۰ نفر

نیاز ۲۰۰میلیون یورویی برای لایروبی اروندرود

۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۲۸
کد خبر: 257863
نیاز ۲۰۰میلیون یورویی برای لایروبی اروندرود

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اگر بخواهیم آبخور اروندرود را به مثبت ۹ متر برسانیم حدودا ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است که در این جهت مذاکراتی با کشور عراق صورت گرفته و به دلیل بودن محدوده‌ای از این بندر در کشور عراق در حال حل مشکلات هستیم.

محمدراستاد در نشست خبری صبح امروز در توضیح راه‌اندازی ماژول تصمیم‌یار بارگیری و تردد کشتی گفت: این طرح با هزینه حدود ۵ میلیارد تومان در راستای هوشمندسازی بنادر و امکان افزایش بازرگانی و صادرات غیرنفتی اجرایی خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان ، وی در توضیح مزایای این طرح گفت: این طرح به‌عنوان مناطق نامناسب و همچنین مجاز برای تردد در سامانه حاضر متناسب با شرایط محیطی تغییر می‌کند و همچنین محاسبات دقیق در این نرم‌افزار از طریق به کار گیری عوامل محیطی مربوط به منطقه شرایط دریایی، شرایط جوی و همچنین عوامل غیرمحیطی مربوط به ویژگی‌ها و ساختار فرم بدنه شناور صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در توضیح نوع خدمات این طرح تصریح کرد: از خدمات اصلی این طرح می‌توان به نمایش داده‌های محیطی، برنامه‌ریزی بلندمدت سفر و برنامه‌ریزی تردد اشاره کرد.

راستاد در توضیح شرایط لایروبی از اروندرود تأکید کرد: ادامه مذاکرات برای لایروبی اروندرود با موفقیت در حال طی شدن است و در صورت همکاری با طرف عراقی لایروبی اروند به زودی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر آمادگی لازم برای لایروبی از اروند رود را دارد تصریح کرد: دو تفاهم‌نامه تجسس و نجات و جلوگیری و مقابله با آلودگی نفتی در مذاکرات قرارداد‌های بین‌المللی قید شده و همه بحث‌ها در این مورد صورت گرفته و در حال حاضر در انتظار نتایج این تصمیمات هستیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: مغروقه‌ها حوزه اصلی اروند رود هستند و سازمان بنادر در ابتدا بندر خرمشهر را در جهت تردد اماده‌سازی کرده و در حال حاضر در تلاش هستیم تا این آبخور اروند رود را نیز به ۹ متر برسانیم، زیرا این بندر حدود ۴۰ سال است که لایروبی نشده به همین دلیل شرایط انجام این کار و ایجاد تپه در این رود شرایط لایروبی را سخت‌تر کرده است.

راستاد با بیان اینکه حدود ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه جهت لایروبی بندر اروند نیاز است گفت: اگر بخواهیم آبخور اروندرود را به ۹ متر برسانیم حدودا ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است که در این جهت مذاکراتی با کشور عراق صورت گرفته و به دلیل بودن محدوده‌ای از این بندر در کشور عراق در حال حل مشکلات هستیم