۰ نفر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

در صورت دریافت تضامین از سوی دولت با CFT موافقت می‌کنیم/ دولت تضامین لازم را بگیرد با شفافیت مخالف نیستیم

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 338539
در صورت دریافت تضامین از سوی دولت با CFT موافقت می‌کنیم/ دولت تضامین لازم را بگیرد با شفافیت مخالف نیستیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ دولت تضامین لازم را بگیرد با شفافیت مخالف نیستیم و با CFT موافقت می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی، در مورد اظهارات رئیس‌جمهور در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی که عنوان کرد، مقام معظم رهبری، مجلس و دولت با لوایح 4 قلو موافق نیستند، پس چه کسی مخالف است، اظهار داشت: دو رویکرد نسبت به لوایح با شدت و ضعف‌هایی مطرح است. قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یکی از بحث‌های اصلی این لوایح است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به دو لایحه اصلاح ساختار اقتصادی که مربوط به مسائل داخلی است، اشاره کرد و گفت:‌ این دو لایحه نسبت به دو مورد دیگر از ضریب اهمیت فراوانی برخوردار نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: اولین رویکرد این است که با یک ادبیات علمی و تخصصی صحبت کنیم که بر این اساس هر چه شفاف‌تر عمل کنیم، در منطقه و داخل کشور کارآمدتر خواهد بود. مقابله با تأمین مالی تروریسم یک وظیفه است و ادبیات آن باید پایه علمی داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به دومین رویکرد اشاره کرد و گفت: مسئله این است که آیا کسانی که این مسیر را پیگیری می‌کنند، اعم از عوامل داخلی یا بیرونی آیا چنین هدف‌گذاری علمی دارند؟ علائمی از آن داریم که این اتفاق نیفتاده است. اینکه مخالفیم دلیلش همین موضوع است. در مسائل کنوانسیون تأمین مالی تروریسم (CFT ) چه اتفاقی افتاده است، سوال این است، چه کسی امروز وجود دارد که شک نکند عربستان حامی تروریست در منطقه است و کشورهای اروپایی گردش‌های مالی را آنجا آورده‌اند.

به گفته پورابراهیمی، ادبیات دوگانه در تصمیمات وجود دارد. با یک توصیه که ایران را در جایگاهی قرار دهند که شفافیت داشته باشد، ما می‌گوییم این به سرمنزل مقصود نخواهد رسید، مگر ما تعهدات برجام را انجام ندادیم؟ فکر کنید اکنون پذیرفتیم چه تضمینی وجود دارد که فردا یک بهانه دیگری نباشد. گام به گام باید هر چه آنها می‌گویند، شود.

وی تأکید کرد: چه اشکالی دارد، آنها تعهدات برجامی را عمل کنند و ما نیز تعهدات CFT را انجام دهیم. بنابر این حتما با رویکردی که دولت و با این ادبیات که همه چیز را می‌خواهد در اختیار دیگران قرار دهد و هیچ تضمینی بابت آن نگیرد، مخالفیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تأکید کرد: آقای ظریف رسماً در صحن مجلس گفت: من توصیه می‌کنم اما هیچ تضمینی نمی‌دهم، همین یک جمله کفایت می‌کند. تجربه برجام کافی است. دولت تضامین لازم را بگیرد با شفافیت مخالف نیستیم و حتماً انجام می‌دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تناقض جریان دوگانه غربی به کشورهای آسیایی مثل عربستان که دشمنی آنها کمتر از آمریکا نیست، نشان داده آنها دنبال شفافیت اقتصادی نیستند، بلکه از آن به عنوان ابزاری علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند و ما باید حواسمان جمع باشد.