۰ نفر

علاج کسری بودجه در انتشار اوراق بدهی

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۰۵
کد خبر: 436750
علاج کسری بودجه در انتشار اوراق بدهی

در حالیکه رئیس کل بانک مرکزی انتشار اوراق بدهی را راهکاری مناسب برای جبران کسری بودجه دانسته، یک کارشناس اقتصادی ضمن تایید و مناسب‌ دانستن این روش، اعلام کرد: با توجه به پایین بودن نرخ بدهی‌های دولت انتشار اوراق بدهی مناسب‌ترین و کم‌ضررترین راهکار برای تامین کسری بودجه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، لطفعلی بخشی درباره راهکاری برای جبران کسری بودجه، اظهار  کرد: از آنجا که امکان فروش نفت وجود ندارد و با شیوع ویروس کرونا، امکان وصول درآمدهای مالیاتی هم وجود ندارد که باید به دنبال راه‌های دیگری برای درآمدزایی بود و دو مسیر پیش رو است که یکی چاپ پول و دیگری قرض کردن است که اکثریت کشورهایی که توانستند بر تورم فائق بیایند روش دوم را انتخاب کردند. 

وی با بیان اینکه چاپ پول به یک مستقیم منجر به تورم می‌شود، ادامه داد: اما قرض کردن که سیستمی است که به وسیله آن قرض کردن پول‌های موجود در جامعه و خرج کردن همان پول‌ها در جامعه صورت می‌گیرد، حجم پول جامعه از این طریق افزایش پیدا نمی‌کند و تورم هم سیر صعودی نخواهد داشت. این روش در کشورمان خیلی کم مورد استفاده قرار گرفته که به آن عملیات بازار باز گفته می‌شود. 

میزان پایین بدهی‌های دولت نسبت به استانداردهای دنیا 

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت در این روش اوراق قرضه چاپ می‌کند و می‌فروشد، سپس دوباره از محل درآمدهایش آن‌ها را خریداری کند یا اوراق جدید را به جای اوراق قدیم چاپ کند. در کشورهای مختلف نسبت بدهی دولت‌ها به درآمد ملی وضعیت متفاوت و مختلفی دارد که در ایران به نسبت نرخ بدهی‌های دولت خیلی پایین‌تر است و این روش که انتشار اوراق بدهی است، مناسب‌تر و عاقلانه است. 

اوراق بدهی راهکاری کم ضرر برای جبران کسری بودجه 

بخشی در پایان سخنانش با اشاره به مسیر دیگر درآمدزایی دولت که فروش اموال است در بودجه هم پیش‌بینی شده بوده است، خاطرنشان کرد: انتشار اوراق بدهی و عملیات بازار باز بانکی تقریبا عملیات کم ضررتر نسبت به سایر راهکارها برای جبران کسری بودجه است. 

به تازگی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اعلام کرد: درباره کسری بودجه دولت، ناشی از سقوط شدید قیمت نفت و فرآورده های نفتی، برای چندمین بار تأکید می‌کنم در شرایط حاضر اقتصادی، انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری و نیز جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و تورم است. بانک مرکزی آماده استفاده گسترده از عملیات بازار باز، برای کمک به دولت و رشد اقتصادکشور است.

تاثیرات انتشار اوراق بدهی از زبان همتی 

همتی درباره تاثیرات انتشار اوراق بدهی نیز می‌گوید: دولت با انتشار اوراق بدهی، نه تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد، بلکه به تعمیق بازار بدهی و اصلاح ترازنامه بانک‌ها نیز کمک کرده و ابزار کنترل بهتر تورم را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، سطح پایین بدهی‌های دولت نسبت به استاندارهای دنیا، روند آتی نرخ سود حقیقی و رشد اقتصادی، افق مناسبی پیش روی دولت برای استفاده از این ابزار قرار داده است.