۰ نفر

با گسترش اکوسیستم بلاکچین؛

بهترین‌ پل زنجیره ای بین بلاکچین ها کدامند؟

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۰۴
کد خبر: 680989
بهترین‌ پل زنجیره ای بین بلاکچین ها کدامند؟

پل‌های زنجیره‌ای بین بلاکچینی در واقع راه‌های ارتباطی چندین بلاکچین با همدیگر هستند. پل‌ها با ارتقای قابلیت همکاری یکپارچه و روان بین شبکه‌های مختلف، به کاربران امکان دسترسی به نقدینگی، امنیت بیشتر و دیگر ویژگی‌های کلیدی را می‌دهند.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ اکوسیستم بلاکچین روزانه به گسترش خود ادامه می‌دهد. در گذشته از آنجایی که توسعه دهندگان و کاربران بیشتر از اتریوم برای dApps یا بیت‌کوین برای نقل و انتقالات با ارزش بالا استفاده می‌کردند، بسیاری به استفاده از سایر بلاکچین‌ها اهمیت نمی‌دادند.

با این حال، معایب این بلاکچین‌های شناخته شده، مانند اتریوم، باعث توسعه پلتفرم‌های جدیدتر شد. این زنجیره‌های جدید که «پل‌های بلاکچین» (blockchain bridges) نامیده می‌شوند، مزایایی مانند کارمزد تراکنش‌های ارزان‌تر، توان عملیاتی شبکه بالاتر و دسترسی به فعالیت‌های نوآورانه سودآور را ارائه می‌کنند. جالب اینجاست که بیش از ۱۲۵ بلاکچین وجود دارد و نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هر بلاکچین مانند یک سیلوی مستقل بدون ورود یا خروج است. از این رو موثرترین راه برای به دست آوردن یک توکن یا کوین، به عنوان مثال، بیت‌کوین، از یک بلاکچین به دیگری، استفاده از یک پل است که پل زنجیره‌ای نیز نامیده می‌شود.

پل‌های زنجیره‌ای متقابل را می‌توان برای تبادل هر نوع داده، از جمله تماس‌های قرارداد هوشمند، هویت‌های غیرمتمرکز، اطلاعات خارج از زنجیره مانند فیدهای قیمت بازار سهام و موارد دیگر طراحی کرد. علاوه بر این، آنها استفاده از یک برنامه غیرمتمرکز (dApp) را در بلاکچین‌های مختلف آسان‌تر می‌کنند. تعداد زیادی پل بین زنجیره‌ای وجود دارد، اما در این مقاله، با چندتا از پل‌های برتر که بهترین گزینه‌های امنیتی، پشتیبانی و موارد دیگر را ارائه می‌دهند، آشنا خواهید شد.

۱.    پل بایننس

رمز ارز

در بالای لیست یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای انتقال به زنجیره هوشمند بایننس از اتریوم، پل بایننس (Binance Bridge) قرار دارد. پل زنجیره هوشمند Ethereum-Binance (BSC) به هر کسی امکان می‌دهد توکن‌های رمزنگاری شده‌ی‌ خود را به فرمت‌های سازگار با بایننس و BSC تبدیل کند. در حال حاضر پل بایننس از تبدیل توکن‌های ERC-۲۰ به همراه چند کوین در شبکه‌های دیگر از جمله XRP، LINK، ATOM، DOT، XTZ و ONT پشتیبانی می‌کند.

در این پل ارتباطی بین بلاکچینی، فرآیند تبدیل تنها چند دقیقه طول می‌کشد که توکن‌ها بین شبکه‌ها جایگزین شوند. علاوه بر این، کارمزد تراکنش تبدیل در این پل صفر است. کاربران فقط کافی است فی لازم در زنجیره بومی و مقصد جابجایی را بپردازند. رابط پل بایننس برای هر کاربری، حتی بدون داشتن حساب بایننس، باز است. همچنین یکی از محبوب‌ترین نقاط ورود اتریوم به شبکه بایننس است.

۲.    پل آوالانچ (Avalanche Bridge)

ارزدیجیتال

پل آوالانچ یک پل زنجیره‌ای دو جهته بین شبکه‌های آوالانچ و اتریوم است که انتقال سیال توکن‌ها را بین دو شبکه تسهیل می‌کند. بنابراین، پل Avax جایگزین پل Avalanche-Ethereum یا AEB شد و یک گزینه عالی برای رشد رمزارز آوالانچ بود. این پل از تکنولوژی ChainBridge ChainSafe استفاده می‌کند و انتقال دو طرفه توکن‌های رمزنگاری شده و NFT را تسهیل می‌کند. کاربرانی که می‌خواهند یک مبادله زنجیره‌ای را آغاز کنند و از توکن‌های ERC-۲۰ در برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه آوالانچ استفاده کنند، می‌توانند دارایی‌های خود را در قرارداد هوشمند ChainBridge سپرده‌گذاری کرده و قفل کنند. طبق مستندات، تراکنش‌ها در آوالانچ فقط چند ثانیه طول می‌کشد، در حالی که تراکنش اتریوم ممکن است تا ۱۵ دقیقه طول بکشد.

۳.    پل توکن پورتال (Wormhole) سابق

توکن

پل توکن پورتال (Portal Token Bridge) یکی از محبوب‌ترین پل‌های زنجیره‌ای متقابل در صنعت است. این پل غیرمتمرکز در ابتدا بر روی شبکه سولانا برای انتقال رمز‌ارزهای دو طرفه بین سولانا و اتریوم ساخته شد. با این حال، پورتال از آن زمان به یک شبکه چند زنجیره‌ای تبدیل شده است که هفت بلاکچین پیشرو حوزه DeFi از جمله سولانا، اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان، ترا، آوالانچ و اوسیس (Oasis) را به هم متصل می‌کند که ۸۸ درصد از صنعت DeFi را تشکیل می‌دهند.

