۰ نفر

با توجه به سیاست‌‎های مختلف فدرال رزرو؛

امسال فرصتی برای خرید رمزارز ها است؟

۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۰۳
کد خبر: 697126
امسال فرصتی برای خرید رمزارز ها است؟

مدیر عامل سابق بیت‌ مکس هشدار داد که بیت‌کوین ممکن است در نتیجه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، نزولی شود. او پیش بینی می‌کند که سال ۲۰۲۳ می‌تواند به همان بدی سال ۲۰۲۲ باشد تا زمانی که سیاست‌های فدرال رزرو تغییر کند. به دلیل نزدیک شدن سریع دوره دلارزدایی در جهان، آرتور تمرکز سرمایه گذاران را به سمت طلای فیزیکی سوق می‌دهد.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ آرتور هیز، مدیر عامل سابق صرافی بیت‌مکس، در جدیدترین پست وبلاگ خود که در ۱۹ ژانویه منتشر شد، یک "فروپاشی مالی جهانی" را به دلیل مشکلات اقتصادی قریب الوقوع در ایالات متحده پیش بینی کرده است. به گفته آرتور هیز، افزایش فعلی بیت‌کوین نباید به عنوان شروع یک روند صعودی جدید تفسیر شود.

  • چشم‌انداز بازار کریپتو در ۲۰۲۳ از نظر مدیر عامل سابق صرافی بیت‌مکس

در نگاه اول، آرتور هیز از سری شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اداره آمار کار ایالات متحده به صورت ناقص و گمراه کننده نام می‌برد. از آنجایی که بسیاری از تحلیلگران بازار بر این باورند که روند نزولی و ثابت اخیر CPI تنها می‌تواند نشان دهنده این باشد که پاول آماده می‌شود تا نقدینگی در بازارهای مالی را افزایش دهد، سپس مانند مارس ۲۰۲۰ نرخ بهره‌ را افزایش دهد و سرمایه ‌گذاری‌های پر ریسک را متضرر کنند.

امسال فرصتی برای خرید رمزارز ها است؟

با این حال، به نظر نمی‌رسد آرتور به آنچه بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند، باور داشته باشد. او معتقد است که رشد اخیر بازار این سوال را مطرح می‌کند که بیت‌کوین چگونه واکنش نشان خواهد داد؟ بنابراین او می‌گوید، برای پیش بینی و پاسخ موثر به این سوال، باید دو واقعیت ضروری بیت‌کوین را در نظر بگیریم. اولین مورد این است که بیتکوین و بازار رمزارزها تنها بازارهایی هستند که واقعاً عاری از دستکاری بانک‌های مرکزی و موسسات مالی عظیم جهانی هستند. دومین چیزی که در مورد بیت‌کوین باید درک کرد این است که به عنوان واکنشی به ولخرجی سیستم پولی فیات جهانی در جهان، قیمت آن به طور قابل توجهی به سیر آینده نقدینگی دلار در سراسر جهان (به دلیل عملکرد دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی) وابسته است. به این منظور، بیت‌کوین در دو ماه گذشته از ارزش شاخص نقدینگی دلار آمریکا بهتر عمل کرده است. به گفته آرتور هیز، این نشان می‎دهد که بازار معتقد است، چرخش سیاست‌های فدرال رزرو قریب الوقوع است.

  • بیت‌کوین و عملکرد بازار کریپتو در سال ۲۰۲۳

به گفته آرتور هیز، بیت‌کوین به سادگی از پایین ترین سطح قیمتی زیر ۱۶ هزار دلار جهش کرد. او معتقد است که بیت‌کوین پس از آن که به سطح جدیدی رسید، تا زمانی که محدودیت‌های نقدینگی دلار بهبود یابد، روند خود را ادامه می‌دهد. با این حال، چشم انداز دیگری که برای بازار وجود دارد، این است که بیت‌کوین در حال بازگشت است، زیرا بازار پیش‌بینی می‌کند چاپ پول فدرال رزرو آمریکا از سر گرفته شود. اگر چنین باشد، آرتور دو نتیجه محتمل را متصور است: اولی این است که اگر فدرال رزرو با سیاست‌های چرخشی پیش نرود، یا اگر بسیاری از مدیران فدرال رزرو حتی پس از اعداد "خوب" CPI، چشم انداز یک چرخش در سیاست‌ها را کم اهمیت جلوه دهند، بیت‌کوین احتمالاً به پایین ترین سطح قبلی باز می‌گردد.

امسال فرصتی برای خرید رمزارز ها است؟

اما در حالت دوم، اگر فدرال رزرو چرخشی در سیاست‌های فعلی انجام دهد، عملکرد خوب بیت‌کوین ادامه خواهد داشت و این افزایش نشان دهنده شروع یک بازار صعودی خواهد بود.

