۰ نفر

آیا بازار صعودی بیت کوین شروع شده است؟

۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۴۰
کد خبر: 695970
آیا بازار صعودی بیت کوین شروع شده است؟

پس از گذشت بیش از یک سال کاهش مداوم قیمت ارزهای دیجیتال، دو هفته اول سال ۲۰۲۳ برای سرمایه‌گذاران بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شروع خوب و توفانی داشته است.

در حال حاضر، قیمت بیت کوین (BTC) به سرعت به سمت 21 هزار دلار آمریکا حرکت کرده و اولین بار بعد از فوریه سال 2022 میلادی است که روند افزایشی خود را بدون وقفه آغاز کرده است. این افزایش قیمت در اولین ماه سال 2023 میلادی سبب شده که بسیاری از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به این نتیجه برسند که بازار گاوی و صعودی بیت کوین دوباره آغاز شده و روزهای افسانه‌ای رمز ارزها فرارسیده است. در همین مدت با تغییر قیمت بیت کوین از 16 هزار دلار به 20 هزار دلار، درآمد حاصل از بهترین ماینر بازار، S19 Pro از 200 دلار به 260 دلار رسیده است که این افزایش درآمد برای افراد فعال در ماینینگ بیت کوین هم خوشایند بوده است. آیا بازار صعودی بیت کوین واقعاً شروع شده است اما آیا تحلیل‌ها هم همین نظر را دارند؟

بیت کوین در ابتدای سال 2023 معاملات خود را تنها با 16500 دلار آغاز کرد و در حال حاضر، با گذشت حدود 2 هفته از آغاز سال جدید میلادی، در حدود 20 هزار دلار معامله می‌شود که این رقم نشان از رشد بیش از 13 درصدی بیت کوین در طول دو هفته دارد. اتریوم (ETH) نیز از رالی افزایش قیمت ارزهای دیجیتال عقب نمانده و از ابتدای سال 2023 تاکنون 17 درصد افزایش داشته است. کل سرمایه بازار کل صنعت کریپتو در حال حاضر به 940 میلیارد دلار آمریکا می رسد که تقریباً 5 درصد در سال گذشته افزایش یافته است. شما در مورد این رنگ سبز بازار چه فکر می‌کنید؟ آیا بالاخره بازار گاوی بر بازار خرسی غلبه کرده است؟ با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد بازار صعودی

چرا بازار بیت کوین صعودی شده است ؟

به نظر می‌رسد که افزایش اخیر ارزهای دیجیتال عمدتاً به دلیل داده‌های اقتصادی امیدبخشی بوده است که در جلسه فدرال رزرو آمریکا منتشر شد و در آن فدرال رزرو به طور موقت سیاست بلندمدت خود برای افزایش مداوم نرخ بهره ملایم کرد.

اگرچه وضعیت فدرال رزرو دلیل اصلی روند صعودی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در سال جاری بوده است، اما برخی هم اعتقاد دارند که تصمیم اخیر السالوادور برای تصویب قانون تصویب لایحه صدور اوراق قرضه بیت کوین نیز بر افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.

با کنار گذاشتن تمام دلایل صعودی برای پامپ اخیر بازار کریپتو، این سوال همچنان وجود دارد که آیا این آغازی برای بازار صعودی سال 2023 است؟ یا فقط یک افزایش موقتی قیمت است که ممکن است خیلی زود سرمایه‌گذاران را ناامید کند؟

مارک مونفورت (Mark Monfort)، بنیانگذار انجمن DeFi استرالیا و استودیو ‘Not Centralised‘ در گفتگویی اعلام داشته که علیرغم افزایش مداوم قیمت ارزهای دیجیتال در چند هفته گذشته، همچنان باید مراقب سرمایه‌های خود باشید و محتاطانه معاملات خود را انجام دهید.

او می‌گوید: "آنچه که ما از داده‌ها می‌بینیم این است که ارزهای دیجیتال اصلی مانند اتریوم بسیار بیشتر از قبل با سهام فناوری مرتبط هستند. وقتی به ارتباط سال‌های 2017 تا 2020 نگاه می‌کنیم آن را در مقایسه با ارتباط سال‌های 2020 تا 2022 قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که اتریوم با شدت بیشتری مطابق با صندوق‌های سرمایه‌گذاری فناوری بزرگ ایالات متحده و جهان معامله می‌شود.

با در نظر گرفتن همه این‌ها، مونفورت اضافه می کند که این نوسان رو به بالا ممکن است آن "نقطه عطفی" نباشد که بسیاری از مردم فکر می‌کنند.

شاخص‌های فنی برای کریپتو "هنوز نزولی" هستند

برایان ونتورا (Bryan Ventura)، وکیل ارشد متخصص در Web3 و رئیس شرکت BlockchainNZ  نیز با مارک مونفورت هم عقیده است.

او می‌گوید: «از آنجایی که بازارهای کریپتو هرگز در تورم بالا افزایشی نبوده‌اند، نگاه کردن به عملکرد گذشته برای پیش‌بینی عملکرد قیمت در آینده کمی سخت است. اما شاخص‌های فنی همچنان وضعیت نزولی را نشان می‌دهند و حجم خرید نسبتاً پایین است. من فکر می کنم متأسفانه احتمالاً شاهد تله گاوی بازار هستیم.»

