۰ نفر

تصمیم‌گیری برای جاماندگان حمایت معیشتی تا ۶ماه آینده!

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبر: 409904
تصمیم‌گیری برای جاماندگان حمایت معیشتی تا ۶ماه آینده!

سخنگوی ستاد شناسائی مشمولان کمک حمایت معیشتی از تعیین تکیلف جاماندگان یارانه حمایت معیشتی تا ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: در خصوص واریز یارانه حمایتی معوق این افراد نیز سازمان برنامه و بودجه تصمیم می‌گیرد و ستاد شناسایی در این باره مسئولیتی ندارد!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حسین میرزایی با اشاره به تمدید زمان مهلت ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه حمایت معیشتی  اظهار کرد: پیش از این اعلام شده بود که افرادی که در لیست یارانه‌بگیران نیستند و متقاضی دریافت کمک حمایت معیشتی هستند تا 24 دی ماه فرصت دارند که در سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کنند که بر اساس تصیمیم اخذ شده در ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی این زمان تا 30 دی ماه تمدید شد و افراد اشاره شده می‌توانند در تا 30 دی ماه در سایت اشاره شده اقدام به ثبت‌نام کنند.

میرزایی همچنین در خصوص افرادی که قبلاً (آذر ماه) اعتراض خود را در سامانه حمایت ثبت کرده‌اند نیز گفت: این افراد برای مشاهده نتایج درخواست خود می‌توانند تا 30 دی به پایگاه حمایت مراجعه و با وارد کردن اطلاعات خود (شماره ملی و شماره حساب سرپرست خانواده) نتیجه را مشاهده کنند.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی با تاکید بر واقعی بودن درخواست بازبینی متقاضیان دریافت سبد معیشتی افزود: متقاضیان دریافت سبد معیشتی که خواهان بازبینی مجدد هستند، چنانچه مشمول دریافت سبد معیشتی نشوند یارانه نقدی آنها نیز حذف می‌شود.

میرزایی با اشاره به آمار خانواده‌های که نسبت به عدم دریافت یارانه حمایت معیشتی اعتراض داشته‌اند اشاره کرد و گفت: از زمانی که سامانه ثبت اعتراضات فعالیت خود را آغاز کرد، 3 میلیون و 70 هزار 531 خانواده در این سامانه ثبت‌نام کردند که این افراد با ثبت‌نام خود این اجازه را به ستاد اعلام کردند تا نسبت به بررسی اطلاعات آنها اقدام شود،  در واقع دولت اجازه دسترسی به اطلاعات مالی و اقتصادی خانواده‌ها را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: پس از  ثبت  اطلاعات در سامانه‌، فرایند بررسی‌ها آغاز شد و از تعداد ذکر شده، 419 هزار و 304 خانواده مشمول دریافت یارانه حمایتی شدند که  قبل از دهم دی ماه برای آنها پیامک ارسال شد و یارانه حمایت معیشتی دو ماه( آذر و دی) به  صورت یکجا به حساب این خانواده‌ها بر اساس بُعد خانواده واریز شد.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی درباره وضعیت سایر خانواده‌های جامانده از دریافت یارانه حمایت معیشتی نیز افزود: 2 میلیون و 600 هزار خانواده نیز می‌توانند با مراجعه به سایت hemayat.mcls.gov.ir  و با وارد کردن کد ملی و شماره حساب سرپرست خانوار نسبت به نیتجه ثبت اعتراض خود مطلع شوند.

میرزایی اظهار کرد: چنانچه این خانواده‌ها همچنان نسبت به عدم دریافت یارانه حمایت معیشتی معترض هستند، می‌توانند در بخش‌های بعدی سایت اعتراض خود را پیگیری کنند که البته در این مرحل از اعتراضات  5 تعهدنامه‌ بر اساس قوانین و مقررات تعیین شده است که باید توسط خانواده‌ رعایت شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که پاسخ این اعتراضات چه زمانی داده خواهد شد، گفت: در یک بازه زمانی 6 ماه پاسخ داده خواهد شد!

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا بعد از 6 ماه و در صورتی که فرد مشمول یارانه حمایتی شود آیا کمک معیشتی 6 ماه یکجا  پرداخت خواهد شد یا خیر گفت: این مسئله به ستاد مرتبط نیست و برمی‌گردد به سازمان برنامه و بودجه و اطلاعی در این زمینه ندارم.

میرزایی همچنین در خصوص  آیین‌نامه نحوه شناسایی خانوارهای مشمول یارانه معیشتی تصریح کرد: هیئت وزیران در جلسه 15 دی 1398 به پیشنهاد وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و در اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، آیین‌نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت کمک حمایت معیشتی را تصویب کرد؛ در این آیین نامه تاکید شده است که بسته حمایت معیشتی، صد درصد وجوه حاصل از افزایش قیمت بنزین موضوع شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران قوای سه‌گانه) است که مطابق با ضوابط این آیین‌نامه به خانوارهای هدف پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: مطابق این آیین‌نامه، بسته حمایت معیشتی به خانوارهای یک نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه به ترتیب 40و 480  میلیون ریال، دونفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه  50 و 600 میلیون ریال، سه نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه 60  و 720 میلیون ریال، چهار نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه 70و 840 میلیون ریال و پنج نفر و بیشتر با حداقل درآمد ماهانه و سالانه 80 و 960 میلیون ریال تعلق نمی‌گیرد. هم‌چنین، خانوارهایی که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور «همزمان» یا دارای دو واحد ملکی هستند، خانوارهای دارای ملک به ارزش 12 میلیارد ریال در تهران و کلان‌شهر‌ها و 9 میلیارد ریال در سایر شهرستان ها، دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودروی عمومی با ارزش بیش از چهار میلیارد ریال، خانوارهای دارای بیش از سه سفر خارجی غیرزیارتی، کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه‌پرداز و گیرندگان تسهیلات بانکی جمعاً به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند، مشمول بسته معیشتی نمی‌شوند؛ مبلغ بسته حمایت معیشتی به‌صورت ماهانه به خانوارهای یک نفره مبلغ 550 هزار ریال، دونفره مبلغ 1030 هزار ریال، سه نفره 1380 هزار ریال، چهارنفره 1720هزار ریال و پنج نفره و بیشتر 2050 هزار ریال تعلق می‌گیرد.