۰ نفر

معاون وزیر اقتصاد:

پروژه اقتصاد در اتاق شیشه‌ای در دست اجرا است

۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 318096
 پروژه اقتصاد در اتاق شیشه‌ای در دست اجرا است

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: آمار قلب تپنده تمامی تصمیم‌های اقتصادی چه برای دولتی‌ها و چه برای بخش خصوصی است که تصمیم بگیرند در فرایند کاری خود بمانند یا استراتژی‌های خود را تغییر بدهند.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ در مراسم تقدیر از اعضای کمیته آماری وزارت اقتصاد که صبح امروز با حضور معاون وزیر اقتصاد و رییس مرکز آمار برگزار شد حسین میرشجاعیان، اظهار کرد: سیاست‌گذاری صحیح بر اساس آمار‌های صحیح ایجاد می‌شود و پروسه ایجاد شفافیت و پروژه اقتصاد در اتاق شیشه‌ای، در وزارت اقتصاد در دست اجرا است و سعی ما بر این است که نه تنها داده‌های مورد نیاز کشور را تولید کنیم بلکه آن‌ها را مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی در اختیار دولت و فعالان اقتصادی قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه شش گام بسیار ضروری وجود دارد که در وزارت اقتصاد به سوی آن‌ها حرکت می‌شود، ادامه داد: نکته اول بحث خلأهای قانونی در حوزه تولید اطلاعات، گرداوری و بروزرسانی آن‌ها است.

او اضافه کرد: موضوع دسترسی مرکز آمار به داده‌های خرد بحثی بسیار جدی است، به نظر ما مرکز آمار به عنوان یک مرجع باید به خردترین اطلاعات دسترسی داشته باشد.

میرشجاعیان افزود: این دسترسی باید به گونه‌ای باشد که هم اطلاعات در دست مرکز آمار باشد و هم مردم از افشای اطلاعاتشان در هراس نباشند.

معاون وزیر خاطر نشان کرد: نکته دوم بحث استانداردهای آماری است؛ کاری که ما انجام دادیم نشان داد مجموعه وزارت اقتصاد به عنوان یک مجموعه در کشور تلاش کرده مطابق استاندارهای بین‌المللی کارش را جلو ببرد.

او با بیان اینکه در حوزه آمارهای مالی به نظر می‌رسد کم کم زمان آن رسیده که دولت استاندارهایش را بالا ببرد، گفت:نکته سوم بحث بسیار مهم افزایش دسترسی و مقایسه آماری است‌. بجز اطلاعاتی که محرمانه و برای دسترسیِ مشخص است سایر اطلاعات آزاد باید در اختیار همه فعالان اقتصادی قرار بگیرد.

به گفته میر شجاعیان برخی دستگاه‌ها بر اساس موقعیت و شرایط محیطی تصمیم می‌گیرند آمارهای خود را منتشر نکنند که باید برای این مسئله تدبیری اندیشیده شود.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: بنابرین دسترسی باید در بالاترین سطح قرار بگیرد، مگر اینکه قوانین کشور اجازه انتشار آن آمار را ندهد به علاوه دستگاه ها باید تقویم زمانبندی مشخصی برای انتشار داشته باشند.

میر شجاعیان حوزه چهارم را استفاده از تکنولوژی اعلام و تصریح کرد: داده‌ها باید در یک الگوی نظری قرار بگیرند زیرا داده‌ها تنها وقتی کنار هم قرار بگیرند با فعال اقتصادی صحبت می‌کنند.

او در ادامه گفت:گام پنجم این است که در فرایند تولید پردازش و انتشار اطلاعات باید نهادی قوی بدون وابستگی به دستگاه‌ها مستقر شود و بر نوع و کیفیت داده‌ها نظارت کند و برنامه‌ای برای افزایش کیفیت داده ها فراهم کند.

معاون وزیر اقتصاد در پایان خاطرنشان کرد: بحث آخر که به نظر می‌رسد در دستگاه‌های ما با آن تشریفاتی برخورد می‌شود، بحث استقرار واحد‌های آماری در دستگاه‌ها است. گاهی اوقات دستگاه‌ها نیروهای تحصیل کرده آماری را در مجموعه خود به کارمی‌گیرند اما برخی از دستگاه‌ها نیروهای مازاد خود را در دستگاه‌ها به کار گرفتند زیرا تولید داده‌های باکیفیت هنوز یک موضوع لوکس است و تبدیل به یک ضروری نشده و این یک ضعف است.