۰ نفر

نحوه تعیین قیمت ارزهای دیجیتال؛

قیمت ارز دیجیتال چگونه تعیین می‌شود؟ | عوامل مؤثر در قیمت گذاری

۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۲۲
کد خبر: 707670
قیمت ارز دیجیتال چگونه تعیین می‌شود؟ | عوامل مؤثر در قیمت گذاری

بازار نوظهور رمزارز ها دارای نوسانات قیمتی زیادی است، این بازار که بیش از یک دهه از عمر آن گذشته است مورد توجه سرمایه گذارن زیادی قرار گرفته است، از همین رو کارشناسان عقیده دارند در سبد هر سرمایه گذار باید مقداری رمزارز قرار داشته باشد.

اقتصادآنلاین - حسین عسکری؛ سوالی که شاید ذهن هر سرمایه گذار و معامله گری را به خود مشغول کند این است که قیمت ارز های دیجیتال چگونه تعیین می شود.

منظور از ارز دیجیتال چیست؟

پول غیرمتمرکز یا ارز دیجیتال به هر وسیله پرداختی اطلاق می شود که به شکل کاملا الکترونیکی وجود داشته باشد.

 ارز دیجیتال از نظر فیزیکی مانند اسکناس دلار یا سکه قابل لمس نیست.

ارز دیجیتال با استفاده از سیستم های آنلاین محاسبه و منتقل می شود، یکی از انواع شناخته شده ارز دیجیتال، بیت کوین است.

ارز دیجیتال همچنین می تواند نشان دهنده ارزهای ثابت مانند دلار یا یورو باشد که به آن ها اصطلاحا استیبل کوین می گویند. پول دیجیتال با استفاده از فناوری هایی مانند تلفن های هوشمند، کارت های اعتباری و صرافی های آنلاین ارز دیجیتال مبادله می شود و در برخی موارد، می توان آن را با استفاده از دستگاه خودپرداز به پول نقد فیزیکی تبدیل کرد.

همچنین ارز دیجیتال با پول نقد که به آن ارز فیات می گویند، متفاوت است.

ارز دیجیتال می تواند انتقال ارز در سراسر مرزها را در مقایسه با ارز های فیات آسان تر و سریع تر کند. این شکل از پول همچنین روند اجرای سیاست های پولی را برای بانک های مرکزی ساده تر می کند.

 استفاده از رمزارز در برخی از اشکال، تراکنش‌های مربوط به آنها را ضد دستکاری و مقاوم در برابر سانسور می‌کند، به این معنی که نمی‌توانند توسط دولت‌ها یا سازمان‌های خصوصی کنترل شوند.

بطور کلی از کاربرد های ارزهای دیجیتال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سرمایه گذاری: یکی از اصلی ترین کاربرد های ارز دیجیتال در بین کاربران و سرمایه گذاران سراسر دنیا این بوده که از بازار رمز ارزها بدلیل نوسانات خوبی که دارد برای سرمایه گذاری استفاده می کنند.

خرید از فروشگاه های اینترنتی:  در این روزها خیلی از فروشگاه ها و سایت های مطرح جهان به کاربرهای سراسر دنیا امکان خرید از فروشگاه های خودشان را با استفاده از ارز دیجیتال می دهند و مردم میتوانند با استفاده از رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم در خیلی از فروشگاه ها به خرید و فروش بپردازند.

معاملات جهانی: از آن جایی که ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هستند و تحت کنترل هیچ نهاد مرکزی قرار ندارد، می تواند به راحتی در دسترس کاربرهای سراسر دنیا قرار گیرد و آن ها هم میتوانند با استفاده از این رمز ارزها در هر جای دنیا به معامله بپردازند.

انجام تبادلات مالی سنگین: اگر بخواهیم یک تبادل مالی با حجم پول زیاد را با سیستم مالی سنتی انجام بدهیم باید هزینه زیادی را به عنوان کارمزد بپردازیم در حالی که همین کار با استفاده از ارز دیجیتال با هزینه بسیار کمتر و امنیت بیشتر و حتی با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

قیمت ارز دیجیتال چگونه تعیین می‌شود؟

در واقع قیمت ارز های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم مانند سهام یا کالا بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می شود، برای مثال زمانی که تقاضا برای بیت کوین افزایش پیدا می کند قیمت آن افزایش می یابد.

