۰ نفر

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛

روحانی: ایران در کنترل و مقابله با کرونا سرافراز و آبرومند است/ با وجود فشار تحریم‌ها، کار بزرگی انجام گرفت

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
کد خبر: 438113
 روحانی: ایران در کنترل و مقابله با کرونا سرافراز و آبرومند است/ با وجود فشار تحریم‌ها، کار بزرگی انجام گرفت

رئیس جمهور گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر کشورها در اقدامات خود برای کنترل و مقابله با این بیماری سرافراز و آبرومند است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا صبح یکشنبه با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، اعضای ستاد ملی و حضور ویدئو کنفرانسی استانداران سراسر کشور تشکیل شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، وزرای بهداشت و کشور و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با کرونا به رهبر معظم انقلاب ارائه کردند.

رئیس‌جمهور در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند شیوع ویروس کرونا در کشور و اقدامات و برنامه‌های انجام گرفته تاکنون در راستای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری و ارائه خدمات درمانی به مبتلایان، از تلاش‌های کادر درمانی و پزشکی کشور و سایر بخشهایی که در این ایام فداکارانه فعالیت کردند تقدیر کرد و اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر کشورها در اقدامات خود برای کنترل و مقابله با این بیماری سرافراز و آبرومند است.

روحانی با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که از ابتدای فعالیت ستاد ملی مبارزه با کرونا در قالب کمیته‌های 8 گانه انجام گرفت و برگزاری 80 جلسه طی 80 روز گذشته، گفت: در روند مبارزه با این بیماری، یکی از زیبایی‌هایی که در کمتر کشوری مشاهده شد، حضور و تلاش همگان از جمله صدا و سیما، نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی و همچنین تمام مردم، سمن‌ها و خیرین بود.

وی با بیان اینکه از 25 فروردین و گذشت دوره پیک بیماری، آمار فوت‌شدگان کشور عملا همانند قبل از 25 اسفند یعنی شروع پیک این بیماری، از 3 رقمی به دو رقمی رسید، گفت: در دوره مبارزه با کرونا نگذاشتیم در کشور ما برخلاف بسیاری از کشورها از جمله آمریکا اولویت نان یا جان به راه بیفتد و خیلی حساب‌شده هم حفظ سلامت مردم و هم توجه ویژه به نان و اقتصاد مردم در اولویت قرار گرفتند.

رئیس‌جمهور در ادامه به رفع برخی محدودیت ها از 23 فروردین در استان‌ها  اشاره کرد و گفت: از سی‌ام فروردین نیز در تهران مغازه‌هایی که خطر فعالیتشان بسیار کم و متوسط بود باز شدند و هفته‌ آینده ممکن است موارد دیگری را خیلی حساب شده و براساس آمار و ارقام روزانه وزارت بهداشت بازگشایی کنیم.

روحانی اظهارداشت: با وجود فشار تحریم‌ها، کار بزرگی انجام گرفت و همه آمار و ارقام از جمله آمار مبتلایان، بهبودیافتگان و متوفی‌ها، قابل قبول است و اکنون در بسیار از تجهیزات و ملزومات بهداشتی و درمانی می‌توانیم صادر کننده باشیم.

وی به تقسیم کشور به سه منطقه قرمز، زرد و سفید و یا کم خطر اشاره کرد و با بیان اینکه امروز 158 شهرستان کشور جزو منطقه سفید و یا کم‌خطر هستند، گفت: در این مناطق فعالیت‌ها از جمله در مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌گیرد و امروز هم تصمیم گرفتیم از هفته آینده مدارس صرفاً برای دانش‌آموزانی که مایلند بروند اشکالات‌شان را از معلمین عزیزشان سوال کنند، گشوده  شود و البته الزامی نیست و برای دانشگاه‌ها هم تصمیمات خاصی را اتخاذ کردیم.

رئیس‌جمهور با برشمردن مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و اقدامات دولت برای کاستن از این مشکلات، اظهارداشت: تامین مخارج بیکاری و بهداشت و درمان بسیار مهم بود و چون منبعی برای آن نداشتیم، با موافقت جنابعالی یک میلیارد یورو برای این امر اختصاص پیدا کرد که 30 درصد آنها پرداخت شده و بقیه‌اش هم پرداخت می‌شود و این کار، کار بسیار ضروری و مهم و یک نیاز قطعی ما بود.

روحانی به موضوع سهام عدالت اشاره کرد و گفت: کار بسیار بزرگی به دست مبارک جنابعالی انجام شد و آن موافقت با آزادسازی سهام عدالت بود که درکنار اقدامات دیگر، به نظر من بزرگترین کمکی است که در این مقطع خاص برای اقشار ضعیف جامعه از طریق این سهام انجام شد.

وی تصریح کرد: تقریباً می‌توانم محضر جنابعالی عرض کنم از ابتدای دیماه یعنی قبل از این حوادث تا امروز، تقریباً هیچ‌کس در مسئولین رده بالا که من می‌شناسم یک روز تعطیلی نداشتند و حتی می‌توانم بگویم ساعتی آرامش نداشتند.

رئیس‌جمهور همچنین با قدردانی از اقدامات بانک مرکزی گفت: تمام اقدامات اقتصادی انجام شده از جمله تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی و وام های قرض الحسنه، کار اصلی‌اش بر دوش بانک مرکزی بوده است.

روحانی تصریح کرد: حضرتعالی همیشه ما را راهنمایی کردید گاهی هم که لازم بوده با دست خط مبارک‌تان باز هم بنده را راهنمایی کردید. ما نیازمند راهنمایی، هدایت و کمک و همچنین دعای خیر شما در این ماه پربرکت رمضان هستیم و ان‌شاء الله در سایه پربرکت شما کشور از این مشکل به خوبی عبور خواهد کرد.