۰ نفر

دلایل وجود رابطه معکوس قیمت تتر و قیمت بیت کوین

۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۱۱
کد خبر: 696820
دلایل وجود رابطه معکوس قیمت تتر و قیمت بیت کوین

همان‌طور که می‌دانید بیت کوین از جمله ارزهای دیجیتال بسیار مطرح و تأثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال است.

قیمت ارزهای دیجیتال زیادی با بیت کوین همبستگی دارد. همبستگی بین قیمت بیت کوین ممکن است به‌صورت مثبت یا منفی باشد.

بررسی نمودار قیمتی بیت کوین نشان‌دهنده این است که این ارز دیجیتال با دلار نیز همبستگی شدیدی دارد. از آن جا که ارز دیجیتال تتر یک استیبل کوین بوده و پشتوانه آن ارز دلار است پس این رابطه بین تتر و بیت کوین نیز صادق خواهد بود.

رابطه بین قیمت بیت کوین و ارز دیجیتال تتر

رابطه بین قیمت بیت کوین و ارز دیجیتال تتر

تشخیص همبستگی بین بیت کوین و دلار و به تبع آن قیمت ارز دیجیتال تتر USDT می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر به سرمایه‌گذاران کمک کند و امکان تحلیل درست‌تری را از بازار برای آن‌ها فراهم کند. سرمایه‌گذاران لازم است به رابطه معکوس و بسیار قوی بین دلار آمریکا و بیت کوین توجه داشته باشند. این موضوع بحث گسترده‌ای است که در بین سرمایه‌گذاران اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه با یافتن روابط همبستگی بین ارزهای مختلف می‌توان تصمیمات درست‌تری درباره سرمایه‌ گذاری یا انجام معاملات گرفت و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری نیز داشت. به نظر می‌رسد قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در دوره‌هایی با قیمت طلا نیز همبستگی داشته است.

در حال حاضر یک فرضیه کلی وجود دارد که بر اساس آن زمانی که ارزش دلار امریکا در برابر سایر ارزهای جهانی افزایش یابد، تأثیر آن روی بیت کوین منفی است. تحلیلگران و معامله‌گران بسیاری به بررسی همبستگی معکوس بین قیمت ارز دیجیتال بیت کوین و دلار پرداخته‌اند. از‌آنجایی‌که قیمت این ارز دیجیتال می‌تواند تغییرات مهمی در بازار و روند قیمتی سایر ارزهای دیجیتال ایجاد کند؛ بنابراین بررسی روابط بین این رمزارز با سایر ارزها حائز اهمیت است. در ادامه این مقاله به بررسی رابطه بین قیمت بیتکوین و دلار  و تتر می‌پردازیم.

همه چیز در مورد شاخص دلار آمریکا (DXY)

برای تحلیل دقیق‌تر رابطه قیمت بیتکوین و دلار لازم است با شاخص DXY آشنا شوید. این شاخص در سال ۱۹۷۳ پدید آمده‌ و درواقع یک شاخص پول مرجع نسبت به دلار است. حدود ۵۶ درصد از یورو، ۱۳ درصد از ین ژاپن، ۱۱ درصد از پوند انگلیس، ۹ درصد از دلار کانادا، ۴ درصد از کرون سوئد و همچنین ۳ درصد از فرانک سوئیس را این شاخص به خود اختصاص داده است.

یکی از نکات بسیار مهم در مورد این شاخص این است که از آن به‌عنوان جهت‌گیر روند قیمت‌ها نام می‌برند. این موضوع به این معنا است که وقتی این شاخص روندی صعودی به خود می‌گیرد، قیمت ارزهای مختلف نسبت به دلار ضعیف می‌شود. همچنین میزان مواد خام در جهان نیز دچار کاهش می‌شود. علاوه بر این مسائل بازار کریپتو نیز دچار تغییراتی می‌شود.

رابطه بین قیمت بیت کوین و ارز دیجیتال تتر

طبیعتاً این موضوع به‌صورت برعکس نیز صادق است. در واقع هرزمان که روند این شاخص نزولی باشد، قیمت ارزهای دیگر و همچنین بازار ارزهای دیجیتال در مقابل دلار دارای قدرت بیشتری هستند. همچنین در این شرایط مواد خام نیز دارای میزان قیمت بالاتری خواهند بود. فوریه سال ۱۹۸۵ بیشترین قیمتی بود که این شاخص به خودش دیده است. این شاخص در آن زمان به عدد ۱۶۴.۷۲ رسیده بود. همچنین مارس سال ۲۰۰۸ نیز این شاخص در کمترین حالت خود بود. مقدار این شاخص در آن زمان به ۷۰.۹۶ رسیده بود. لازم به ذکر است که این شاخص در حال حاضر حوالی عدد ۹۶ است.

بررسی ارتباط بین  قیمت بیت کوین و دلار امریکا

تحلیل نمودارهای مختلف نشان می‌دهد که قیمت ارز دیجیتال بیت کوین و دلار (استیبل کوین تتر) دارای همبستگی است. یکی از موضوعاتی که تقاضا برای دلار آمریکا را افزایش داد، تأثیر ناگهانی همه‌گیری جهانی بود که باعث افزایش شدید تقاضا برای دلار گردید و موجب شد که جهش بزرگی در نمودار دلار ایجاد شود. درعین‌حال با افزایش دلار، بازار‌های دیگر دچار افت شدند و قیمت بیتکوین به کمتر از ۳۷۰۰ دلار رسید. یعنی این ارز دیجیتال با کاهش ۵۰ درصدی در قیمت همراه بود.

 از سوی ‌دیگر با سقوط گسترده DXY و ضعف ناگهانی دلار، قیمت رمزارز بیت کوین به‌ طور قابل‌توجهی در ماه مارس ۲۰۲۰ افزایش یافت. به‌طوری‌که می‌توان افزایش آن را در حدود سر ۸۵ درصد در گرفت؛ بنابراین با بررسی این نمودارها می‌توان به رابطه معکوس قیمت بیتکوین با دلار پی برد. این همبستگی باعث شد در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دلار موجب تقویت چرخه بیت کوین شود. در سال ۲۰۱۷ با ضعف دلار آمریکا و بی‌ثباتی آن در بازار قیمت بیت کوین از ۱۰۰۰ به ۲۰ هزار دلار رسید. از سال ۲۰۱۷ شاخص DXY قدرت خود را نشان داد. در دسامبر ۲۰۱۷ با افت دلار، قیمت بیت کوین به بالاترین سطح خود یعنی نزدیک به ۲۰ هزار دلار رسید و به‌عنوان پناهگاهی امن در برابر تضعیف دلار برای سرمایه‌گذاران تبدیل شد.

رابطه بین قیمت بیت کوین و ارز دیجیتال تتر

همبستگی یک شاخص بلند‌مدت است و نمی‌توان آن را به‌عنوان یک معیار متغیر روزانه بررسی کرد. حتی متخصصان و تحلیلگران در این حوزه نیز نمی‌توانند حرکات مربوطه و همبستگی را به‌صورت روزانه بررسی کنند. درواقع این موضوع به این معنا است که نرخ بیت کوین و تعیین همبستگی آن با دلار در بازه زمانی بلندمدت قابل‌تعیین و تجزیه‌و‌تحلیل است. تحلیلگران تأثیرات شاخص DXY را بر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در یک بازه زمانی طولانی مدت بررسی کرده و بر اساس آن همبستگی میان بیت کوین و دلار را تعیین می‌کنند.