۰ نفر

تحلیل بنیادی از تاثیر اقتصاد کلان بر کریپتوها؛

واکنش بیت ‌کوین به آخرین داده های اقتصاد کلان چگونه بود؟

۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۱۴
کد خبر: 696450
واکنش بیت ‌کوین به آخرین داده های اقتصاد کلان چگونه بود؟

بیت‌کوین و اکثر ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم، کاردانو و غیره با شروع سال جدید جاری، روند صعودی پر قدرتی برای خود ثبت کردند. به طور کلی، می‌توان گفت چشم‌انداز سیاست‌های پولی ضعیف‌تر به دلیل داده‌های کلان ضعیف‌تر و ارزش‌گذاری‌های پایین قیمت بیت‌کوین، چیزی‌ است که منجر به صعود این دارایی‌های ریسک‌پذیر در روند اخیر شده است.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ قیمت بیت‌کوین در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شاهد افزایش ناگهانی زیادی بود که همین امر منجر به فشار نزولی بیشتر قیمت در سال گذشته شد. با این حال، رالی جدید در شروع سال جاری، می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. در واقع این می‌تواند به آن دلیل باشد که در حال حاضر بیت‌کوین به داده‌های کلان اقتصادی پاسخ مثبت داده است.

افزایش بیش از ۲۵ درصدی برای شروع سال جدید که ناشی از رشد اخیر قیمت بیت‌کوین و به دنبال قدرت گرفتن دارایی‌های مالی سنتی مانند سهام و اوراق قرضه رخ داد. این وضعیت در سال گذشته هم بر قرار بود، زمانی که بیت‌کوین در بحبوحه افزایش تورم، روند نزولی حاکم بر سهام و اوراق قرضه را منعکس می‌کرد. الان هم در حالی که روند معکوس شده است، بیت‌کوین  آن را دنبال می‌کند. سال ۲۰۲۲ در حالی به پایان رسید که تورم یک عقب نشینی ملایم را نشان داد و به دارایی‌های ریسک رونق بخشید، زیرا انتظار می‌رود که فدرال رزرو ایالات متحده شروع به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره کند. این امر در واقع شاخص دلار را پایین می‌آورد و به طور بالقوه سرمایه بیشتری را برای دارایی‌های ریسک پذیر مانند بیتکوین وارد می‌کند.

ویجی آیار (Vijay Ayyar)، معاون توسعه شرکت‌ و رابطه بین‌الملل در صرافی ارز دیجیتال لونو (Luno)، در گزارش CNBC گفت: "ما شاهد افزایش قیمت دلار، کاهش تورم، کاهش نرخ بهره هستیم. همه به این موضوع اشاره دارند که بازارها در چند ماه آینده ریسک بیشتری خواهند داشت". شاخص دلار آمریکا ICE و آخرین تغییرات قیمت بیت‌کوین نشان می‌دهد که دوباره اعتماد به دارایی‌های ریسکی احیا شده است. این شاخص ۲ درصد کاهش یافته است در حالی که بیت‌کوین در ماه گذشته نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته است که نشان دهنده قدرت اولیه در سال جدید است.

واکنش بیت ‌کوین به آخرین داده های اقتصاد کلان چگونه بود؟

فروپاشی صرافی ارزهای دیجیتال FTX در اواخر سال گذشته، مطمئناً لطمه بزرگی به امید در صنعت کریپتو وارد کرد. این سقوط اعتماد سرمایه‌گذاران را متزلزل کرد و شرکت‌های بالقوه بازار را که به دنبال سرمایه‌گذاری بالقوه در بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را با قیمت خیلی پایین بودند، دور نگه داشت. با این وجود، رشد اوایل سال ۲۰۲۳ می‌تواند نشانه‌ای باشد که سرمایه گذاران آماده هستند تا سقوط FTX را نادیده بگیرند و دوباره در صنعت ارزهای دیجیتال ورود کنند. با کاهش تورم و افزایش کمتر نرخ بهره، این امر می‌تواند به افزایش توجه به بازارهای ریسکی ادامه دهد که می‌تواند منجر به افزایش قیمت بیتکوین شود.

جیمز باترفیل (James Butterfill)، سرپرست تحقیقات در شرکت مدیریت دارایی دیجیتال CoinShares، در این باره به CNBC گفت: «به نظر می‌رسد که بیت‌کوین با داده‌های کلان همراه شده است، زیرا سرمایه‌گذاران از سقوط FTX شانه خالی می‌کنند». او همچنین اضافه کرد: "مهم‌ترین چیزی که سرمایه‌گذاران کلان روی آن تمرکز می‌کنند، خدمات ضعیف PMI و روند کاهشی آمار اشتغال و دستمزد است". این معیار‌ها، همراه با روند نزولی تورم منجر به بهبود اعتماد شده است، در حالی که در زمانی رخ می‎دهد که ارزش بازاری بیت‌کوین، نزدیک به پایین ترین سطوح حمایت تکینکالی خود است. بنابراین می‌توان گفت، چشم‌انداز سیاست‌های پولی ضعیف‌تر به دلیل داده‌های کلان ضعیف‌تر و ارزش‌گذاری‌های پایین قیمت بیت‌کوین، چیزی‌ است که منجر به این افزایش قیمت اخیر این رمزارز شده است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.