  • نفوذ بازار کار آمریکا

بر اساس گزارش‌ها، دستمزدها در ایالات متحده با نرخ تورم افزایش می‌یابد. یعنی در حالی که چیزها گران‌تر می‌شوند، توانایی مردم برای خرید آن کالاها به دلیل دستمزدهای بالاتر با نرخ مشابهی افزایش می‌یابد. در نتیجه، این خطر وجود دارد که افزایش قدرت خرید مردم باعث افزایش تورم کالاها شود. به بیان دیگر، تولیدکنندگان کالا ممکن است بفهمند که خریداران آنها امروز درآمد بیشتری نسبت به گذشته دارند و قیمت‌های خود را حتی بالاتر می‌برند.

امسال فرصتی برای خرید رمزارز ها است؟

به گفته آرتور هیز، تحت این سناریو، جروم پاول بهانه‌ای برای ادامه افزایش نرخ بهره خواهد داشت که این اقدام ممکن است منجر به خروج سرمایه از بازار‌های ریسکی مانند رمزارزها شود.

  • دخالت خزانه داری آمریکا

شاخص تورمی PCE در دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۴.۷ درصد بیشتر بود. در حال حاضر اوراق قرضه پس از ۶ ماه بیش از ۴.۷ درصد درآمد دارند. در نتیجه، پاول آزادی عمل زیادی برای حفظ نرخ بهره دارد. مهمتر از آن، پاول آزاد خواهد بود که به کوچک کردن ترازنامه فدرال رزرو ادامه دهد و شرایط پولی را به سطحی که می‌خواهد، محدود کند. با این حال، آرتور هیز استدلال می‌کند که نادیده گرفتن رقم CPI و ادامه کاهش ترازنامه فدرال رزرو از طریق سیاست‌های انقباض کمی (QT) منجر به ایجاد یک اختلال در بازار اعتباری می‌شود که همین امر پیامد ناخوشایندی برای فدرال رزرو تلقی می‌شود و آنها را مجبور به چرخش شدید در سیاست‌های خود می‌کند. در این باره آرتور می‌گوید:

«اگر حذف نیم تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ بدترین عملکرد اوراق قرضه و سهام در چند صد سال اخیر را ایجاد کرد، تصور کنید اگر دو برابر این مقدار در سال ۲۰۲۳ حذف شود چه اتفاقی خواهد افتاد. واکنش بازارها هنگام تزریق پول در مقابل برداشت اینگونه نیست و برعکس است. به این ترتیب، من انتظار دارم که قانون پیامدهای ناخواسته، فدرال رزرو را با ادامه برداشت نقدینگی مواجه خواهد کرد».

امسال فرصتی برای خرید رمزارز ها است؟

به گفته آرتور هیز، سناریوهای افزایش نرخ بهره فعلی فدرال رزرو باعث ایجاد یک تله قیمتی برای دارایی‌های پرخطر می‌شود. بنابراین سال ۲۰۲۳ می‌تواند به اندازه سال ۲۰۲۲ بد باشد تا زمانی که فدرال رزرو سیاست‌های چرخشی اتخاذ کند.

  • عملکرد طلا در سال ۲۰۲۳

در نگاه اول، به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که افزایش اخیر طلا منعکس کننده دیدگاه بازار است که فدرال رزرو در آینده نزدیک سیاست‌های فعلی خود را معکوس خواهد کرد. این یک نتیجه گیری معقول است. با این حال، آرتور معتقد است که طلا کاملاً به دلیل دیگری در حال افزایش است. به گفته آرتور هیز و دیگر مفسران، دلارزدایی جهان در سال‌های آینده در نتیجه چند تحول مهم ژئوپلیتیکی اخیر، مانند مسدود کردن دارایی‌های روسیه در سیستم بانکی غرب توسط آمریکا، سرعت خواهد گرفت. از این رو، آرتور بر این باور است که دیر یا زود، بقیه جهان خواهند فهمید که سرمایه گذاری در اوراق قرضه خزانه داری آمریکا زمانی که آنها می‌توانند به سرنوشت روسیه دچار شوند، معنایی ندارد. در نتیجه طلا را به عنوان واضح ترین و جذاب ترین گزینه سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند. بسیار مهم است که افزایش فعلی قیمت طلا و بیت‌کوین را به عنوان تایید نزدیک شدن زمان چرخش سیاست‌های فدرال رزرو اشتباه نکنید.

امسال فرصتی برای خرید رمزارز ها است؟

نمودار بالا از تحقیقات Gavekal به وضوح نشان می‌دهد، هنگامی که فدرال رزرو تصمیم به سیاست‌های چرخشی می‌گیرد و به صراحت قصد خود را برای کنار گذاشتن سیاست‌های پولی انقباضی بیان می‌کند، طلا ذخیره انرژی بهتری نسبت به اوراق قرضه آمریکا است. برای مثال، فدرال رزرو در اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که با محدود کردن عرضه پول و افزایش نرخ بهره به مبارزه با تورم روی خواهد آورد که این کار را در مارس ۲۰۲۲ شروع کردند. احتمالاً برعکس این حالت هم در جهت مخالف نیز رخ می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت، فدرال رزرو به ما می‌گوید چه زمانی کار تمام می‌شود و اگر سیاست‌های آن‌ها را باور نکنید، موج بزرگی را که در پی خواهد آمد از دست خواهید داد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.