۰ نفر

به دلیل ترس شدید ناشی از سقوط FTX؛

صنعت ارزهای دیجیتال نابود خواهد شد؟

۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۷
کد خبر: 683413
صنعت ارزهای دیجیتال نابود خواهد شد؟

صنعت کریپتوکارنسی حتی قبل از اینکه بتواند به طور کامل آسیب‌های بحران اخیر تجربه شده را که منجر به از دست دادن میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در سطح جهان شد، از بین ببرد، با تلاطم دیگری روبرو است. با این وجود هنوز پایانی برای کریپتو فرا نرسیده است!

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ فروپاشی پلتفرم بزرگ و محبوب مبادلات رمزارزهای FTX به شدت برای صنعت کریپتو مضر بود؛ زیرا اعتماد کاربران را متزلزل کرد و ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال را در مسیر نزولی دیگری قرار داد. بر اساس ارقام تحلیل بازار کریپتو از سایت کوین مارکت کپ، تنها یک هفته پس از اعلام ورشکستگی این صرافی، صنعت کریپتو در جهان حداقل ۱۳۳ میلیارد دلار کاهش یافته و ارزش بازار جهانی را با ۱۳.۵ درصد کاهش به ۸۵۰ میلیارد دلار رسانده است.

در حالی که فروپاشی در ماه ژوئن عمدتاً ناشی از فروش انبوه سرمایه‌گذاران به دلیل فشارهای تورمی در سطح جهانی بود، آشفتگی کنونی عمدتاً ناشی از سقوط FTX بود که به گفته کارشناسان، ممکن است اثرات گسترده‌ای بر صنعت کریپتو در سطح جهان داشته باشد. طبق داده‌های کوین مارکت کپ، در حال حاضر، صرافی‌ها از سرتاسر جهان دردسرهای سقوط را احساس می‌کنند، زیرا تقریباً همه آنها در هفته گذشته در حال کاهش بوده‌اند.

سقوط عظیم کریپتو

صنعت ارزهای دیجیتال نابود خواهد شد؟

بایننس، بزرگ‌ترین پلتفرم معاملات ارزهای دیجیتال، کاهش شدیدی را در حجم مبادلات خود از ۱۳۹ میلیارد دلار در روز در ۹ نوامبر به حدود ۱۸ میلیارد دلار در ۱۵ نوامبر ثبت کرد، روندی که توسط همه صرافی‌های بزرگ جهانی ثبت شد. چانگ پنگ ژائو، مدیر اجرایی بایننس، به کارکنان صرافی خود گفت که سقوط FTX را یک پیروزی برای آنها تصور نکنند، بلکه شفافیت را حتی بیشتر بپذیرند و برای نوسان گسترده قیمت‌ها آماده باشند. چانگ پنگ در یادداشتی خطاب به تمامی کارکنان بایننس در سراسر جهان گفت: "کاهش FTX برای هیچ کسی در این صنعت خوب نیست". او همچنین بیان کرد که "اعتماد کاربران به شدت متزلزل شده است. رگولاتورها صرافی‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار خواهند داد. دریافت مجوزها در سراسر جهان دشوارتر خواهد بود".

AAX، یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال، برداشت‌ها را در پی بحران FTX به حالت تعلیق درآورد و به این دلیل به یک نقص در ارتقای سیستم اشاره کرد. همچنین به مشتریان خود اطلاع داد که «به تلاش‌های خود برای از سرگیری فعالیت‌های عادی برای همه کاربران ظرف ۷ تا ۱۰ روز ادامه خواهند داد. از حداکثر دقت اطمینان حاصل کنید».

بازیگران صنعت پیش‌بینی می‌کنند که اگر در آینده، صرافی‌های رمزارزها اصول شفافیت و باز بودن را با مشتریان خود اتخاذ نکنند، بسیاری از صرافی‌های دیگر ممکن است از بازار خارج شوند. ماریوس ریتز (Marius Reitz)، مدیر کل Luno، یک پلتفرم مبادلاتی برای رمزارزها در آفریقا، در این باره گفت: «در بلندمدت، این ]صرافی او[ جزء پلتفرم‌هایی است که به اتخاذ یک چشم‌انداز اولیه مقررات نسبت به صنعت ادامه می‌دهند و بر اعتمادسازی با مشتریان تمرکز می‌کنند، سپس بقا و شکوفا خواهند شد».

کریپتو؛ بخشی نوپا

صنعت ارزهای دیجیتال نابود خواهد شد؟

اگرچه بسیاری از نمایندگان صرافی از اظهار نظر در مورد وضعیت فعلی بازار خودداری کردند، رایتز گفت که صنعت کریپتو نسبتاً یک بخش نوپا است و بقای آن مستلزم آن است که بازیکنان به شدت به قوانین و مقررات موجود پایبند باشند. او در مصاحبه‌ای به The EastAfrican گفت: «برای اینکه صنعت به طور مسئولانه بالغ شود، صرافی‌ها باید به طور فعال در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر سیستم مالی موجود، به ویژه قوانین مرتبط با شفافیت و امنیت مشتری، ادامه دهند».

در حالی که آفریقا به ویژه در تنظیم بخش کریپتو کند است، ارزیابی آقای رایتز این است که اثرات تلاطم‌ها در بازار ارز دیجیتال به طور یکسان در سطح جهانی احساس می‌شود، زیرا همه سرمایه گذاران "در برابر شوک‌های مشابه آسیب پذیر هستند".

هنوز پایانی کریپتو نیست!

اما با وجود این آشفتگی، بازیگران این صنعت همچنان مطمئن هستند که هنوز پایانی برای ارزهای دیجیتال فرا نرسیده است، همانطور که بسیاری از منتقدان در پی سقوط FTX پیش بینی کردند. رایتز گفت: «تاریخ به ما نشان داده است که این بازارها پس از نوسانات کوتاه مدت تمایل به بهبود دارند. با گذشت زمان، ما به طور کلی شاهد کاهش نوسان قیمت‌ها در کل صنعت هستیم».

صنعت ارزهای دیجیتال نابود خواهد شد؟

آقای چانگ پنگ در یادداشتی که به اشتراک گذاشته شده به کارمندانش توصیه می‌کند: "به قیمت‌ها توجه نکنید. این همیشه در طول سال‌ها تکرار شده است و بدیهی است که این روزها هم از این قاعده مستثنی نیست".

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.