اما نکته مهمی که در مورد عرضه و تقاضای بیت کوین وجود دارد این است که بیت کوین به علت محدودیت شدید عرضه و سقف 21 میلیون کوین آن، مستعد نوسانات قیمتی زیادی است اما رمزارز های دیگر مانند اتریوم هیچ گونه سقفی در عرضه خود ندارند.

همچنین نوع دیگری از رمزارز ها وجود دارد که قیمت آن همیشه ثابت است، به این نوع رمزارز ها استیبل کوین می گویند، استیبل کوین ها پیوند 1 به 1 با یک ارز بین الملی مانند دلار دارند، تتر یک نوع استیبل کوین دلاری است که قیمت آن بدون توجه به عرضه و تقاضا همیشه 1 دلار است.

علاوه بر این عرضه و تقاضا در بازار رمزارز تحت تاثیر عوامل زیادی است، این عوامل شامل نظرات شخصیت های مهم جهان ، تحرکات نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال ، فعالیت رسانه های مختلف ، نحوه استخراج رمزارز، پذیرش عمومی در جامعه، قوانین و سیاست دولت ها در قبال رمزارز ها، حجم معاملات ارز دیجیتال، حمایت افراد مشهور و سلبریتی ها، سرعت تراکنش های ارز دیجیتال، رقابت بین ارزهای دیجیتال مختلف، کاربردی و هدفمند بودن ارز دیجیتال و ... است.

برای مثال زمانی که قوانین و مقررات در کشوری به نفع رمزارز ها باشد می تواند سبب افزایش تقاضا شود که در نهایت منجر به افزایش قیمت یک رمزارز می شود.

عوامل مؤثر در قیمت گذاری ارز دیجیتال

میزان عرضه و تقاضا

کریپتوکارنسی هم مانند بازار سهام بر اساس عرضه و تقاضا تغییر قیمت می کند و اصلی ترین عامل تغییرات قیمت رمزارز است.

هرچه افراد بیشتری بخواهند از رمزارز استفاده کنند، تقاضای برای آن بیشتر خواهد شد، این امر باعث افزایش قیمت رمزارز ها می شود.

از سوی دیگر، اگر علاقه زیادی به ارز دیجیتال وجود نداشته باشد، ارزش آن کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

نظرات شخصیت های مهم جهان

به علت نوپا بودن بازار رمزارز نظرات شخصیت های مهم جهان به شدت روی قیمت رمزارز ها تاثیر می گذارد  برای مثال ایلان ماسک، یکی از ابر سرمایه داران جهان که به عنوان یک رویاپرداز فناورانه شناخته می شود که خودش صاحب توییتر است، دارای یک صفحه با بیش از 110 میلیون دنبال کننده در این پلت فرم است. او به طور مرتب در مورد موضوعات مختلف که یکی از آنها ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا دوج کوین است صحبت می کند.

 از همین رو اثراتی که توییت های ایلان ماسک روی قیمت دوج کوین و بیت کوین می گذارد قابل توجه است.

در سال 2021 در اوج بازار صعودی رمزارز، زمانی که ایلان ماسک از دوج کوین تعریف و تمجید می کرد قیمت این ارز به طور ناگهانی افزایش 3 رقمی را تجربه می کرد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که نظرات شخصیت های مهم جهانی روی قیمت رمزارز ها موثر است.

تحرکات نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال

نهنگ ها افرادی هستند که مقدار زیادی بیت کوین، اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال را در کیف پول خود دارند.

 نهنگ بیت کوین، آدرس کیف پولی است که بیش از 1000 بیت کوین در آن وجود دارد.

 از سوی دیگر، افرادی که دارای مقادیر زیادی ارزهای دیجیتال دیگر هستند، به عنوان "نهنگ های رمزنگاری شده" شناخته می شوند.

نهنگ ها برای خود پول در می آورند و در عین حال بر نحوه ترید سایر معامله گران ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارند.

به همین دلیل است که پیگیری کارهایی که این نهنگ ها انجام می دهند بسیار مهم است.

یکی از رایج ترین روش هایی که توسط نهنگ ها استفاده می شود، تاکتیک پامپ و دامپ است. نهنگ ها سرمایه کافی برای افزایش قیمت سهام، کوین یا توکن یا به اصطلاح "پامپ" را دارند.

فعالیت رسانه های مختلف

رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری های آنلاین اولین جایی است که بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند آخرین اخبار ارزهای دیجیتال را دنبال کنند، به آن سر می‌زنند.

