۰ نفر

راهنمای خرید بهترین عایق رطوبتی برای پشت بام؛

چتری برای سقف منزل

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۸
کد خبر: 390302
چتری برای سقف منزل

با آن که روزهای نه زیاد گرم و نه زیاد خنک شهریور، بهترین روزهای عایق کردن سقف است اما همین که هوا رو به سرما می رود بیشتر صاحب خانه ها تازه به یاد سقف خانه شان می افتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، واقعیت این است که باید خانه ها را قبل از شروع فصل بارش های پاییزی و زمستانی به خوبی بهینه سازی کرد. عایق کردن سقف منزل از جمله کارهایی است که باید خیلی زودتر از کارهایی چون نصب بخاری و درزگیر برای در و پنجره ها، به آن رسیدگی کرد. ما این هفته با امید به این که پاییز و زمستان پر برکتی را پیش رو داشته باشیم شما را با انواع عایق های رطوبتی سقف آشنا و سعی می کنیم تا ریز هزینه های خرید و نصب عایق را برای تان شرح دهیم.

انواع عایق های رطوبتی

دو عامل طبیعی داشتن ذخایر عظیم نفت و شرایط آب و هوایی، باعث شده است ایرانی ها برای عایق بندی سقف های شان به سمت سوی مواد و فراورده های نفتی بروند. بنابراین بیشتر عایق های رطوبتی در ایران منشأ نفتی دارند و تنها تفاوت آن ها در قیمت، نحوه نصب و دوام آن هاست. در زیر شما را با چند نمونه از عایق های رطوبتی آشنا می کنیم.

قیرگونی: این روش یکی از قدیمی ترین روش های عایق بندی سقف است. قیر در واقع یک فراورده طبیعی است که به صورت محلول در نفت خام وجود دارد. قیر دارای دو ویژگی نفوذ ناپذیری در برابر آب و خاصیت چسبندگی بالاست. عایق قیر گونی همان طور که از اسمش پیداست با دو ماده قیر و گونی انجام می شود. گونی ها به عنوان لایه زیرین استفاده و قیر های داغ روی آن ها ریخته می شود و روی پشت بام ورقه عایق شده ای را می سازند.

عایق های پیش ساخته

اصلی ترین مشکل عایق بندی سقف ها با قیرگونی، نصب سخت آن ها بود. در واقع چند روز تا یک هفته نصب قیرگونی روی سقف طول می کشید و این همه داستان نبود. در روزهای داغ تابستان بخشی از قیرها آب می شد یا از ناودان پایین می آمد و اگر روی آن راه می رفتید درصد این که دمپایی تان جا بماند خیلی بالا بود. به هر حال همین معایب باعث شد تا نسل جدیدی از عایق ها به بازار بیایند که مشکلات قبلی را نداشتند.

ایزوشینگل : این محصول در واقع لایه ای محکم از قیر اصلاح شده با پلیمرهای مرغوب است که به وسیله لایه پلی استر تقویت شده است. این محصول برای عایق کاری سقف های شیروانی مناسب است و عمر طولانی دارد.

ایزوفلکس:  با ایزوفلکس باید با خاطره مشعل و قیرهای داغ خداحافظی کنیم، چرا که این عایق به صورت سرد اجرا می شود و از مزایای آن علاوه بر دوستی با محیط زیست، سبک، یکپارچه و مقاوم بودن در برابر اشعه ماوراء بنفش است.

نماسیل : پوشش عایق بر پایه آب و متشکل از رزین ها و پوشش دهنده های با ثبات است . این محصول در رنگ های مختلف تولید شده است و از نظر بصری زیبایی خاصی را به پشت بام ها می دهد. تنها عیب این روش گران بودن آن نسبت به بقیه روش های عایق بندی است.

ایزوگام: یکی از متداول ترین شیوه های عایق سقف، استفاده از ورقه های ایزوگام است. این شیوه به دلایلی چون  مقاومت بالا در برابر عوامل آسیب زننده جوی، تحمل بالا در دماهای بین 40 تا 130 درجه سانتی گراد، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی، مقاومت بالا در برابر فشارهای احتمالی ناشی از انبساط و انقباض ساختمان ، وزن کم و انعطاف زیاد، دارای مشتریان همیشگی است. شاید تنها عیب این شیوه عایق بندی عمر 15 ساله ایزوگام ها روی سقف باشد.

ایزوگام به عنوان یک عایق پیش ساخته از موادی چون قیر صنعتی ، مواد پلیمری به نام اتکتیک پلی پروپیلن ، یک لایه تیشو ( الیاف شیشه) مسلح شده با نخ،یک لایه پلی استر نبافته ( لایه تیشو) و پلی استر با قیر اشباع ،پودر تالک و در برخی از این عایق ها پودر مس و فیلم پلی اتیلن تشکیل شده است. البته ناگفته نماند که بعضی از کارخانه ها این عایق ها را با روکش آلومینیوم نیز مجهز می کنند که حدود 85 درصد از نور و حرارت را نیز منعکس می کند.

