۰ نفر

مقایسه دو رمزارز برتر دنیای کریپتو؛

بیت‌ کوین یا اتریوم، نگهداری بلندمدت کدام یک بهتر است؟

۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۰۰
کد خبر: 708115
بیت‌ کوین یا اتریوم، نگهداری بلندمدت کدام یک بهتر است؟

بیت‌کوین و اتریوم دو مورد از شناخته‌شده‌ترین ارزهای رمزنگاری شده در جهان هستند. اگرچه هر دو ارزهای دیجیتال غیرمتمرکزی هستند، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی در فناوری و عملکرد اساسی آن‌ها وجود دارد. نگه‌داشتن کدام یک بهتر است، بیت‌کوین یا اتریوم؟ در ادامه این مقاله به تجزیه و تحلیل بیت‌کوین در مقابل اتریوم می‌پردازیم.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این یک ارز دیجیتال به صورت غیرمتمرکز و همتا به همتا طراحی شده است که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای ارزهای سنتی فیات استفاده شود.

بلاکچین بیت‌کوین: انقلابی در فناوری

بیت‌کوین بر روی یک بلاکچین که یک دفترکل توزیع شده است و هر تراکنش را در شبکه ثبت می‌کند، کار می‌کند. بلاکچین بیت‌کوین توسط شبکه‌ای از گره‌ها نگهداری می‌شود که با هم کار می‌کنند تا تراکنش‌ها را تأیید کنند و از تقلب جلوگیری کنند. بلاکچین بیت‌کوین توزیع‌شدگی قابل قبولی دارد.

اتریوم: انقلابی در خود بلاکچین

از سوی دیگر، اتریوم در سال ۲۰۱۵ توسط برنامه نویسی به نام ویتالیک بوترین ساخته شد. اتریوم فقط یک ارز دیجیتال نیست، بلکه یک پلتفرم مبنی بر بلاکچین است که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند ایجاد کنند.

قراردادهای هوشمند، قراردادهایی هستند که خودکار اجرا می‌شوند و شرایط توافق بین خریدار و فروشنده مستقیماً در قالب کد نوشته می‌شود. اتریوم با فراهم آوردن بستری امن برای نوشتن قراردادهای هوشمند، در خود فناوری بلاکچین انقلابی به پا کرد. شبکه اتریوم از یک ارز دیجیتال به نام اتر (ETH) به عنوان توکن اصلی شبکه خود استفاده می‌کند.

تفاوت بیت‌کوین و اتریوم

تفاوت اصلی بین بیت‌کوین و اتریوم در فناوری و عملکرد اساسی آن‌ها نهفته است. در حالی که بیت‌کوین در درجه اول به عنوان یک ذخیره ارزش یا وسیله مبادله استفاده می‌شود، بلاکچین اتریوم امکان راه‌اندازی برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. اتریوم به گونه‌ای طراحی شده است که نسبت به بیت‌کوین انعطاف‌پذیرتر و مقیاس‌پذیرتر باشد و بر ایجاد پلتفرمی برای توسعه‌دهندگان تمرکز دارد.

بیت‌ کوین یا اتریوم، نگهداری بلندمدت کدام یک بهتر است؟1

از نظر ارزش بازار، بیت‌کوین در حال حاضر بزرگ‌ترین ارز رمزارز با ارزش بازار بیش از ۱ تریلیون دلار است. اتریوم با ارزش بازار بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار، دومین ارز دیجیتال بزرگ است. قیمت بیت‌کوین تا حد زیادی تحت‌تأثیر تقاضا به عنوان یک ذخیره جایگزین ارزش و دارایی سرمایه‌گذاری است، در حالی که قیمت اتریوم بیشتر تحت‌تأثیر پذیرش پلتفرم آن برای برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است.

بیت‌کوین یا اتریوم: در آینده کدام بهتر است؟

در مورد اینکه کدام ارز دیجیتال در آینده بهتر است، به طور قطع نمی‌توان گفت. بیت‌کوین و اتریوم هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند و موفقیت آن‌ها تا حد زیادی به پذیرش و موارد استفاده آن‌ها بستگی دارد.

با این حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که پلتفرم اتریوم برای برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند پتانسیل قابل‌توجهی در ایجاد تحول در صنایع و تغییر نحوه تعامل ما با انسان‌ها با فناوری را دارد. به این ترتیب، اتریوم ممکن است تأثیر مهم‌تری بر آینده فناوری بلاکچین و برنامه‌های غیرمتمرکز داشته باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت در حالی که بیت‌کوین و اتریوم هر دو ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند، تفاوت‌های قابل توجهی در فناوری و عملکرد اساسی خود دارند. بیت‌کوین در درجه اول به عنوان یک ذخیره ارزش یا وسیله مبادله استفاده می‌شود، در حالی که بلاکچین اتریوم با فراهم کردن امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند، می‌تواند دنیا را متحول کند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه‌زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به‌عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.