۰ نفر

بزرگترین ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال؛

۹ سال پیش چنین روزی بزرگ ترین ورشکستگی یک صرافی رمزارز رقم خورد!

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹
کد خبر: 703561
۹ سال پیش چنین روزی بزرگ ترین ورشکستگی یک صرافی رمزارز رقم خورد!

سقوط صرافی FTX، یکی از بزرگترین صرافی های رمزارز باعث از دست رفتن ۸ میلیارد دلار سرمایه سرمایه‌گذاران، مشتریان و کارمندان این صرافی شد. این اتفاق باعث شد اکوسیستم رمزارز متزلزل شود و بسیاری نگران فروپاشی کل اکوسیستم کریپتو بودند. با این حال، این اولین بار نیست که شکستی به این بزرگی در این بازار رخ می دهد. در سال ۲۰۱۴، بزرگترین صرافی بیت‌کوین جهان یعنی Mt. Gox، به دنبال یک سری هک‌ها و مشکلات سوء مدیریت ورشکست شد. این سقوط منجر به از دست رفتن بیش از ۸۰۰۰۰۰ بیت کوین مشتریان شد.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ صرافی Mt. Gox مستقر در توکیو است. دامنه آن یعنی (MtGox.com) در ابتدا در سال 2007 برای میزبانی یک سایت تجاری برای فروش کارت های بازی The Gathering  ثبت شد و در اواخر سال 2010 به عنوان یک صرافی ابتدایی بیت کوین شروع به کار کرد.

کارپلس ، یک برنامه نویس مشتاق بیت کوین، کد پلتفرم وب را برای مدیریت حجم فزاینده تراکنش های بیت کوین و سفارشات خرید و فروش تقویت کرد که در نهایت این کار باعث، ورشکستگی صرافی شد.

در 24 فوریه 2014، صرافی Mt. Gox معاملات را به حالت تعلیق درآورد و آفلاین شد. در نهایت، مشخص شد که زیرساخت های صرافی Mt. Gox چندین بار در طول چند سال توسط مهاجمان مورد سوء استفاده قرار گرفته است.  مهاجمان با دستکاری بخش‌هایی از داده‌های تراکنش‌ها توانستند به آرامی بیت‌کوین های این صرافی را بدزدند.

اوایل ماه فوریه، صرافی Mt. Gox برای چند ساعت آفلاین شده بود و تیم آن با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی، خود پروتکل بیت کوین را به دلیل نقص در مکانیسم مشاهده تراکنش مقصر دانست.

 این صرافی هنگام دریافت درخواست برداشت،  تایید شناسه تراکنش را به بلاک چین بیت کوین ارسال می کرد.

 با این حال، شناسه تراکنش تنها زمانی نهایی می شود که تراکنش در بلاک چین تأیید شود، مشخصه ای که به مهاجمان اجازه می دهد بخش هایی از تراکنش را بدون در نظر گرفتن ورودی ها و خروجی ها تغییر دهند.

بعد از این فرآیند ها پایگاه داده صرافی Mt. Gox برداشت موفقیت آمیزی را نشان نمی دهد زیرا شناسه تراکنش خاصی که صرافی به دنبال آن بود هرگز به یک بلوک راه پیدا نمی کند، اما مهاجم می تواند بیت کوین را دریافت می کند زیرا تراکنش تغییر یافته، تایید می شود.

 (لازم به ذکر است که این یک معضل برای صرافی Mt. Gox بود و نه پروتکل بیت کوین.)

در حالی که این اختلاف حسابداری، به طور شگفت انگیزی، هرگز مشاهده نشد، در 24 فوریه 2014 یک سند داخلی صرافی Mt. Gox به بیرون درز کرد که جزئیات آن نشان می داد که واقعاً این صرافی دچار بحران شده است.

 این سند نشان می دهد که بیش از 800000 بیت کوین به سرقت رفته است که ارزش آن بیش از 430 میلیون دلار در آن زمان و تقریباً 18 میلیارد دلار در حال حاضر است.

 اکنون یعنی 9 سال بعد از آن واقعه مشتریان هنوز منتظر هستند تا بخشی از بیت کوین خود را پس بگیرند.

در زمان ورشکستگی، تخمین زده می‌شد که صرافی Mt. Gox تا 70 درصد از کل بیت‌کوین معامله شده در سراسر جهان را اداره می‌کرد.

 برای مقایسه، سقوط صرافی FTX یک کلاهبرداری بیش از 8 میلیارد دلاری بود که ارزش آن کمتر از نیمی از بیت کوین های از دست رفته صرافی Mt. Gox بود.

صرافی FTX تحت مدیریت سم بنکمن فرید، یکی از صرافی های بزرگ جهان بود، اما ورشکستگی آن در حد ورشکستگی صرافی Mt. Gox نبود.

اما در حالی که دو صرافی از نظر نحوه سقوط متفاوت بودند، مشکل اصلی یکسان بود: (مبادلات متمرکز) نشان دهنده نقاط ضعف واحدی هستند. در هر دو مورد، مدیران ارشد، مشتریان خود را که به آنها اعتماد کرده بودند، ناکام گذاشتند. برای همه صرافی ها، خطر خطا، تقلب یا ورشکستگی یک تهدید فراگیر است که باید با آن برخورد کرد.