 حتی روزنامه نگاران حرفه ای زمانی که می خواهند بدانند افکار عمومی دنبال چه چیزی است و اتفاق بزرگ بعدی چیست، وارد توییتر می شوند.

اخبار مربوط به رمزارز ها معمولا برای اولین بار در توییتر و سایر رسانه های اجتماعی منتشر می شود، به همین دلیل رسانه های اجتماعی خصوصا توییتر تاثیرات قابل توجهی روی قیمت رمزارز ها می گذارند.

نحوه استخراج (ماینینگ) ارز دیجیتال

استخراج رمزارز یا ماینینگ یعنی اضافه کردن  و تایید ارز دیجیتال جدید به بلاک چین.

 برای تأیید تراکنش، ابتدا باید یک معادله ریاضی بسیار پیچیده حل شود، ماینرهای کریپتو همگی در حال مبارزه برای این شانس هستند که اولین کسانی باشند که پازل را می شکند.

هر ماینری که اول معادله را حل کند برنده جایزه می شود و کمی از آن ارز دیجیتال را صاحب می شود، سپس این روند دوباره از نو شروع می شود، هرچه ماینرهای بیشتری داشته باشید، حاشیه سود بیشتری خواهید داشت.

به عقیده برخی از کارشناسان ماینینگ یک سیستم بسیار خوب برای رمزارز ها است زیرا بلاک چین را ایمن نگه می‌دارد اما نباید تاثیرات منفی آن را روی محیط زیست نادیده گرفت.

همچنین نحوه استخراج هر رمزارز می تواند روی قیمت آن تاثیر بگذارد برای مثال استخراج بیت کوین بخاطر مصرف برق زیاد و سخت افزار منحصر بفرد یک فرآیند هزینه‌بر است، بر همین اساس هر چه هزینه تولید یک بیت کوین افزایش یابد می تواند روی قیمت این رمزارز تاثیر بگذارد.

پذیرش عمومی در جامعه

 اعتماد به ارزهای دیجیتال تقریباً 100٪ است، از بیش از 60000 پاسخ دهنده در سراسر جهان در مورد ارز دیجیتال پرسیده شد و 97٪ از آنها دارایی های دیجیتال، به ویژه ارزهای دیجیتال را راهی مطمئن و قابل دوام برای کسب درآمد از طریق سرمایه گذاری می دانند.

علاقه نهادی و خرده فروشی به ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین و اتریوم از سال 2020 به طور تصاعدی افزایش یافته است.

کسانی که هنوز صاحب ارزهای دیجیتال نیستند، تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در کریپتو در یک سال های آینده ابراز می‌کنند.

 در واقع، 63 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده  می خواهند در مورد رمزارز ها بیشتر بیاموزند و علاقه مند به پیوستن به بازار هستند.

افزایش علاقه تصاعدی مردم به رمزارز ها می تواند باعث افزایش تقاضا و به طبع افزایش قیمت آن در آینده نزدیک شود.

قوانین و سیاست های دولت ها

همانطور که استفاده از ارزهای دیجیتال افزایش می یابد، مقررات کشور ها برای ارزهای دیجیتال در سراسر جهان نیز که برای کنترل آنها وضع شده است، افزایش می یابد.

 چشم انداز کریپتو به طور مداوم در حال تغییر است و به روز نگه داشتن قوانین در مناطق مختلف جهانی کار آسانی نیست، از همین رو دستپاچگی دولت ها برای قانون گذاری رمزارز ها باعث افزایش نوسانات در بازار رمزارز می شود.

حجم معاملات ارز دیجیتال

تاثیر حجم معاملات روی قیمت رمزارز ها کاملا مشخص است، هر چه حجم معاملات رمزارز در صرافی های ارز دیجیتال بیشتر باشد شاهد یک بازار پویا و پر قدرت هستیم، درست مانند سال 2021 که حجم معاملات رمزارز به اوج خود رسیده بود شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم اما برعکس زمانی که حجم معاملات یا خرید و فروش رمزارز ها پایین باشد شاهد بی رونقی بازار هستیم.

حمایت افراد مشهور و سلبریتی ها

اکوسیستم رمزنگاری شده در سال‌های گذشته به خانه بسیاری از اشخاص معروف تبدیل شده است.