با این حال، ونتورا به طور کامل در مورد این موضوع تصمیم خود را اعلام نکرد و گفت که ممکن است کمترین قیمت بیت کوین در دسامبر سال گذشته رقم خورده شده باشد.

اگرچه برخی افراد مانند مونفورت و ونتورا معتقدند که بازار صعودی بیت کوین هنوز آغاز نشده، اما کسانی مانند کارلوس گومز، مدیر ارشد سرمایه گذاری Belobaba Crypto Asset Fund، دیدگاه مثبتی نسبت به قیمت بیت کوین در هفته‌های آینده دارند.

گومز معتقد است که آمریکا سیگنال‌های متفاوتی را نسبت به اقدامات سم بنکمن فرید  و FTX ارسال می‌کند. او می‌گوید آمریکایی‌ها به شدت در حال بررسی نقش خود در فروپاشی شبکه Terra/Luna هستند و به نظر می‌رسد که علاقه زیادی به بررسی موضوع FTX ندارند، که این امر باعث عدم قطعیت نظارتی زیادی می‌شود.»

گومز همچنین به پذیرش رو به رشد بیت کوین در برزیل و آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت که افزایش تقاضا از این "بازارهای بسیار مهم" باید به افزایش قیمت‌ها نیز کمک کند.

ترس از «تله گاوی بازار» همچنان وجود دارد

علی‌رغم اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران کریپتو به‌طور قابل‌توجهی نسبت به افزایش قیمت بازار بیت کوین هیجان‌زده هستند، کاپو (Capo) تحلیلگر توییتری برجسته در توییتی نوشته که این افزایش قیمت «یکی از بزرگترین تله‌های گاوی» است که او تا به حال دیده است. «تله گاوی» اصطلاح سرمایه‌گذاری برای زمانی است که قیمت‌ها قبل از دامپینگ، به سرعت بالا می‌روند و سرمایه‌گذاران هیجان‌زده را غافلگیر می‌کنند.

مایکل ون دی پوپ، تحلیلگر و معامله گر محبوب ارزهای دیجیتال، با پرسش مستقیم از کاربران توییتر در مورد این که آیا بازار صعودی واقعاً «بازگشته است» یا خیر، به بررسی نظرات عمومی پرداخته است. در این نظرسنجی تنها 36 درصد از تقریباً 9400 پاسخ‌دهنده پاسخ مثبت داده‌اند. اکثریت (64 درصد) پاسخ دهندگان به این نظرسنجی پاسخ منفی داده‌اند و معتقدند بازار صعودی بیت کوین هنوز شروع نشده است.

آیا بازار صعودی بیت کوین شروع شده است؟

شرایط ماینینگ در بازار صعودی و نزولی بیت کوین

شرایط ماینرهای بیت کوین متفاوت از شرایط تریدرها و هولدرها است. در صنعت ماینینگ، فرد به صورت لحظه‌ای معامله نمی‌کند، بلکه با استخراج بیت کوین و فروش آن‌ها، درآمد دلاری ثابتی دارد. به همین دلیل استخراج بیت کوین نسبت به خرید و فروش آن ریسک بسیار کمتری دارد و در بازار صعودی و نزولی مقاومت بیشتری دارد زیرا هرگز سرمایه فرد به صفر نمی‌رسد. شما در ماینینگ یک دستگاه قوی مانند S19 Pro دارید  که بیت کوین استخراج می‌کند و می‌توانید بدون ضرر بیت کوین‌ها را به قیمت روز به صورت دلاری بفروشید.

اگر بازار صعودی باشد، درآمد حاصل از ماینینگ هم افزایش می‌یابد. اما بازار نزولی نیز به ضرر ماینرها نیست چرا که در این بازار هم می‌توانند بیت کوین استخراج شده را با قیمت روز به فروش برسانند. ضمن این که هزینه برق در کشورهایی مانند ایران بسیار کم است و بخش عمده سود حاصل از فروختن بیت کوین استخراج شده برای خود فرد خواهد بود.

و در پایان این که...

به طور کلی، اینکه آیا وضعیت صعودی بیت کوین واقعاً دوباره شروه است یا نه، هر کس حدس و گمان خود را دارد. از آنجایی که ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از آن چیزی که بسیاری فکر می کنند با حرکات بازار سهام مرتبط هستند، اگر فدرال رزرو ایالات متحده به کاهش افزایش نرخ بهره با کاهش تورم ادامه دهد، به نظر می‌رسد که قیمت بیت کوین و دیگر رمز ارزها ممکن است همچنان به افزایش خود ادامه دهد.

در غیر این صورت، اگر تورم همچنان از کنترل خارج باشد، می‌توان انتظار داشت که در هفته‌های آینده مقداری قرمز بیشتر در نمودارها وجود داشته باشد.

اگر دوست دارید که از نوسانات بازار در امان باشید و درآمد دلاری داشته باشید، توصیه می‌کنیم که با خرید ماینر قانونی (با قابلیت دریافت وام قانونی خرید ماینر) یا اجاره فارم قانونی، از بازار پر ریسک خرید و فروش بیت کوین فاصله بگیرید و با استخراج بیت کوین، درآمد دلاری کسب کنید. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت داراماینر از جزئیات خرید ماینر و دریافت وام باخبر شوید.