در جدول فهرست قیمت انواع ایزوگام ها را می بینید:

چه زمانی باید به فکر پشت بام خانه بیفتیم؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که خیلی روی پشت بام تان قدم نمی زنید ، باید به شما مژده بدهم که عمر ایزوگام پشت بام تان خیلی طولانی تر از این حرفهاست و حدود 15 تا حتی 17 سال دوام دارد. اما اگر هر روز به بهانه های مختلف روی ایزوگام منزلتان پیاده روی می کنید باید هر پنج سال یک بار به فکر تجدید ایزوگام منزل تان باشید. این موضوع درخصوص ایزوگام هایی که دارای لایه آلومینیومی هستند حتی کمتر می شود.

فارغ از این قاعده کلی هر صاحب خانه ای باید به صورت سالانه میزان استحکام ایزوگام را بررسی کند. این بررسی در دو وجه صورت می گیرد. در گام نخست روی پشت بام ، لایه ایزوگام را از نظر پوسته پوسته شدن ، وجود ترک یا هر گونه شکستگی در سطح قابل رویت ایزوگام بررسی کنید. سپس با نگاه دقیقی به سقف منزل، آن را درخصوص وجود هر نوع زرد شدگی که نشان از نفوذ رطوبت است، بررسی کنید.

اگر یکی از مسائلی که نام بردیم در رو و پشت سقف شما وجود داشته باشد ، به این معناست که باید فکری به حال پشت بام تان کنید. البته به این معنا نیست که باید تمام سقف را ایزوگام کنید. شما می توانید با مشورت کاردان ها فقط بخش هایی از سقف را اصطلاحا لکه گیری و عایقش را تجدید کنید.

روش های لکه گیری سقف

در این جا ما به صورت مختصر به روش های متداول لکه گیری سقف اشاره می کنیم:

استفاده از روش قدیمی قیر و گونی برای لکه گیری جاهای کوچک روی پشت بام به صرفه تر است. قیمت هر بشکه کوچک حاوی 10 کیلو قیر، حدود 20 هزار تومان است، پارچه های چتایی نیز متری 10 هزار تومان هستند.

روش دیگر برای عایق بندی تکه ای سقف، استفاده از قطعه های ایزوگام است. ایزوگام را می توان به صورت رولی یا متری خریداری کنید. تنها نکته مهم در خرید ایزوگام این است که مقدار قسمت های مورد نیاز را اندازه گیری و براساس آن متراژ خریداری کنید چرا که رول های ایزوگام در عرض شش ماه فاسد می شوند و قابلیت خود را از دست می دهند.

یکی دیگر از روش هایی که برای تعمیر عایق های آسیب دیده به کار می رود استفاده از چسب ایزوگام است. استفاده از چسب ایزوگام نسبت به دو روش قبلی کم هزینه تر و دارای نصب آسان تر است. چسب ایزوگام در واقع ترکیبی از قیر و امولسی فایر است که پس از خشک‌شدن، تنها قیر آن باقی می‌ماند و به دلیل چسبندگی بسیار بالایی که با ایزوگام دارد نتیجه مطلوبی به دنبال دارد. از دیگر مزایای چسب عایق این است که به دلیل روان بودن آن هنگام استفاده، ترک‌ها و شکاف‌های موجود در سطح قبلی به خوبی پر خواهد کرد. این محصول با نام هایی چون چسب عایق‌کاری، چسب آب‌بندی یا چسب عایق رطوبتی در بازار شناخته می شود. قیمت این چسب ها بین 50 تا 100 هزار تومان است.

چگونه ایزوگام خود را با دوام تر کنید؟

هر چه روی ایزوگام وسایل کمتری قرار داشته باشد، عمر ایزوگام بیشتر می شود. بنابراین از گذاشتن وسایل روی ایزوگام به ویژه برای مدت زمان طولانی، خودداری کنید.

از گذاشتن وسیله های نوک تیز مانند پایه های ستون کولر روی ایزوگام خودداری کنید. شما می توانید زیر این پایه ها چند قطعه موزاییک بگذارید تا فشار وارد شده روی سطح را پخش کند. راه نرفتن روی ایزوگام از دیگر مواردی است که در طول عمر ایزوگام نقش اساسی دارد. خروجی آب ها از ناودان ها را همیشه بررسی کنید، وجود حوضچه های آب روی پشت بام بر عمر مفید عایق اثر نامطلوبی دارد.

jpgfile_20229_9497_637076549872542337