 این افراد عمدتاً به تبلیغ توکن‌های غیرمثلی (NFT) می‌پردازند. در طول سال گذشته، سلبریتی‌ها علاوه بر حوزه NFT در حوزه‌هایی دیگر نیز فعالیت کردند.

این افراد تلاش می‌کنند تا در صنعت بازی، تجارت و سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری حضور پیدا کنند.

برای مثال تبلیغ یک رمزارز توسط کیم کارداشیان سلبریتی مشهور آمریکایی باعث افزایش قیمت شدید این رمزارز شد که فورا توسط پلیس فدرال مورد بررسی قرار گرفت و این سلبریتی توبیخ شد.

سرعت تراکنش های ارز دیجیتال

منظور از سرعت تراکنش، همان تعداد تراکنش هایی است که به ازای هر ثانیه اتفاق می افتد. برای بررسی سرعت تراکنش ها باید مدت زمان انتقال رمزارزها را از کیف پول مبدا به کیف پول مقصد را در نظر گرفت. اهمیت دیگری که سرعت تراکنش ها دارند این است که می توان برای تعیین مقیاس پذیری ارز دیجیتال مورد استفاده قرار داد.

شبکه سولانا که سریع ترین شبکه بلاکچین است می تواند ۲۹ هزار تراکنش را در هر ثانیه انجام می‌دهد که زمان نهایی کردن‌شان به ۲.۵ ثانیه می‌رسد.

در حقیقت هر چقدر یک شبکه بلاکچین سریع تر عمل کند و مقایس پذیری خوبی داشته باشد مورد توجه بیشتر سرمایه گذارن قرار می گیرد و توکن آن شبکه می تواند رشد زیادی را تجربه کند زیرا مقیاس پذیری بلاکچین ها در بین کارشناسان مورد توجه ترین قابلیت فنی است که ارزشمندی آن را تعیین می کند.

رقابت بین ارزهای دیجیتال مختلف

رقابت، بخشی جدانشدنی از بازارهای مالی است، بازار ارزهای دیجیتال نیز استثنا نیست و در بین هزاران ارز دیجیتال متنوعی که امروزه در بازار عرضه شده‌اند، همواره شاهد رقابت پروژه‌های مختلف برای جذب سرمایه‌گذاران هستیم.

ارزها و شبکه‌های دیجیتالی که هرکدام در تلاش هستند تا با ارائه خدمات متنوع و جذاب، خود را به عنوان شبکه برتر در بازار معرفی و جایگاه بهتری را تصاحب کنند.

 اتریوم و ریپل از جمله این ارزها هستند که از سال‌ها پیش و از زمان عرضه با توسعه مداوم و ارائه خدمات جدید، در تلاش بوده‌اند تا جایگاه خود را در بازار حفظ کنند و آن را ارتقا دهند.

کاربردی و هدفمند بودن ارز دیجیتال

همونطور که قبلا هم توضیح دادیم ارزهای دیجیتال شکلی از دارایی هستن که با پروتکل های رمزنگاری به وجود آمده اند و میتوان از آنها در طیف وسیعی از کارهای روزانه استفاده کرد.

چگونه کاربردی و هدفمند بودن ارز های دیجیتال می تواند روی قیمت رمزارز ها اثر بگذارد؟

در بازار کریپتو هزاران رمزارز وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای کاربرد خاصی هستند، سرمایه گذاران هوشمند و با تجربه معمولا با مطالعه و تحقیق، رمزارز هایی را که کاربرد منحصر بفرد و نقشه راه کامل و جامعی دارند را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند، به طور مثال رمزارز اتریوم در ابتدا راه خود در سال 2015  با ارائه نقشه راه واضح و جامع توانست نظر سرمایه گذاران ثروتمند را به خود جذب کند که همین موضوع سبب افزایش قیمت آن در مدت کمی شد.

در بازار فعلی هم رمزارز هایی که دارای ویژگی های خاص و کاربردی و نقشه راه کامل باشند وجود دارد، سرمایه گذاران مبتدی که تازه وارد بازار رمزارز می شوند نباید فریب تبلیغات پر زرق و برق رسانه ها و سلبریتی ها را بخورند و روی رمزارز های که اصولا به آن ها شت کوین یا میم کوین می گویند سرمایه گذاری کنند

علت نوسان در قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند سایر بازارهای مالی نوسانات قیمتی زیادی دارد و همین نوسانات فرصت های کسب سود زیادی را برای معامله گران و تریدرها فراهم می کند.

