۰ نفر

افزایش ۳۰۰هزار میلیارد تومانی حجم تسهیلات پرداختی

بانک‌ها امسال چقدر وام می‌دهند؟/ ۹۰درصد بار تامین مالی اقتصاد برعهده شبکه بانکی

۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۱۱
کد خبر: 210368
بانک‌ها امسال چقدر وام می‌دهند؟/ ۹۰درصد بار تامین مالی اقتصاد برعهده شبکه بانکی

در حالی مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی در سال گذشته تا ۵۴۸ هزار میلیارد تومان پیش رفت که پیش‌بینی رییس کل بانک مرکزی برای سال جاری تا حدود ۶۷۰ هزار میلیارد تومان است. البته فقط ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از این رقم تزریق جدید خواهد بود.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های اقتصادی اغلب با روند رشد سالانه همراه است. روندی که طی چند سال گذشته همواره رو به رشد بوده و از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بر حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی افزوده شده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، تازه‌ترین اظهارات سیف - رئیس کل بانک مرکزی- از این حکایت دارد که برای سال ۱۳۹۶ پیش‌بینی شده تا بانک‌ها حدود ۶۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند. البته توضیحات وی از این حکایت داشت که از مجموع رقم پیش‌بینی شده حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید خواهد بود و مابقی به تمدید تسهیلات قبلی برخواهد گشت. مجموعه تسهیلات می‌تواند برای متقاضیان جدید دریافت وام و یا افزایش مبالغ مشتریان قدیمی باشد.

در سال جاری تاکنون و بر  اساس آخرین آمارها بانک‌ها توانسته‌اند در پایان سه ماهه اول سال تا ۱۰۱ هزار میلیارد تومان به بخش‌های اقتصادی تسهیلات پرداخت کنند. با پیش‌بینی تسهیلات ۶۷۰ هزار میلیاردی به نظر می رسد تا پایان سال حدود ۵۷۰ هزار میلیارد دیگر تسهیلات از سوی شبکه بانکی پرداخت شود.

این در حالی است که در سال گذشته عملکرد بانک‌ها نشان داد که تا ۵۴۸ هزار میلیارد تومان دست تسهیلات جدید  و قدیمی بود که پرداخت کردند که حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش داشت.

از ۵۴۸ هزار میلیارد پرداختی در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و به عبارتی ۶۴ درصد به تامین سرمایه در گردش اختصاص داشت.

رشد تسهیلات‌دهی بانک‌ها در حالی رخ می دهد که با توجه به انجماد حدود ۶۰ درصد منابع آنها و تنگنای اعتباری که با آن مواجه اند، تامین نقدینگی لازم برای پرداخت این تسهیلات اکنون یکی از چالش‌های نظام بانکی محسوب می‌شود. موضوع که خود از عوامل حرکت بانک‌ها به سمت اضافه برداشت از بانک مرکزی و قرمز شدن حساب آنها می‌شود.

در حالی تامین مالی حدود ۹۰ درصدی اقتصاد بر عهده شبکه بانکی قرار دارد که بارها عدم ورود بازارهای دیگر به این موضوع مورد انتقاد مسئولان بانکی قرار گرفته است و همواره تاکید کرده‌اند که باید بنگاه‌های تولیدی برای تامین مالی به سمت بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح‌های اقتصادی حرکت کند.