۰ نفر

سلام تومان ، خداحافظ ریال

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۹:۰۷
کد خبر: 163540
سلام تومان ، خداحافظ ریال

زمانی‌که سید‌شمس‌الدین حسینـی، وزیـر امـــور اقتصادی و دارایی دولت احمدی‌نژاد از تغییر پول ملی و حذف سه صفر صحبت کرد، حدود 80 سال از آخرین‌باری که واحد پول ایران تومان بود، می‌گذشت ؛

و در سال 1390 تیم اقتصادی دولت اعم از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ایران پیشنهاداتی را در این باره به هیات دولت ارسال کردند و گفتند در صورت اجرایی شدن این طرح می‌توان شاهد ثبات، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در حوزه بانکی و پولی باشیم اما نگفتند که این طرح برای تورم‌های بالای سه درصد جواب نمی‌دهد و از همه مهم‌تر جمع‌آوری اسکناس‌های قبلی و جایگزین کردن اسکناس‌های جدید چه هزینه هنگفتی را گردن مردم و دولت می‌گذارد. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، سه روز بعد از صحبت‌های صفدر حسینی یعنی ۱۶ فروردین ۱۳۹۰، محمود بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی ایران از آغاز پروژه حذف چهار صفر از پول ملی و پیشنهاد اجرای آن خبر داد و گفت که پیشنهاد اجرای این طرح در 6  ماه آینده به هیات دولت ارائه خواهد شد اما امروز پس از گذشت پنج سال از آن طرح، سیاست‌مردان و اقتصاددانان دولت روحانی آن را کلید زدند و یکی از صفرهای اسکناس‌ها را حذف کردند و می‌توان گفت که با حذف یک صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان در لایحه بانک مرکزی، یکی از مهم‌ترین مصوبات هیات دولت یازدهم رقم خورد. هر چند این طرح در دولت به تصویب رسیده اما پیش‌نیاز اجرای آن تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان است که باید دید دولت چه‌زمانی لایحه مربوطه را تقدیم مجلس خواهد کرد ولی نکته مهم اینجاست طرح اصلاح پول ملی بعد از سال‌ها در دولت به تصویب رسید.

 نگاه

شاهد تغییر خاصی نخواهیم بود

آلبرت بغزیان اقتصاد‌دان

به نظر می‌رسد تبدیل ریال به تومان برخلاف برخی اظهارنظرها مزیت خاصی در پی نداشته است؛ هرچند احتمالا این مساله در حیطه اقتصاد ما بی‌تاثیر هم نباشد. به‌عنوان مثال شاید یکی از مزایایی که تبدیل ریال به تومان می‌تواند در پی داشته باشد این است که به ساده‌تر شدن محاسبات کمک می‌کند و در عین‌حال مقداری هم تاثیر روانی بر شهروندان و فروشندگان بگذارد. ولی درمجموع شاهد تغییرات خاص و گسترده‌ای در حیطه اقتصاد نخواهیم بود و این تغییر ممکن است به شکل ظاهری در قالب هزینه چاپ اسکناس‌ها و تغییر سکه‌ها اتفاق بیفتد. درعین‌حال تبدیل ریال به تومان می‌تواند با تبعات دیگری هم همراه باشد، برای نمونه ممکن است قیمت برخی از کالاها خیلی ارزان شود و این مساله باعث شود عده‌ای از سودجویان به سوء‌استفاده بپردازند، درواقع یکی از تغییراتی که بعد از تبدیل ریال به تومان شاهد آن خواهیم بود، اتفاقی است که درباره کالاهای خیلی ارزان می‌افتد. مثلا کالایی که پیش از این دوهزار ریال قیمت داشت به یک‌باره به دویست تومان تغییر پیدا می‌کند و برچسب قیمت روی این قسم از کالاها از نظر چشمی بر خریدار تاثیر می‌گذارد و همان‌طور که اشاره کردم ممکن است موجب سوءاستفاده برخی سودجویان واقع شود. صرف‌نظر از مساله تبدیل ریال به تومان تصور می‌کنم آنچه می‌تواند در شرایط کنونی اقتصاد ما را به سمت رونق و شکوفایی ببرد، کاهش نرخ ارز است. البته مدت‌هاست درباره مقوله کاهش نرخ ارز تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته و می‌توان گفت این مساله هنوز در وادی اقتصاد ما تثبیت نشده است.

 دیدگاه

تورمی در کار نیست

معصومه آقاپور نماینده مجلس

موضوع تغییر واحد پولی در شورای پول و اعتبار مطرح شد و بعد از آن به تصویب رسید. البته این را باید گفت که در واقع به صورت متداول مردم از واحد تومان استفاده می‌کنند و این تغییر می‌تواند شرایط مردم را راحت‌تر کند، همچنین واحد ریال تنها یک واحد نوشتاری بود که هیچ استفاده دیگری در کشور نداشت. تغییر واحد پول کشور به تومان می‌تواند اثرات مثبت بسیاری در جامعه به همراه داشته باشد و قطعا این اثرات مثبت در آینده به همگان ثابت خواهد شد. ازجمله اثرات مثبت این تغییر می‌توان به ارتقای ارزش پولی کشور در دنیا اشاره کنیم. همین امر باعث می‌شود درآینده فاصله ارزش پول کشور با پول رایج سایر کشورها شرایط بهتری داشته باشد. درحال حاضر از لحاظ ارزش پولی بین 192کشور جایگاه ایران بعد از یکی از کشورهای آفریقایی،191 است و حذف یک صفر از پول رایج کشور می‌تواند این رتبه را ارتقا دهد. موضوعی که شاید در این تغییر و تحول از همه بیشتر به چشم بیاید این است که با این تغییر واحد پولی هیچ تورمی نخواهیم داشت. پیش‌بینی‌ها این است که حتی یک درصد افزایش تورم نداشته باشیم و شوک خاصی به بازار وارد نمی‌شود اما در صورت بروز تورم جزئی، این اتفاق به نفع اقتصاد کشور بوده و تورم مثبت خواهد بود نه منفی. افزایش اعتماد به پول ملی به دلیل اعداد کمتر با ارزهای خارجی، کاهش استهلاک اسکناس به دلیل کاهش نیاز به نگهداری آن در حجم زیاد، کاهش ناامنی در حمل مقادیر زیاد پول برای مبادلات روزمره، برای بانک مرکزی و بانک‌ها و سرانه اسکناس و... از دیگر مزایای تغییر واحد پولی کشور است.

 ریال و تومان چیست؟ 

تاریخچه انتخاب نام ریال و تومان بارها و بارها و به مناسبت‌های مختلف مطرح شده است و در این گزارش هم برای آشنایی بیشتر خوانندگان به آن اشاره می‌شود. (توضیحات در سایت‌های معتبر موردتایید است)

ریال: واژه‌ای با ریشه اسپانیایی است؛ به معنی لغوی شاهی (فرانسوی:رویال) است و به مسکوکات نقره اطلاق می‌شد. معرب آن هم «ریال» است. این کلمه از زمان تسلط اسپانیاییان و پرتغالیان در خلیج‌فارس و مراوده ایشان با ایرانیان وارد فارسی شده است.

تومان: کلمه‌ای است که ریشه مغولی دارد و به معنی 10هزار است: «از هر ده یک نفر را امیر نُه دیگر کرده و از میان ده امیر یک کس را امیر صد نام نهاده و تمامت صد را در زیر فرمان او کرده و بدین نسبت تا هزار شود و به ده‌هزار کشد، امیری نصب کرده و او را امیرتومان خوانند و بدین‌قیاس و نسق هر مصلحتی که پیش ‌آید.»