پورتال از گره‌های اعتبارسنجی ویژه‌ای به نام نگهبانان (Guardians) استفاده می‌کند تا بهترین تجربه تبادل زنجیره‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد. نگهبانان بر روی پل نظارت می‌کنند و درخواست‌های کاربر را تأیید می‌کنند. پل توکن پورتال به دلیل کارمزد بسیار پایین تراکنش ۰٫۰۰۰۱ دلاری در هر انتقال و رابط کاربری اولیه خود، خود را از بقیه متمایز می‌کند. این پل دارای ارزش کل قفل شده (TVL) ۱۷۷ میلیون دلار است و بیش از ۴۰۰ هزار دلار تراکنش را تا زمان نگارش این مقاله پردازش کرده است.

۴.    پل پروتکل تزوس راپ (Tezos Wrap Protocol Bridge)

راپ

پروتکل راپ که توسط شرکت توسعه دیفای Bender Labs توسعه یافته است، یک پل بدون مجوز، غیرمتمرکز و دو جهته بین شبکه‌های اتریوم و تزوس است. این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد ERC-۲۰ خود را در توکن‌های FA۲ قرار دهند که می‌تواند در اکوسیستم تزوس استفاده شود. با استفاده از پروتکل راپ، دارندگان توکن‌های ERC-۲۰ می‌توانند از سرعت بالای شبکه، هزینه‌های تراکنش مقرون به صرفه و مقیاس پذیری بلاکچین تزوس بهره‌مند شوند.

این پروتکل همچنین از بسته‌بندی توکن‌های ERC-۷۲۱ پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که کاربران به راحتی می‌توانند NFTهای خود را بین دو شبکه جا به جا کنند. راپ همچنین به آوردن دارایی‌های زنجیره‌ای متقابل به شبکه تزوس کمک می‌کند و موارد استفاده جدیدی را برای این توکن‌های پیچیده ایجاد می‌کند که از آنها می‌توان برای مایننگ بازده و برای تامین نقدینگی جفت wToken/XTZ استفاده کرد. همانطور که گفته شد، کاربران این فرصت را دارند که سهمی از هزینه‌های بسته بندی و بازکردن جمع آوری شده توسط پروتکل را به دست آورند. توکن WRAP که هم یک توکن ERC-۲۰ و هم FA۲ است، به پل پروتکل راپ قدرت می‌دهد.

علاوه بر این، ۰.۱۵ درصد هزینه برای بسته بندی و باز کردن توکن‌ها وجود دارد. این کارمزد در w-Token دارایی‌ای که شما در حال پل زدن هستید، پرداخت می‌شود و دارندگان توکن حاکمیت WRAP می‌توانند با قرار دادن WRAP خود در استخر یک توکن پشتیبانی‌شده، آن را دریافت کنند. پل راپ دارای ارزش کل قفل شده بیش از ۲ میلیون دلار در زمان نوشتن این متن است.

۵.    پل پالیگان

پالیگان

پل پالیگان به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرعت توکن‌های مبنی بر شبکه ERC و NFT‌ها را به زنجیره جانبی پالیگان منتقل کنند. دو پل اصلی، یکی پل اثبات سهام (PoS) و دیگری پل پلاسما، روی پالیگان وجود دارد. هر دو می‌توانند دارایی‌ها را از اتریوم به پالیگان (و بالعکس) جا‌به‌جا کنند، اما روش‌های امنیتی متفاوتی را اتخاذ می‌کنند. پل PoS از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) برای ایمن سازی شبکه خود استفاده می‌کند. از انتقال اتر (ETH) و بیشتر توکن‌های ERC پشتیبانی می‌کند. اما پل پلاسما برای توسعه دهندگانی است که به امنیت بیشتری نیاز دارند. از محلول مقیاس‌پذیری پلاسما اتریوم استفاده می‌کند و از انتقال توکن‌های متیک، اتریوم، ERC-۲۰ و ERC-۷۲۱ پشتیبانی می‌کند.

یکی از مزایای اصلی پل پالیگان هزینه پایین کارمزد است. تراکنش‌ها همچنین بدون نیاز به پروتکل‌های شخص ثالث سریع‌تر پردازش می‌شوند و کاملاً غیرمتمرکز است. کاربران هزینه‌های پل پالیگان را متحمل می‌شوند، اگرچه این هزینه‌ها بسیار کمتر از زمانی است که شما از Mainnet استفاده می‌کنید. این پل در حال حاضر دارای ارزش کل قفل شده بیش از ۲ میلیارد دلار تا زمان نگارش این مقاله است.

از دیگر پل‌های بین بلاکچینی مهم و کاربردی می‌توان به پل سیناپس (Synapse Bridge)، پل آربیتروم (Arbitrum Bridge) و پل چند‌زنجیره‌ای (Multichain Bridge) اشاره کرد. پروژه‌های سیناپس و آربیتروم به ترتیب تا زمان نوشتن این متن، دارای ارزش قفل شده‌ای بیش از ۶۰ میلیون و بیش از ۱ میلیارد دلار هستند.

آربیتروم

کلام آخر

پل‌های زنجیره‌ای متقاطع در توسعه فضای بلاکچین قابل‌ بهره‌مندی، باز و غیرمتمرکز مهم هستند. پل‌ها با ارتقای قابلیت همکاری یکپارچه و روان بین شبکه‌های بلاکچین سابق، به کاربران امکان دسترسی به نقدینگی، امنیت بیشتر و از جمله ویژگی‌های کلیدی دیگری را می‌دهند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.