۰ نفر

جمعیت سالخوردگان ۱۰ میلیون نفر خواهد شد

تحولات جمعیتی کشور و بحران‌های انسانی پیش رو/ تاثیرات سالخوردگی جمعیت بر صندوق‌های بازنشستگی

۱۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۴۹
کد خبر: 217416
 تحولات جمعیتی کشور و بحران‌های انسانی پیش رو/ تاثیرات سالخوردگی جمعیت بر صندوق‌های بازنشستگی

جمعیت کشور به سوی سالخوردگی پیش می رود. جمعیت کودک و نوجوان رو به تنزل و جمعیت سالخورده (بالای ۶۵ سال) کشور ظرف ۱۵ سال آینده با دو برابر افزایش به نزدیک ۱۰ میلیون نفر بالغ خواهد شد. این روند در دهه های آینده استمرار یافته و تشدید می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، جمعیتی که رو به سالخوردگی می رود نیاز به مراقبت و نگهداری دارد که توام با هزینه های بهداشتی و رفاهی سنگین است. بنابراین در سطح جهان، مردم در سنین جوانی و میانسالی کار می کنند و در سالخوردگی با پس انداز و برخورداری از بیمه های بازنشستگی، قادر به تامین نیازهای خود هستند.

هم اکنون صندوقهای بازنشستگی کشور دارای منابع لازم و کافی نیستند و بخش بیشتر آن چه از مردم تحت عنوان بیمه های اجتماعی و بازنشستگی اخذ  شده جهت دیگر مصارف دولت هزینه شده یا به انحاء دیگر حیف و میل گردیده است. در نتیجه بخش مهمی از پرداختی بازنشستگان از بودجه جاری دولت تامین می شود.

در شرایطی که نرخ بیکاری جوانان بالا و نرخ اشتغال (به جمعیت آنها) آنها به مراتب بالاتر است و از سوی دیگر جمعیت کشور به سوی سالخوردگی پیش می رود، وخامت شرایط دو دهه آتی بیشتر می شود. سیاستها و اقدامات دولتها در جهت عدم حمایت از اشتغال مفید و حتی به سمت تضعیف اشتغال مولد است. فضا و شرایط محیطی لازم جهت کسب و کار سالم مردم مهیا نمی باشد.

با تداوم شرایط کنونی در سالهای پیش رو به تدریج بحران انسانی سالخوردگان تشدید خواهد شد.

(۱) جوانان و میانسالانی که از کار مناسب و از سوی دیگر بیمه های اجتماعی و بازنشستگی برخوردار نیستند، به مرز سالخوردگی خواهند رسید. بسیاری از آنان نه تنها دارای پس انداز یا دریافتی تامین اجتماعی نمی باشند، که حتی دارای خانواده قدرتمندی نیستند (مجرد یا تک فرزند) که از آنها حمایت کند.

(۲) دولت ناکارآمد و پر هزینه حتی به سختی قادر به پرداخت مخارج خود و بازنشستگان خواهد بود. با توجه به توسعه سریع انرژی های نو، ایران دارای درآمد لازم از محل فروش منابع خام و اولیه خود نخواهد بود.

(۳) چنان چه دولت برای ایجاد اشتغال مولد سیاستگذاری ها و اقدامات عاجل و اساسی را شروع نکند، بحران جمعیتی دهه های آتی بخش مهمی از جوانان و میانسالان کنونی  را قربانی خود خواهد کرد.

(۴) موضوع مهم دیگر بحران امنیت ملی با توجه به جمعیت جوان اغلب کشورهای همجوار و جمعیت مسن و سالخورده کشور در آینده است.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی روی آنها کلیک کنید

نمودار جمعیتی

*نمودار 1 :تحولات ترکیب جمعیتی در طی سالهای 1389 تا 1409

 

نمودار جمعیتی

*نمودار 2: میزان تغییرات جمعیت زیر 14 سال و 65 سال به بالا (نیم قرن 1359 تا 1409)