۰ نفر

برنامه دولت برای جلوگیری از گرانی کالاهای اساسی

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۴۲
کد خبر: 268626
برنامه دولت برای جلوگیری از گرانی کالاهای اساسی

در حالی که عنوان می‌شود واردات کالا به‌خاطر نوسان قیمت ارز و کمیاب شدن ارز تک نرخی کاهش پیدا کرده است، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری این صحبت‌ها را رد کرد و گفت: در دوره کوتاه ده روزه از زمان اجرای سیاست ارز تک‌نرخی، حدود معادل ۱.۵ میلیارد دلار، ثبت سفارش شده است که خود واردکنندگان آن را می‌دانند ولی فضای عمومی اقتصاد، شاید از آن مطلع نباشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با این توضیح رشد قیمت‌ها در بازار برای خیلی از مردم قابل توجیه نیست. اما اتفاقی که در بازار رخ داده ثبت سفارش 1.5 میلیارد دلار کالا را نشان نمی‌دهد.قیمت انواع محصولات افزایش یافته است و در برخی از موارد هم آن کالا یافت نمی‌شود.نکته مهمتر آنکه در محصولاتی که صددرصد داخلی‌سازی صورت می‌گیرد و هیچ نوع تکنولوژی خاصی دیده نمی‌شود قیمت‌ها جهت‌گیری ارزی پیدا کرده است یعنی بر مبنای نوسان قیمت ارز، محصولات داخلی قیمت‌گذاری می‌شود.

برخی کالاهای داخلی افزایش قیمت 100 تا 500 هزار تومان را ثبت کردند و کالاهای وارداتی و حتی مونتاژ رشد قیمت از 300هزار تومان به بالا نداشتند. نمونه بارز آن خودرو است. از ابتدای سال‌جاری تاکنون قیمت خودروهای داخلی از 4الی 9 میلیون تومان گران شده است. کالاهای اساسی هم از رشد قیمت مستثنی نبودند.گوشت، مرغ، حبوب، ماهی و... در بازار گران شده است و در این میان سازمان‌های نظارتی سکوت کرده‌اند و تنها به این جمله بسنده کردند که نظارت می‌کنیم اما در عمل نظارتی دیده نمی‌شود وبرخی‌ها بر گران فروشی خود می‌افزایند. فعالان واحدهای صنفی می‌گویند اگر کنترل‌های لازم صورت نگیرد به طور قطع قیمت‌ها با شیب تندی گران‌تر خواهد شد و مردم بیش از گذشته توان خرید خود را از دست می‌دهند.

در این میان نهاوندیان با اشاره به‌نتایج حضور بازرسان ریاست جمهوری در بازار ارز برای کنترل‌های نامحسوس ارزی گفت: غرض این است آنچه که در دستورالعمل‌های بانک مرکزی آمده که اتفاقاً هدف تسهیل تجارت را در سیستم جدید ارزی دنبال می‌کند، جاری شود و به اجرا درآید یعنی این تعهدی که در سیستم صورت گرفته تا همه واردکنندگان برای همه کالاهای مورد نیاز کشور بتوانند اکنون برای ثبت سفارش، معادل دلار ۴۲۰۰ تومانی، ارز بگیرند، اجرایی شود و این بازرسان بر حسن اجرای آن نظارت داشته باشند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر صادرکننده باید با سهولت و سرعت، امکان این را داشته باشد که ارز حاصل از صادرات خود را از طریق سامانه نیما در اختیار سیستم بانکی یا واردکنندگان قرار دهد. پس این نظارت بر حسن اجرای تصمیماتی است که برای تسهیل تجارت گرفته شده و اینکه هیچ تولیدکننده و صادرکننده‌ای نباید احساس تنگنا کند، مبنای  ما تسهیل کار است.

نهاوندیان اظهار داشت: آنچه که در قیمت ارز رخ داده است و بر مبنای کار کارشناسی برای هر دلار ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده، نسبت به سال قبل بیش از تفاضل تورم را در خود می‌بیند؛ پس منطق اقتصادی این است که حتی شما اگر ارز ۳ هزار تومانی ۴ سال قبل را در تورم‌های سال های ۴گانه ضرب کنید، به همین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار می‌رسید؛ لذا منطق اقتصادی در آنجا قرار دارد.

