۰ نفر

بررسی وضعیت صرافی‌های برتر کریپتو؛

کدام صرافی ‌ها تاکنون اثبات ذخیره (PoR) خود را منتشر کرده ‌اند؟

۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۸:۴۲
کد خبر: 687697
کدام صرافی ‌ها تاکنون اثبات ذخیره (PoR) خود را منتشر کرده ‌اند؟

در ۱۱ نوامبر، بایننس اولین صرافی ارزهای دیجیتال بود که اثبات ذخیره موقت خود را ارائه کرد. هر کاربری می‌تواند وضعیت مالی صرافی کوین بیس را هم بررسی کند. همچنین صرافی بیت فینکس یکی از بزرگترین دارندگان بیت‌کوین و اتریوم معرفی شده است.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ صرافی FTX از یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال در عرض چند روز به اعلام ورشکستگی رسید. دنیای کریپتو پس از این سقوط شوکه و ناامید شد و بیش از ۱ میلیون کاربر FTX در آشفتگی قرار داشتند. اگرچه کل سال ۲۰۲۲ برای دنیای کریپتو خوب نبود، اما این سقوط باعث بی اعتمادی بیشتر کاربران در صرافی‌ها شد.

دلایل زیادی برای شکست FTX وجود داشت. با این حال، دلیل اصلی شکست، نبود هیچ ذخیره مناسبی برای حمایت از شرکت نبود، بلکه هزینه‌های شرکت بیشتر از منابع ذخیره آن بود، اما هیچ‌کس از آن اطلاعی نداشت، زیرا شرکت گزارش اثبات ذخیره یا (Proof of Reserve) را به کاربران نشان نداده بود. از این رو، سرمایه گذاران و کاربران کریپتو به سایر صرافی‌های برتر نیز شک کردند.

صرافی‌های برتر و اثبات ذخایر آنها

قبل از بحث در مورد تعداد صرافی‌هایی که PoR خود را به اشتراک گذاشته‌اند، باید در مورد مفهوم PoR بدانید. اثبات ذخیره روشی است که در آن یک صرافی، وام دهنده، یا ارائه‌دهنده خدمات نگهداری رمزارزها از مکانیزم PoR برای تأیید پرداخت بدهی خود استفاده می‌کند و از این طریق به کاربران خود اطمینان حاصل می‌کند که همه موجودی‌های کاربران به نسبت ۱ به ۱ توسط دارایی‌های افشا شده پشتیبانی می‌شوند. در ادامه برخی از برترین صرافی‌های کریپتو که PoR خود را منتشر کرده‌اند، آورده شده است.

•    بایننس

پس از شکست FTX، مدیر عامل بایننس اولین کسی بود که در ۸ نوامبر ۲۰۲۲، در توییتی از صنعت کریپتو خواست تا برای بازگرداندن اعتماد کاربران، هر پلتفرم یک PoR از درخت مرکل خود را با کاربران خود به اشتراک بگذارد. در ۱۱ نوامبر، بایننس اولین صرافی است که PoR موقت خود را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این یک گام عالی برای سایر صرافی‌های کریپتویی بود.

رمز ارز

•    کوین‌بیس

این دومین صرافی بزرگ از نظر حجم معاملات است، همچنین دومین صرافی است که نحوه ذخیره و مکان استفاده از وجوه خود را به اشتراک می‌گذارد. کوین‌بیس کمی فراتر رفت و هر کاربری اکنون می‌تواند وضعیت مالی این صرافی را بررسی کند.

کریپتو

•    کراکن

صرافی کریپتوکارنسی کراکن به طور منحصر به فرد PoR خود را به اشتراک می‌گذارد. این صرافی کیف پول و موجودی خود را به صورت عمومی به اشتراک نمی‌گذارد، بلکه به کاربران خود اجازه می‌دهد تا ببینند که آیا وجوه آنها ایمن است یا خیر. این موضوع را می‌توان به راحتی از طریق یک ابزار ساده بررسی کرد و می‌توانید یک عکس فوری از حساب حسابرسی شده خود بگیرید.

•    Gate.io

Gate.io یکی از آن صرافی‌های نادر کریپتو است که همیشه PoR خود را طی دوره‌هایی مشخص به اشتراک می‌گذارد. این صرافی تا به الان PoR خود را در ماه مه ۲۰۲۰ و سپس در اکتبر ۲۰۲۲ به اشتراک گذاشته است.

•    بیت فینکس (Bitfinex)

بیت فینکس، یکی از صرافی‌های فعال، PoR خود را در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ به اشتراک گذاشت. اثبات ذخیره این صرافی نشان می‌دهد که یکی از بزرگترین دارندگان بیت‌کوین و اتریوم است. بیت فینکس نیز مراحل بایننس و کوین بیس را دنبال کرد و PoR خود را پس از سقوط FTX به اشتراک گذاشت.

•    هوبی (Huobi)

پس از سقوط FTX، شایعاتی در مورد ورشکستگی هوبی وجود داشت، اما به زودی این صرافی نیز اثبات ذخیره یا PoR کامل خود را به اشتراک گذاشت و به همه کاربران اطمینان داد که وجوه آنها نزد این صرافی امن است. علاوه بر این، امنیت کاربران را تضمین می‌کند و قول می‌دهد از برداشت‌های آنها خودداری نکند.

•     کریپتو دات کام (Crypto.com)

کریپتو

کریپتو دات کام آخرین صرافی است که PoR کامل خود را به اشتراک گذاشته است. این پلتفرم نیز گزارش شفافیت خود را در ۱۱ نوامبر به اشتراک گذاشت و قول داد که PoR را در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲ به اشتراک بگذارد، اما به دلیل برخی مشکلات فنی، PoR را در هفته دوم دسامبر ۲۰۲۲ به اشتراک گذاشت.

•    اوکی ایکس (OKX)

اگرچه این صرافی اثبات ذخیره کامل خود را ارائه نکرده است، اما فهرستی از تمام موجودی بیت‌کوین و اتریوم‌های که صرافی دارد را ارائه کرده است. با این حال، صرافی در حال برنامه‌ریزی برای استخدام حسابرس برای ارائه اثبات کامل ذخیره است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.