۰ نفر

ورشکستگی FTX به سیلورگیت رسید؛

چرا قیمت بیت کوین دوباره ریزش کرد؟/ نگرانی از سقوط بانک سیلورگیت!

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۴۸
کد خبر: 704572
چرا قیمت بیت کوین دوباره ریزش کرد؟/ نگرانی از سقوط بانک سیلورگیت!

سیلورگیت کپیتال (Silvergate Capital)، یک هلدینگ آمریکایی که خدمات مالی را به شرکت‌های کریپتویی ارائه می‌دهد، برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ یک میلیارد دلار ضرر گزارش کرده است و هشدار تداوم فعالیت خود را صادر کرد. از این رو، به دلیل نگرانی‌ها در مورد توانایی این شرکت بزرگ مالی برای ادامه فعالیت خود، روز جمعه بازار ارزهای دیجیتال دوباره سقوط کرد.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ طبق داده‌های پلتفرم ردیابی قیمت ارزهای دیجیتال یعنی کوین مارکت کپ، طی ۲۴ ساعت گذشته بیت‌کوین بیش از ۴.۷ درصد کاهش یافته و به حدود ۲۲۳۰۰ دلار رسیده است. قیمت این رمزارز برتر در اواخر پنجشنبه به سطح ۲۲۰۲۰ دلار هم کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از ۱۵ فوریه است. این ریزش در دیگر رمزارزهای برتر بازار هم مشاهده شد. برای مثال، اتریوم نیز طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۵ درصد کاهش یافت و به حدود ۱۵۶۰ دلار رسید.

دو صرافی ارزهای دیجیتال، سیلورگیت را به عنوان شریک بانکی خود کنار گذاشتند. بر اساس داده‌های بازار داوجونز، سهام این هلدینگ آمریکایی بیش از نیمی از ارزش خود را در روز پنجشنبه از دست داد، در حالی که روز جمعه با افزایش ۶.۷ درصدی مقداری از زیان را جبران کرد.

چرا قیمت بیت کوین دوباره ریزش کرد؟/ نگرانی از سقوط بانک سیلورگیت!

روند قیمتی سهام بورسی سیلورگیت در ۵ روز گذشته.

سیلورگیت، یکی از بانک‌های تأثیرگذار در صنعت دارایی‌های دیجیتال، خشم قانون‌گذاران ایالات متحده را به خاطر معاملاتش با صرافی ورشکسته FTX و آلامدا ریسرچ برانگیخته است. در ماه ژانویه، یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی نامه‌ای به سیلورگیت ارسال کردند و در آن خواستار جزئیات شیوه‌های مدیریت ریسک بانک بودند و مدعی شدند که فرایندهای بررسی دقیق آن به شدت شکست‌خورده است.

سیلورگیت در این پرونده نظارتی اظهار کرد: «ثبت‌کننده به زمان بیشتری برای انجام تجزیه و تحلیل، ثبت مدخل‌های مربوط به رویدادهای بعدی و تکمیل ارزیابی مدیریت از کنترل‌های داخلی بر گزارشگری مالی نیاز دارد». همچنین در این پرونده آمده است: «این زیان‌های اضافی بر نسبت‌های سرمایه نظارتی شرکت و شرکت‌های تابعه آن تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند منجر به سرمایه کمتر شرکت و بانک شود».

با این وجود، این بانک اعلام کرده که در حال ارزیابی مجدد کسب و کارها و استراتژی‌های خود با توجه به چالش‌های تجاری و نظارتی فعلی است. در نتیجه، این شرکت گزارش سالانه خود را با کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) به تأخیر انداخته و بیان کرده که نمی‌تواند به مهلت تمدید شده ۱۶ مارس SEC عمل کند و در حال فروش اوراق بدهی اضافی برای پرداخت صورت حساب‌ها در سال ۲۰۲۳ است.

در پی این رویدادها، چندین شرکت کریپتویی از جمله؛ کوین بیس گلوبال (Coinbase Global) و گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) روز پنجشنبه این بانک را به‌عنوان شریک بانکی خود کنار گذاشتند، زیرا آخرین پرونده این بانک وام‌دهنده سؤالاتی را در مورد توانایی آن برای ماندن در تجارت ایجاد کرد. کوین بیس و گلکسی دیجیتال همچنین گفتند که پس از سقوط صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال FTX در نوامبر، کمترین میزان مواجهه با سیلورگیت را داشته‌اند؛ زیرا که این بانک سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته است.

به علاوه، ناشران استیبل کوین Paxos و Circle، صرافی دارایی دیجیتال Cboe، صرافی ارز دیجیتال Gemini و صرافی ارز دیجیتال اروپایی Bitstamp نیز همکاری خود را با این بانک وام‌دهنده کریپتو به حالت تعلیق درآوردند. در این راستا جی پی مورگان نیز سرمایه‌گذاری خود را در سهام سیلورگیت به شدت کاهش داده و گفت فروش اوراق بهادار اضافی توسط سیلورگیت نشان می‌دهد که این شرکت با چالش‌های نقدینگی مداوم روبرو است.

چرا قیمت بیت کوین دوباره ریزش کرد؟/ نگرانی از سقوط بانک سیلورگیت!

نمودار جفت ارز BTC/USDT، منبع: تریدینگ ویو.

بر اساس یادداشت جمعه تحلیلگران ماکرو هیو (Macro Hive)، بیت‌کوین در این هفته تا حد زیادی هم جهت با بازار سهام ایالات متحده معامله می‌شد، در حالی که این روند عصر پنجشنبه به دنبال مشکلات سیلورگیت تغییر کرد. به گفته جولیوس د. کمپنایر (Julius de Kempenaer)، تحلیلگر تکنیکال ارشد در سایت StockCharts.com، از منظر تکنیکالی، سطح حمایتی بیت‌کوین در حدود ۲۱۴۰۰ دلار است که اگر این محدوده به سمت پایین شکسته شود، سناریو صعودی بیت‌کوین در چند هفته اخیر بی‌اعتبار می‎شود.

یک سری از رویدادها سیلورگیت را در معرض بهبودی قرار داده و ظاهراً این شرکت در حال ارزیابی تأثیر این رویدادها بر توانایی خود برای ادامه فعالیت است. طبق پرونده چهارشنبه، سیلورگیت گزارش کرد: «شرکت در حال حاضر در حال تجزیه و تحلیل برخی از پرس و جوها و تحقیقات نظارتی و دیگر است که در مورد شرکت در انتظار است».

لازم به ذکر است که این بانک کریپتویی یک میلیارد دلار ضرر را برای سه ماهه چهارم سال گذشته گزارش کرد، زیرا سرمایه‌گذاران در پی ورشکستگی FTX برای برداشت سپرده‌ها اقدام کرده‌اند که نشان می‌دهد مشکلات این شرکت شکنندگی اعتماد به دارایی‌های دیجیتال را برجسته می‌کند. از آنجایی که سیلورگیت در ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ اوراق بدهی اضافی فروخته و انتظار می‌رود زیان بیشتری را ثبت کند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.