۰ نفر

بن برنانکی، برنده جایزه نوبل اقتصاد:

رمزارزها اصلا ارزش اقتصادی ندارند!

۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۸
کد خبر: 687948
رمزارزها اصلا ارزش اقتصادی ندارند!

بن برنانکی، رییس سابق فدرال رزرو و همچنین برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۲، اخیرا مفهوم ارزهای دیجیتال را به باد انتقاد گرفته است. برنانکی در مصاحبه ای با Dagens Nyheter، یکی از بزرگترین مجلات سوئدی، اظهار داشت که ارزهای دیجیتال به هیچ وجه ارزش اقتصادی خود را ثابت نکرده اند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ نابودی برخی از شرکت‌های رمزارزی مانند FTX که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال بود و همچنین وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال مانند سلسیوس و بلاک‌فای، تحلیلگران را وادار کرد تا سهم واقعی ارزهای دیجیتال در حوزه اقتصاد را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

بن برنانکی، یکی از مشهورترین اقتصاددانان و برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۲ برای تحقیقات خود در مورد بانک‌ها و بحران‌های مالی، اخیرا نظر خود را در مورد ارزهای دیجیتال در پی وضعیت فعلی بازار اعلام کرده است.

در مصاحبه‌ای که توسط مجله سوئدی Dagens Nyheter در ۷ دسامبر منتشر شد، برنانکی اظهار داشت که فکر نمی‌کند ارزهای دیجیتال تهدیدی برای سیستم مالی فعلی باشند؛ زیرا هیچ بانکی پشت این دارایی‌ها نیست.

وی اظهار کرد: "من معتقدم ارزهای دیجیتال تاکنون اثبات نکرده‌اند که ارزش اقتصادی دارند."

نظر منفی برنانکی در مورد ارزهای دیجیتال جدید نیست، زیرا او در گذشته نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده است.

در ماه می، برنانکی گفت که بیت‌کوین اکثرا برای فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی و اغلب موارد غیرقانونی استفاده می‌شود. برنانکی همچنین توضیح داد در حالی که بیت‌کوین به عنوان یک دارایی سفته بازی استفاده می‌شود، او فکر نمی‌کند که بتواند به وضعیت یک ارز جایگزین برسد.

قانون‌گذاری کمکی نمی‌کند

در حالی که کارشناسان متعددی خواستار تنظیم مقررات در جبهه ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای دسترسی بیشتر شهروندان به رمزارزها در جریان اصلی شده‌اند، برنانکی استدلال می‌کند که این حوزه اگر قانون‌گذاری شود یا نشود، ارزهای دیجیتال با شکست مواجه می‌شوند.

وی در این خصوص توضیح داد: "اگر رمزارزها قانون‌گذاری نشوند، شاهد سقوط خواهند بود؛ زیرا مردم نسبت به آنها بی‌اعتماد هستند. در صورتی هم که قانون‌گذاری شوند، باز هم فرو می‌ریزند؛ زیرا بیشتر برای فعالیت‌های مجرمانه استفاده می‌شوند."

با این حال، در گذشته، برنانکی نسبت به این ایده که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به تهدیدی برای ارزهای سنتی فیات تبدیل شوند، باور داشت.

در سال ۲۰۱۷، برنانکی اظهار داشت که اگر بیت‌کوین تراکنشی نزدیک به ارزهای سنتی داشته باشد، مقرراتی برای جلوگیری از آن وضع خواهد شد.

در آن زمان وی متذکر شد: "در نهایت دولت‌ها هر اقدامی را که لازم باشد برای جلوگیری از آن انجام خواهند داد."