بازار نهاده‌های کشاورزی از هفته آینده متعادل می‌شود

 طی چند روز اخیر بازار نهاده‌های دامی دچار بهم ریختگی شده است.واردکنندگان نهاده‌های دامی افزایش قیمت ارز را دلیل گران شدن نهاده‌های دامی عنوان کردند و اظهار داشتند دولت به آنها ارز نداده است و به همین جهت عرضه محدود شده است.در این میان قیمت مرغ و گوشت هم بواسطه گرانی نهاده‌های دامی افزایش پیدا کرد.اما روز گذشته حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعلام اینکه کنجاله سویا و ذرت صنعت طیور تأمین شده و در حال توزیع است، گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد متخلف، از روز سه‌شنبه نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور با حجم بالا در حال عرضه است و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده بازار نهاده‌ها متعادل شود.وی با بیان اینکه اکنون نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور شامل کنجاله سویا و ذرت تأمین است و کمبودی در این زمینه‌ها نداریم افزود: تولیدکنندگان می‌توانند نیاز خود را در زمینه ذرت به ازای هر کیلوگرم ۱۱۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۹۵۰ تومان از ادارات استانی شرکت‌های پشتیبانی امور دام دریافت کنند.ور ناصری درباره علت گرانی‌ها افزود: بخش عمده افزایش قیمت کنجاله سویا و ذرت در هفته‌های اخیر ناشی از افزایش قیمت بازارهای جهانی و بخشی هم التهاب ناشی از سوء‌استفاده برخی افراد از اجرای سیاست‌های جدید ارزی بوده است. دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار بخشنامه‌های متعددی را در زمینه پرداخت یارانه به کالاهای اساسی همچون کنجاله سویا و ذرت ابلاغ کرد تا به ازای هر دلار ۴۰۰ تومان(قیمت ارز برای کالاهای اساسی 3800تومان) مابه التفاوت نرخ به وارد‌کنندگان پرداخت کند.

ستاد تنظیم بازار هفته آینده برای بازار گوشت و مرغ تصمیم‌گیری می‌کند

اکنون خیلی از خانوارها نسبت به قیمت کالاهای اساسی مخصوصاً در ایام ماه مبارک رمضان نگران هستند و می‌گویند با تک نرخی شدن قیمت ارز موجی از گرانی در راه است. ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تأکید کرد: در انتظار مصوبه ستاد تنظیم بازار برای نرخ محصولاتی چون مرغ و گوشت منجمد هستیم که جزئیات آن هفته آینده اعلام می‌شود.با عرضه گوشت قرمز و مرغ منجمد برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان، قیمت این محصولات افزایش نامتعارف نخواهد داشت.وی اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد افزایش قیمتی نداشته باشیم و این محصولات با قیمت‌های اواخر سال گذشته عرضه شوند.

ترخیص ۱.۲ میلیون تن کالاهای اساسی

 علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره نوسان قیمت کالاهای اساسی و موضوع ارزی که واردکنندگان این کالاها درباره آن صحبت می‌کنند، گفت: دولت برای تأمین کالاهای اساسی و دارو که پیش از این از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کردند، به ازای هر دلار ۴۰۰تومان یارانه پرداخت می‌کند.وی با بیان اینکه عملیاتی شدن اختصاص یارانه ارزی به کالاهای اساسی نیازمند تطبیق مقررات و مصوبات جدید بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مراحل طی شده و با ابلاغ آن از سوی معاون اول رئیس جمهوری به بانک مرکزی، اختصاص یارانه ارزی از روز سه‌شنبه هفته جاری عملیاتی شده است. مهرفرد با اشاره به اینکه عدم ترخیص ۲۰ روزه (از تاریخ ۲۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت) کالاهای اساسی مشکلاتی را در بازار نهاده‌های دامی ایجاد کرده بود، تصریح کرد: برای ترخیص ۱.۲ میلیون تن کالاهای اساسی دلار ۳۸۰۰ تومانی اختصاص یافته و کمبود موجودی بازار در حال برطرف شدن است.وی درباره اقلام عمده کالاهای اساسی ترخیص شده، گفت: در مدت یاد شده ۷۰۰ هزارتن ذرت، ۴۰۰ هزارتن دانه سویا، ۳۰هزارتن کنجاله سویا و همچنین مقادیری دانه کلزا و گوشت گوسفندی تاکنون از مبادی ورودی ترخیص شده است.

کاهش ۱۵۰ تومانی نرخ مرغ در بازار

در حالی که قیمت انواع کالاهای اساسی در بازار افزایش یافته است، مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش ۱۵۰ تومانی نرخ مرغ از ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار و 300 تومان، مرغ آماده به طبخ 7 هزار و 300 تومان، توزیع درب واحد‌های صنفی 7 هزار و 450 و خرده فروشی 8 هزار و 150 تومان است.

به‌گفته وی؛ نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 7 هزار و 150 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 8 هزار و150 تومان است.همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف 13هزار، سینه بدون کتف 14 هزار و فیله مرغ 16 هزار تومان است.

طی سه ماه خوراک دام 40 درصد گران شد

در پی نوسان‌های ارز و گفته‌های ضد و نقیض، حمید فاضلی مدیرعامل شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداری کشور در خصوص افزایش قیمت خوراک دام و طیور اظهار کرد: از اسفند ماه سال گذشته تاکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.دلیل این افزایش قیمت نوسانات بازار ارز و اتفاقاتی است که بین امریکا و چین در بعد جهانی افتاده است.وی افزود: در صورتی که نقدینگی برای تأمین نهاده‌ها از سوی تولیدکننده وجود نداشته باشد تولید با مشکل مواجه می‌شود و به مرور امر تولید و جوجه‌ریزی غیرممکن می‌شود و امکان اینکه در دوره‌های بعد به تولید لطمه بزند وجود دارد.مدیرعامل شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداری کشور با اشاره به امکان افزایش قیمت مرغ گوشتی تصریح کرد: با این قیمت نهاده‌های دامی قیمت مرغ آماده طبخ حدود ۹تا ۱۰ هزار تومان باید باشد تا تولیدکننده بتواند به کار ادامه دهد.