۰ نفر

رییس جمهور در دیدار علما و فرهیختگان اهل سنت:

با وحدت از شرایط جدید به خوبی عبور خواهیم کرد/ اقدام اخیر آمریکایی‌ها علیه ایران، برای اولین بار با مخالفت جامعه جهانی روبرو شد

۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۲۳
کد خبر: 276066
با وحدت از شرایط جدید به خوبی عبور خواهیم کرد/ اقدام اخیر آمریکایی‌ها علیه ایران، برای اولین بار با مخالفت جامعه جهانی روبرو شد

رئیس جمهور همه اقوام و مذاهب کشورمان را نقش‌های متفاوت از یک ملت بزرگ به نام ایران اسلامی دانست و با بیان اینکه اسلام، اهل بیت (ع) و ایران اصلی ترین دارایی همه ماست، تصریح کرد: تردیدی ندارم با وحدت از شرایط جدید به خوبی عبور خواهیم کرد و امروز در صورتی می‌توانیم به اهداف متعالی خود دست یابیم که خودمان را اعضای یک ملت واحد و امت واحده بدانیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر شنبه در دیدار صمیمی با علما و فرهیختگان اهل سنت، گفت: همه سخنانی که امروز در این تریبون مطرح شد و قبلاً هم در تریبون‌های دیگر به اشکال مختلف مطرح شده مبنی بر اینکه هر مسلمان و هر ایرانی باید به تمام حقوق خود دست یابد، سخنانی کاملاً صحیح، درست و منطقی است و در این راستا مبنا و معیار ما کلام خدا و بیانات پیامبر گرامی اسلام (ص)و خاندان رسالت است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه انسان‌ها از یک ریشه هستند و هیچکس نمی‌تواند بگوید که از لحاظ انسانیت و مقام انسانی بر دیگری برتری دارد، اظهارداشت: اساس خلقت انسان از یک ریشه نشأت می‌گیرد و این سخنی است که قرآن آن را مطرح کرده است که نه تنها شیعه یا اهل سنت، بلکه حتی نسبت به غیرمسلمان هم از لحاظ خلقت یکسان هستیم و آنچه باعث برتری است، فقط تقوا و پرهیزگاری است.

دکتر روحانی اضافه کرد: شیعه و سنی از کتاب، قبله و سنت مشترکی برخوردار هستند و مؤلفه‌های وحدت شیعه و سنی بسیار زیاد و موارد اختلافی بسیار اندک است.

رئیس جمهور گفت: قرآن به ما می‌گوید که همه موحدین و همه آنهایی که پروردگار عالم را قبول دارند، در کنار هم قرار بگیرند تا در سایه وحدت بتوانند با هم زندگی کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: قرآن مجید اختلافات قومی را هم جزو زیبایی‌ها و برای شناخت و تبیین بهتر جوامع انسانی ذکر می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقوام و مذاهب گوناگون ایران اسلامی در روزهای سرنوشت‌ساز واقعیت اتحاد و همبستگی خود را نشان داده‌اند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی یکی از روزهای سرنوشت‌ساز تاریخ ایران اسلامی است که در آن همه ملت ایران نقش آفرینی کردند و در سایه انقلاب اسلامی، آزادی را به دست آوردند و امروز انتخاباتی که از آن به عنوان مظهر اندیشه و نظر مردم یاد می‌کنید جزو آثار انقلاب عظیم اسلامی است و الا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انتخاباتی در کشور وجود نداشت و حتی آزادی در بیان نظرات و مطالب و انتقاد آزادانه حتی نسبت به رئیس جمهور از جمله آثار انقلاب اسلامی است که در تاریخ قبل از 40 سال اثری از آن وجود نداشت.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در میان اقوام و مذاهب کشورمان تعصباتی حاکم بود که ویرانگر بود، اما امروز نزدیکی بین اقوام و مذاهب و احقاق حقوق بیشتر شده است و البته باید این مسیر را هر چه بیشتر تقویت کنیم و همه تلاش کنیم به نقطه مطلوب برسیم.

رئیس جمهور گفت: بارها در سخنرانی‌ها و در هیأت دولت تأکید کردم که احساس می‌کنم، جوانان، زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی هر سه در مظلومیت هستند و امروز این سه گروه گله‌مند هستند و در بسیاری موارد نیز حق هم با آنها است؛ لذا باید زمینه را برای حضور، بروز و مدیریت آنها بیش از پیش فراهم کنیم و دولت در این زمینه مصمم است.

دکتر روحانی افزود: زنان کشورمان هم در بیان مطالبات خود حق دارند چرا که از بسیاری از شایستگی‌ها برخوردارند و در این راستا تفاوت‌های جنسی نمی‌تواند قابل قبول باشد و برای اقوام، اقلیت‌ها و مذاهب هم همین مطالب صدق می‌کند.

