۰ نفر

سخنگوی کشاورزی مجلس با حمایت از شریعتمداری:

مشکل بیکاری و تولید داخلی با همکاری وزارتخانه‌های دیگر رفع شود

۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 212116
مشکل بیکاری و تولید داخلی با همکاری وزارتخانه‌های دیگر رفع شود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجربه آقای شریعتمداری نکته مثبتی برای انتخاب ایشان به عنوام وزیر صمت است، تاکید کرد: از ایشان انتظار می رود هماهنگی‌های لازم بین وزارتخانه های اقتصادی را در دولت به خوبی انجام دهد تا هم صدا و هم نوا بیکاری و تولید داخل که اکنون دو چالش بزرگ اقتصاد هستند برطرف شود.

علی محمد شاعری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین،درباره گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد:بنده موافق آقای شریعتمداری هستم و از ایشان حمایت می کنم.

وی در ادامه تصریح کرد:البته معتقدم ایشان باید از  تولیدات داخلی حمایت کرده و برنامه های مشخص و مدونی را ارائه کند، زیرا این وزارت خانه تامین کننده روابط و مناسبات عرضه و تقاضا در بخش تولید داخلی است؛ و اگر وزیر جدید یک برنامه مدون با این رویکرد داشته باشد و به آن برنامه متعهد باشد می تواند از تولید داخل و ایجاد یک رشد قابل قبول در زمینه کشاورزی، صنعت ومعدن حمایت کند و موجبات رشد اقتصادی در بخش های مزیت دار کشاورزی، صنعت و خدمات  را فراهم کرده و در نهایت باعث رشد اشتغال پایدار نیز شود.

شاعری با اشاره به اینکه جلسه ای را با وزیر پیشنهادی داشته ام، گفت: ایشان وعده داده که برنامه هایش با محوریت حمایت از تولیدات داخلی در بخش های مختلف باشد و سیاست شفاف و روشنی را در رابطه با تعرفه محصولات وارداتی و همینطور ارائه برنامه کامل در جهت تشویق صادرات اتخاذ خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایشان قراراست بخش های بیمه ایی و حمایتی از تولیدات داخلی را تقویت کند، در خصوص مشارکت بخش خصوصی و بانک ها گامی اساسی بردارد و با توجه به تجربه جهانی خود در زمینه صنعت و کشاورزی بتواند تصمیمات راهبردی را اتخاذ کند.

شاعری در ادامه با بیان اینکه تولیدات داخلی در زمینه صنعت در کشورمان تعطیل یا نیمه تعطیل شده، خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و خدمات فنی و مهندسی ضعیف هستیم  و رتبه فرامرزی در این زمینه رتبه خوبی محسوب نمی شود و اگر چه تراز جهانی تجارت با توجه به اعداد و ارقام  نشان دهنده رشد مثبت است اما نیاز است که  گام های اساسی در جهت توسعه صادرات و کنترل واردات برداریم.

 نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه همچنین گفت: تا زمانی که تولید، صادرات محور نشود و بخش های مختلف اقتصادی به خصوص کشاورزی و صنعت مورد حمایت جدی وزارت خانه های ذیربط قرار نگیرد و در نهایت بانک ها مشارکت جدی در زمینه حمایت از تولیدات داخلی نداشته باشند، وضعیت اقتصادی ما متحول نخواهد شد.

وی همچنین گفت: شریعتمداری باید علاوه بر داشتن یک برنامه مدون، برنامه ای در جهت حمایت از تولیدات داخلی داشته باشد؛ او باید هماهنگی‌های لازم بین وزارتخانه های اقتصادی را در دولت به خوبی انجام دهد؛ آن ها باید هم صدا و هم نوا در کنار هم دو مشکل بزرگ و اصلی کشور که یک بیکاری و دیگری چالش تولید داخلی است را حل کنند، البته او قول داده با یک برنامه مدون راه حل های مناسبی برای این مشکلات پیدا کند.

شاعری همچنین تصریح کرد: با این شروط است که از او حمایت خواهیم کرد و البته امیدواریم شریعتمداری درک کند که امروز شرایط نسبت به زمانی که وزیر بازرگانی بود متفاوت است؛  اگر در آن روز ها حمایت از تولیدات داخلی تنها یک انتخاب بود، امروزه این انتخاب به یک اجبار تبدیل شده است زیرا بیکاری بزرگ ترین چالش کشورمان است و آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری کشور را در وضعیت خاصی قرار داده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه ما توسط کشور های زیاده خواه در حال تحریم شدن هستیم و راهی جز حمایت از تولیدات داخلی و اشتغال مولد نداریم، تاکید کرد:تنها با این روش است که می توانیم این تحریم ها دور بزنیم.

عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مجلس افزود: در زمینه تولید و کشاورزی دارای زیر ساخت های مناسبی هستیم و در بسیاری از محصولات کشاورزی و صنعتی توانایی خود کفایی را داریم بنابراین می توان با حمایت های دولت در افزایش تولید، گام های مثبتی را برداشت البته به شرطی که بازار فروش در کشور و سایر کشور های منطقه فراهم باشد.

وی در باره با راهکار حمایت از تولیدات داخلی گفت: وظیفه حمایت از تولید و ایجاد بازار های مناسب برای تولیدات داخلی و در نهایت مشوق های صادراتی، تنظیم تعرفه های واردات، بیمه محصولات و زمینه سازی برای مشارکت بیشتر بانک ها و بخش خصوصی از مهمترین عواملی هستند که می توانند به این مهم کمک کنند.