۰ نفر

دیدگاه‌های افراد مشهور از ارزهای دیجیتال؛

چرا رییس بانک مرکزی هند، رمزارزها را خطرناک می داند؟

۲۴ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۴۲
کد خبر: 695067
چرا رییس بانک مرکزی هند، رمزارزها را خطرناک می داند؟

رییس بانک مرکزی هند بار دیگر بر لزوم ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال تاکید کرد و گفت: "اگرچه کسانی که از این دارایی‌ها حمایت می‌کنند، آن‌ها را یک دارایی یا یک محصول مالی می‌نامند، اما از دیدگاه من هیچ ارزش اساسی در آن‌ها وجود ندارد".

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ شاکتیکانتا داس (Shaktikanta das)، رییس بانک مرکزی هند (RBI)، روز جمعه درخواست خود را برای ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال تکرار کرد و گفت که این ارزها "چیزی جز قمار نیستند" و "ارزش آنها چیزی جز تصور ساختگی نیست". RBI برای تقویت مخالفت خود با چنین دارایی‌هایی و همچنین پیشتازی نسبت به سایر بانک‌های مرکزی، اخیراً ارز دیجیتال خود (ارز دیجیتال بانک مرکزی) را به شکل روپیه الکترونیکی در حالت آزمایشی، ابتدا برای عمده فروشی در اواخر اکتبر گذشته و یک ماه بعد برای مشتریان خرده فروشی راه‌اندازی کرد.

داس که دیروز عصر در یک رویداد با عنوان Business Today صحبت می‌کرد، بر لزوم ممنوعیت کامل رمزارزها تاکید کرد و گفت: اگرچه کسانی که از آن حمایت می‌کنند آن را یک دارایی یا یک محصول مالی می‌نامند، اما هیچ ارزش اساسی در آن‌ها، حتی به اندازه یک لاله (اشاره به انفجار شیدایی لاله هلندی در اوایل قرن گذشته در هند) وجود ندارد.

داس همچنین بیان کرد که «هر دارایی، هر محصول مالی باید مقداری (ارزش) اساسی داشته باشد، اما در مورد کریپتو هیچ زیربنای وجود ندارد. افزایش قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس باورهای ساختگی است. بنابراین هر چیزی بدون هیچ زمینه‌ای که ارزش آن کاملاً به باورهای ساختگی وابسته است، چیزی نیست جز حدس و گمان و ۱۰۰ درصد یا به صراحت بخواهم بگویم، قمار است». او افزود: "از آنجایی که ما قمار را در کشور خود مجاز نمی‌دانیم و اگر می‌خواهید قمار را مجاز کنید، آن را به عنوان قمار تلقی کنید و قوانین قمار را برای ارزهای دیجیتال وضع کنید. اما کریپتو یک محصول مالی نیست".

امنیت

او با هشدار به اینکه قانونی کردن کریپتوها منجر به دلاری شدن بیشتر اقتصاد کشور می‌شود، گفت: «اینکه رمزارزها به عنوان یک محصول مالی یا دارایی مالی ظاهر می‌شوند، استدلالی کاملاً نابجا است». او در توضیح بیشتر اظهارت خود گفت که دلیل کلان بزرگ‌تر برای ممنوعیت آنها این است که رمزارزها پتانسیل و ویژگی‌های تبدیل شدن به ابزار مبادله را دارند. از آنجایی که بیشتر کریپتوها دلاری هستند و اگر اجازه دهید رشد کنند، احتمال ایجاد شرایطی وجود دارد که مثلاً ۲۰ درصد از تراکنش‌ها در یک اقتصاد از طریق کریپتوهای صادر شده توسط شرکت‌های خصوصی انجام ‌شود.

بنابراین طبق استدال داس، در این شرایط بانک‌های مرکزی کنترل ۲۰ درصد از عرضه پول در اقتصاد و توانایی خود در تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های پولی و تصمیم‌گیری در مورد سطح نقدینگی را از دست خواهند داد. اقتدار بانک‌های مرکزی تا این حد تضعیف می‌شود و منجر به دلاری شدن اقتصاد می‌شود. داس ادامه داد و گفت: "لطفا باور کنید، این سیگنال‌های هشدار خالی نیستند. یک سال پیش در بانک مرکزی، ما گفته بودیم که این همه ارز دیجیتال به احتمال زیاد دیر یا زود از بین خواهند رفت. اگر پیشرفت‌های سال گذشته را می‌بینید که در موردی مانند صرافی، FTX به اوج ‌رسید، فکر می‌کنم نیازی به اضافه کردن توضیحات دیگری نداشته باشم".

داس در پاسخ به این سوال که آیا تهدیدی برای ایمنی و امنیت بانکداری از افزایش دیجیتالی شدن پرداخت‌ها می‌بیند، گفت: "بانک‌ها باید اطمینان حاصل کنند که توسط فناوری‌های بزرگی که امروزه اکثر تراکنش‌های دیجیتال را کنترل می‌کنند، بلعیده نمی‌شوند".

ارز دیجیتال

مسائل مربوط به حریم خصوصی داده‌ها و مسائل مربوط به استحکام زیرساخت‌های فناوری بانک‌ها باید مورد توجه بانک‌ها باشد. از آنجایی که بسیاری از بانک‌ها فعالانه با بسیاری از فناوری‌های بزرگ درگیر هستند، چالش آنها این است که اطمینان حاصل کنند که این امر نباید به وضعیتی منجر شود که بانک‌ها توسط فناوری بزرگ بلعیده شوند. داس گفت: "بانک‌ها باید خودشان تصمیم بگیرند و اجازه ندهند تحت سلطه فناوری‌های بزرگ قرار بگیرند". وی در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) که اکنون به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، گفت که ارزهای دیجیتال منتشر شده در بانک‌های مرکزی آینده پول هستند و پذیرش آن می تواند به صرفه جویی در هزینه‌های لجستیک و چاپ کمک کند.

او بیان کرد: «من فکر می‌کنم CBDC آینده پول است. ایمن باشید و اطمینان حاصل کنید که شبیه سازی یا تقلبی نشده است».

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.