۰ نفر

پول قزاقستان در مسیر دیجیتالی شدن؛

راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی قزاقستان از سال ۲۰۲۳

۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۹:۳۵
کد خبر: 689201
راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی قزاقستان از سال ۲۰۲۳

قزاقستان، سومین هاب بزرگ استخراج بیت کوین پس از ایالات متحده و چین، به دنبال راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی داخلی خود (CBDC) است. بانک ملی قزاقستان (NBK) این تصمیم را پس از تکمیل مرحله دوم آزمایش فاش کرد. بانک مرکزی قزاقستان در نظر دارد که CBDC داخلی خود را از اوایل سال ۲۰۲۳ با گسترش تدریجی عملکرد تجاری تا پایان سال ۲۰۲۵ در دسترس قرار دهد.

اقتصادآنلاین - حسین عسکری؛ اقتصادآنلاین - حسین عسکری؛ در اواخر اکتبر، مدیر عامل بایننس اعلام کرد که CBDC قزاقستان روی بلاک چین BNB Chain، ساخته خواهد شد. انگیزه اصلی این کشور برای انجام مطالعات بر روی CBDC، آزمایش پتانسیل آن برای بهبود شمول مالی، ترویج رقابت و نوآوری در صنعت پرداخت و افزایش رقابت پذیری جهانی بود.

این تحقیق آزمایشی بر پرداخت‌های آفلاین و قابلیت برنامه‌ریزی تمرکز داشت، همچنین بانک مرکزی قزاقستان، مشارکت فعالان بازار و سایر بازیگران را برای سناریوهای مختلف توصیه می‌کرد و زبان شفاف‌سازی را برای استفاده توسط تنظیم‌کننده‌های کشور پیشنهاد می‌کرد.

 در گزارش بانک مرکزی قزاقستان آمده است: با در نظر گرفتن نیاز به پیشرفت‌های تکنولوژیکی، آماده‌سازی زیرساخت‌ها، توسعه یک مدل عملیاتی و یک چارچوب قانونی، توصیه می‌شود از اجرای مرحله‌ای طی سه سال اطمینان حاصل شود.

بانک مرکزی قزاقستان توصیه کرد که CBDC داخلی را از اوایل سال 2023 با گسترش تدریجی عملکرد و معرفی به عملیات تجاری تا پایان سال 2025 در دسترس همگان قرار دهد.

از آنجایی که بسیاری از روس‌ها در بحبوحه ابهامات مربوط به جنگ از مرز عبور کردند و وارد مرزهای همسایه شدند، قزاقستان اعلام کرد مکانیزمی را برای تبدیل ارزهای دیجیتال به پول نقد قانونی می‌کند.

رییس جمهور قزاقستان قاسم ژومارت توکایف هنگام سخنرانی در مجمع بین المللی Digital Bridge 2022 گفت: اگر این ابزار مالی ارتباط و امنیت بیشتری را به همراه داشته باشد، مطمئناً به رسمیت شناخته شده خواهد شد.