رئیس جمهور افزود: انسان ناراحت می‌شود از اینکه ببیند یک نفر غیر مسلمان و از اقلیت در کشور در انتخاباتی رأی مردم را به خود جلب می‌کند، اما بعد درباره حضور او در آن جمع یا شورایی که انتخابات در آن انجام شده، شک و شبهه ایجاد می‌شود. البته مجلس شورای اسلامی در این زمینه گام‌های خوبی برداشته و امیدوارم موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که با قدم‌های مثبتی که برداشته می‌شود، به نتیجه مطلوب برسد.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز در شرایط ویژه‌ای بسر می‌بریم که باید ظهور و بروز اتحاد و انسجام ما بیشتر از قبل باشد، گفت: همه شاهد هستیم که امروز با ملت فلسطین و مردم مسلمان منطقه چه رفتارهایی می‌شود و مردم در برخی کشورها گرفتار گروه‌های تروریستی هستند. همه شاهد هستیم که چگونه به ملت ایران نیز فشار وارد می‌کنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: بدخواهان ملت ایران مدعی هستند که هدف فشارهای آنها نه ملت ایران بلکه دولت ایران است اما آیا وقتی آنها در خرید و تأمین دارو و تجهیزات، گندم، گازوئیل و بنزین برای ایران مشکل و مانع ایجاد کردند، فشار متوجه مردم شد یا دولت ایران؟

دکتر روحانی اظهار داشت: البته امروز ملت ایران توانسته در تولید گندم و گازوئیل خودکفا شده و تا پایان امسال در تولید بنزین نیز به خودکفایی خواهیم رسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته این جای بسیار خوشحالی است که آمریکایی‌ها برای اولین بار در یک مواجهه مهم سیاسی، وقتی خواستند ملت ایران را محکوم کنند، همه کشورهای دنیا به جز چند کشور کوچک در مقابل آنها ایستادند؛ این موفقیت و پیروزی بزرگی برای ملت ایران است.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز حتی آمریکایی‌ها بهانه‌ای هم برای اعمال فشار علیه ایران در دست ندارند، چرا که ایران به عهد و پیمان خود وفادار بوده و به اصول مورد احترام جامعه جهانی، احترام گذاشته و این طرف مقابل ملت ایران است که اصول و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.

رئیس جمهور یکصدایی دنیا در برابر آمریکا را موفقیت و پیروزی بزرگی خواند و تصریح کرد: اینکه آمریکایی‌ها قطعنامه‌ای را علیه فلسطین و غزه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرند و فقط و فقط خودشان به آن رأی مثبت بدهند و 14 عضو دیگر شورای امنیت همه به آن قطعنامه رأی مخالف یا ممتنع بدهند، یک موفقیت بزرگ برای ملت فلسطین، مسلمانان و برای همه منطقه ماست.

دکتر روحانی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم و تردید ندارم که با یکصدایی و انسجام می‌توانیم از چالش جدیدی که آمریکایی‌ها تلاش دارند علیه ملت ایران ایجاد کنند، عبور خواهیم کرد. منتها باید همه فرهیختگان، اقوام، مذاهب و آحاد مختلف ملت یکپارچه در کنار هم بایستند.

رئیس جمهور اظهار داشت: برای ملت ایران هیچ‌چیز عزیزتر از اسلام و ایران و در کنار آن اهل بیت(ع)، سنت و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت گرامی او نیست و این سنت و سیره همچنان که در تاریخ راهنمای ملت‌های مسلمان بوده، امروز نیز می‌تواند ما را به مقصود هدایت کند، به شرط آنکه وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم و برای وحدت و انسجام هیچ ماهی بهتر از ماه مبارک رمضان نیست.

پیش از سخنان رئیس جمهور، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل تسنن زاهدان و آقایان جلیل رحیمی رئیس فراکسیون اهل تسنن مجلس، صالح ادیبی سفیر کشورمان در ویتنام و آقای پیرانی فعال سیاسی - مذهبی اهل تسنن در سخنانی به ارایه نظرات خود پرداختند.

امام جمعه اهل تسنن زاهدان در سخنان خود انتخابات ریاست جمهوری را خاطره خوشی دانست که در آن همه اقوام و مذهب مختلف ملت ایران به شکل گسترده  و حماسی به صحنه آمدند و گفت: این حضور حماسی مردم پیامی داشت که محتوای آن، مطالبه اقداماتی برای احقاق حقوق یکسان همه ملت است. ملت ایران امروز به بلوغ رسیده و می‌داند که تداوم انقلاب و استحکام نظام جمهوری اسلامی در گرو این مساله است و هیچ‌کس برای مدیریت این تغییرات در چارچوب قانون اساسی شایسته‌تر از دکتر روحانی نیست.

جلیل رحیمی رئیس فراکسیون اهل تسنن مجلس نیز در سخنانی با بیان اینکه دکتر روحانی در مناطقی که اهل تسنن در آن زندگی می‌کنند، گاهاً تا 95 درصد رأی داشت، اظهارداشت: جامعه اهل تسنن از این بابت منتی بر شما ندارند، چرا که شما کشور را از آستانه مشکلات پیچیده نجات داده و روند پیشرفت ایران را در مسیر منطقی و عقلانی قرار دادید. اگر می‌خواستیم با صرف میلیاردها دلار آمریکا را مثل امروز منزوی کنیم، شاید موفق نمی‌شدیم اما شما توانستید با برجام این کار را بکنید.

صالح ادیبی سفیر کشورمان در ویتنام نیز با اشاره به ریشه های مشترک دینی، معرفتی و فرهنگی همه اقوام و مذاهب ایرانی و بویژه تشیع و اهل سنت، گفت: پس از دستور و تاکید چندباره رییس محترم جمهوری برای توجه بیشتر به بکارگیری نیروهای اهل تسنن در دستگاه‌های دولتی، روند اتفاقات خوبی در حال تحقق است که امیدوارم بیش از گذشته مورد رضایت اهل تسنن شود.

پیرانی فعال سیاسی اهل تسنن نیز ایجاد دستیاری ویژه اقوام و مذاهب در ریاست جمهوری را از امتیازات دولت یازدهم و دوازدهم دانست و گفت: با توجه به وضعیت منطقه و جهان بیش از پیش نیازمند وحدت هستیم و حصول این وحدت در گرو توجه به خواست همه اقوام و مذاهب و از جمله جامعه شریف اهل تسنن است.