 همچنین نوسانات بازار ارزهای دیجیتال باعث می شود تا این بازار پر هیجان باشد.

برخی از دلایل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به شرح زیر است:

نوپا و نوظهور بودن بازار

یکی از دلایل نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، نوپا بودن این بازار است.

 با وجود اینکه طی سال های اخیر، ارزهای دیجیتال رسانه های زیادی رو متوجه خود کرده اند، ولی ارزش بازار آن هنوز از ارزهای فیات و طلا کمتر است.

 این بازار در اوج خود تنها 3 میلیارد دلار ارزش داشت، در حالی که کل بازار طلا 7.9 تریلیون دلار و بازار سهام ایالات متحده حدود 28 تریلیون دلار است.

 این اندازه کوچک بازار به این معنی است که حتی عوامل کوچک می توانند تاثیر زیادی روی قیمت ها داشته باشد.

 عدم نظارت قانونی

یکی دیگر از دلایل نوسان قیمت ارزهای دیجیتال، عدم نظارت قانونی در حوزه کریپتوکارنسی است.

 بهتر است بدانید ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی یک پدیده جهانی نوظهور است و دولت ها مواضع سخت گیرانه ای نسبت به آن دارند، وضع قوانین محدود کننده امکان دستکاری بازار را فراهم می کند که به نوبه خودش سبب نوسان زیاد بازار رمزارز می شود.

آیا قیمت ارز دیجیتال قابل پیش‌بینی است؟

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم هیچ طبقه دارایی در هیچ بازاری قابل پیش بینی نیست.

بازارها پویا هستند و با معیارهای مختلفی حرکت می کنند، برخی شناخته شده و برخی ناشناخته.

عوامل ناشناخته در مورد ارزهای رمزنگاری شده بسیار بیشتر است زیرا این طبقه دارایی تنها 12 سال از عمر آن می گذرد و بسیار نوسان است.

تغییرات خط مشی دولت ها می تواند تاثیر زیادی بر قیمت هر دارایی داشته باشد.

هر فرد باید در بازار رمزارز به‌جای تکیه بر پیش‌بینی‌ها، بیشتر داده‌ها را جمع‌آوری کند و از این طریق دست ریسک بزند.

آیا نوسان قیمت بیت کوین بر قیمت گذاری سایر ارزهای دیجیتال مؤثر است؟

در فضای ارزهای دیجیتال، حرکت بسیاری از سکه ها و توکن ها بر اساس رفتار بیت کوین است.

 هنگامی که بیت کوین (BTC)، بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، افزایش می یابد، ارزش سایر توکن های دیجیتال نیز افزایش می یابد.

 زمانی که قیمت بیت کوین کاهش می یابد، احتمال دارد که سایر ارز ها در این بازار همزمان کاهش پیدا کنند.

یک توضیح برای انعطاف پذیری بیت کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال این است که سرمایه گذاران در این فضا ممکن است بیت کوین را پایدارترین ارز دیجیتال در حال حاضر بدانند.

منظور از ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال چیست؟

ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال برابر با ارزش بازاری آن نیست، بنابراین سرمایه گذاران برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، اقدام به بررسی تفاوت در ارزش ذاتی و قیمت بازار می کنند. در صورتی که ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال نسبت به ارزش بازاری آن بیشتر باشد، تریدرها در این زمان اقدام به خرید می کنند و این ارز دیجیتال (undervalue) نامیده می شود. در حالت عکس این قضیه، ارز دیجیتال (overvalue) نامیده می شود. برای ارزهای دیجیتال به ویژه عرضه اولیه توکن ها که هنوز به واقعیت تبدیل نشده اند، امکان تخمین ارزش ذاتی برای آنها وجود ندارد.

ارزش ذاتی ارز دیجیتال یا (Intrinsic value) به بررسی همه ی جنبه های ملموس و ناملموس یک ارز دیجیتال می پردازد. برای تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال، بررسی برخی عوامل مرتبط ضروری می باشد، در غیر این صورت تخمین درستی از میزان ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال به دست نمی آید. از جمله این عوامل می توان به در نظر گرفتن میزان تقاضای بازار برای آن، میزان توانایی و قابلیت تیم برای تحقق اهداف پروژه و ارزیابی میزان حمایت های مالی برای به نتیجه رسیدن یک طرح که از طریق مشارکت و مکانیسم های سرمایه گذاری و... اشاره کرد.