

وی ادامه داد: هرچند رقم تسهیلات این گروه در سامانه اندک است (۶ میلیون تومان)، اما درخواست می کنیم بدون توجه به این رقم تقاضای خود را برای دریافت تسهیلات ثبت کنند، چرا که درحال طی فرایندی هستیم تا مبلغ تسهیلات این گروه نیز همرده با بنگاه های گردشگری شود.  

او درباره نحوه رسیدگی به درخواست دوشغله‌های گردشگری با توجه به این که دسته ای از آن ها بیمه ندارند و جزو مشاغل فصلی به شمار می آیند و ممکن است به ناچار شغل غیرمرتبط با گردشگری داشته باشند، اظهار کرد: با توجه به این که ثبت نام در سامانه کارا بر اساس کد ملی انجام می شود و این سامانه به وزارت کار متصل است اگر فردی از مسیر دیگری برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده باشد قابل شناسایی است. این تسهیلات فقط یک بار قابل پرداخت است.

تیموری گفت: در تمام استان ها و شهرستان ها کاربرانی تعیین شده اند تا پاسخگوی ابهام و سوال مشاغل گردشگری و صنایع دستی درباره این تسهیلات باشند و اگر در سامانه کارا ابهامی وجود داشته باشد بلافاصله پیگیر خواهند شد.