۰ نفر

بیشترین مخارج خانوار چیست؟

دخل و خرج خانوارهای شهری و روستایی به روایت مرکز آمار

۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۰
کد خبر: 150551
دخل و خرج خانوارهای شهری و روستایی به روایت مرکز آمار

مرکز آمار ایران میزان هزینه سال ۹۴ خانوارهای شهری کشور را ۲۶,۲ میلیون تومان و درآمد را نیز ۲۷.۸ میلیون تومان اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی کشور در سال ۱۳۹۴ را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است:‌ طی سال ۹۴ خانوارهای شهری ایران سالیانه به طور میانگین ۲۶ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان برای خرید و بهره مندی از کالاها و خدمات مصرفی هزینه کرده اند. این مبلغ رشدی مثبت برابر با ۱۱,۷ درصد نسبت به نتایج به دست آمده در سال قبل تر از آن نشان می دهد.

میانگین هزینه خانوارهای روستایی نیز در این سال برابر با ۱۴ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که از رشد مثبت ۶,۱ درصدی حکایت دارد. در سال ۱۳۹۱ هزینه یک خانوار شهری کشور ۱۳ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که این مبلغ با ۲۵.۴ درصد رشد به ۲۰ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان در سال ۹۲ و در نهایت نیز با ۱۴ درصد رشد به ۲۳ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۹۳ افزایش یافت.

۲۲ درصد از هزینه های یک خانوار شهری در سال گذشته مربوط به آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن بوده، ۸ درصد نوشابه،‌ غذاهای آماده و دخانیات، ۳ درصد ادویه ها، چاشنی و سایر ترکیبات خوراکی، ۷ درصد قند و شکر، شیرینی ها، چای،‌ قهوه و کاکائو، ۶ درصد خشکبار،‌ آجیل و حبوبات، ۲۱ درصد گوشت،‌ ۱۱ درصد شیر و فرآورده های آن و تخم مرغ، ۴ درصد روغن ها و چربی ها و در نهایت ۱۸ درصد نیز برای میوه ها و سبزی ها بوده است.

بررسی هزینه های خانوار شهری در بخش غیرخوراکی ها نیز نشان می دهد که پوشاک و کفش ۶ درصد، کالاها و خدمات متفرقه خانوار ۱۲ درصد،‌ تفریحات، ‌سرگرمی ها و خدمات فرهنگی ۴ درصد،‌ حمل و نقل و ارتباطات ۱۵ درصد، مسکن ۴۴ درصد، لوازم، اثاث و خدمات خانوار ۵ درصد و بهداشت و درمان ۱۴ درصد کل مخارج خانوار در سال گذشته بوده است.

به صورت کلی متوسط درآمد سالیانه یک خانوار شهری در سال گذشته ۲۷ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۲۰۰ تومان و درآمد یک خانوار روستایی نیز ۱۶ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل تر از آن ۱۵,۶ درصد و ۱۵.۸ درصد افزایش داشته است.

۳۳,۴ درصد خانوارهای شهری در سال گذشته از مشاغل مزد و حقوق بگیری بوده و ۵۰.۳ درصد نیز متفرقه و در نهایت ۱۶.۳ درصد هم در بخش مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی کسب درآمد کرده اند.

 

چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درامد خانوار شهری و روستایی - ۱۳۹۴