۰ نفر

مروری بر دلایل ریزش بازار کریپتو؛

هفته گذشته چه اتفاقاتی برای بازار رمزارزها افتاد؟

۲۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۳۸
کد خبر: 680451
هفته گذشته چه اتفاقاتی برای بازار رمزارزها افتاد؟

حواشی و کش‌مکش بین صرافی‌ ارزهای دیجیتال بایننس و FTX به سرعت فراگیر شد و باعث ریزش شدید در بازار ارزهای دیجیتال شد. جنگ قدرت بین صرافی های بزرگ کریپتو لطمه زیادی به سرمایه گذارن این بازار وارد کرد، بازاری که علیرغم توسعه روزافزون حواشی بسیار زیادی دارد. تمام اتفاقات و حواشی این هفته که باعث ریزش شدید بازار رمزارز شد را در این گزارش آورده ایم.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ در تاریخ ۲ نوامبر گزارش شده است که شرکت تاسیس شده توسط سم بنکمن فرید مقادیر قابل توجهی FTT را در اختیار دارد.

2 نوامبر پس از فاش شدن گزارش‌ ترازنامه شرکت تجاری Alameda Research تاسیس شده توسط سم بنکمن فرید نشان می‌دهد که این شرکت دارای مقدار قابل‌توجهی توکن FTT، توکن بومی صرافی ارزهای دیجیتال FTX است.

5 نوامبر - ردیاب ها حرکت قابل توجهی از توکن  FTT را به بایننس دریافت کردند

در تاریخ 5 نوامبر، حساب توییتر Whale Alert، که حرکات ارزهای دیجیتال روی زنجیره را دنبال می‌کند، به کاربران خود اطلاع داد که نزدیک به 23 میلیون FTT به ارزش بیش از 584.5 میلیون دلار به بایننس منتقل شده است.

هفته گذشته چه اتفاقاتی برای بازار رمزارزها افتاد؟1

در آن زمان، این مقدار حدود 17 درصد از عرضه FTT در گردش بود.

6 نوامبر - مدیرعامل Alameda در مورد ترازنامه شرکت توضیح می دهد

کارولین الیسون، مدیرعامل آلامدا، در توییتی در 6 نوامبر تلاش کرد تا هر وحشتی را از بین ببرد و گفت که ترازنامه فاش شده منعکس کننده کل داستان نیست و نباید از آن برداشت اشتباه کرد.

6 نوامبر - بایننس به دلیل "افشای حقایق" به دنبال فروش توکن های FTT خود

بعداً در 6 نوامبر، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس گفت صرافی او کل دارایی های FTT به ارزش 2.1 میلیارد دلار خود را با استناد به افشای اخیر  ترازنامه Alameda به فروش می رساند.

او اضافه کرد که توکن‌های FTT را به ‌گونه‌ای می‌فروشد که تاثیر منفی بازار را به حداقل برساند و انتظار می‌رود که فروش توکن چند ماه به طول انجامد.

هفته گذشته چه اتفاقاتی برای بازار رمزارزها افتاد؟3

ژائو همچنین تایید کرد که انتقال نزدیک به 23 میلیون FTT در 5 نوامبر بخشی از اقدام فروش FTT بوده است.

ژائو بعداً اضافه کرد که این اقدام فقط مدیریت ریسک بود و به درس‌های آموخته‌شده از فروپاشی لونا و تأثیر آن بر بازار اشاره کرد و گفت قصد دشمنی با هیچ کس را ندارد.

6 نوامبر - مدیرعامل Alameda پیشنهاد خرید کل FTTهای صرافی بایننس را از طریق بورس داد

مدت کوتاهی پس از اعلام ژائو مبنی بر فروش توکن های FTT، الیسون در توییتی به ژائو گفت که Alameda طی معامله ای در بورس با خوشحالی همه توکن های FTT را به قیمت 22 دلار به ازای هر توکن خریداری خواهد کرد.

هفته گذشته چه اتفاقاتی برای بازار رمزارزها افتاد؟4

7 نوامبر – شروع برداشت ها از صرافی

با چرخش گزارش‌ها و شایعات، کاربران FTX از ترس ورشکستگی شروع به برداشت وجوه خود از صرافی کردند.

داده‌های گزارش‌شده از Nansen در 7 نوامبر نشان داد که جریان خروجی استیبل‌کوین از FTX به 451 میلیون دلار در طول هفت روز رسیده است و کاربران شروع به برداشت‌ وجوه خود از صرافی FTX کردند.

هفته گذشته چه اتفاقاتی برای بازار رمزارزها افتاد؟5

7 نوامبر – سام بنکمن فرید می‌گوید همه چیز خوب است و از مدیرعامل بایننس درخواست همکاری می کند

مدت کوتاهی پس از اینکه صرافی به نگرانی‌های کاربران رسیدگی کرد، بنکمن فرید مجموعه‌ای از توییت‌ها را منتشر کرد و گفت که صرافی رقیب یعنی بایننس در تلاش است با شایعات نادرست ما را خراب کند و اضافه کرد که صرافی FTX هیچ مشکلی ندارد.

او ادعا کرد که این صرافی سرمایه کافی برای پوشش تمام دارایی های مشتریان را دارد.

او ادعا کرد که صرافی FTX یک میلیارد دلار پول نقد اضافی دارد و از ژائو خواست تا "برای بهتر شدن اکوسیستم با هم کار کنند."

7 نوامبر - CZ معامله با Alameda را رد کرد

در پاسخ به درخواست مدیرعامل Alameda در توییتر، ژائو بی‌علاقگی خود را به انجام معامله‌ با الیسون برای خرید دارایی‌های FTT بایننس به قیمت 22 دلار به ازای هر توکن در بازار بورس نشان داد و گفت: «من فکر می‌کنم این معامله باید در بازار آزاد باشد».

هفته گذشته چه اتفاقاتی برای بازار رمزارزها افتاد؟6

8 نوامبر - قیمت FTT و بازارهای ارزهای دیجیتال شروع به واکنش دادن کردند

برخی از تحلیلگران در 7 نوامبر نسبت به کاهش قابل توجه قیمت FTT به دلیل مجموعه ای از اعلامیه ها هشدار دادند و در اوایل 8 نوامبر قیمت FTT حدود 30 درصد از 22 دلار در عرض چند ساعت به حدود 15.40 دلار رسید.

قیمت بیت کوین نیز از  ترس اتفاقات FTX تحت تاثیر قرار گرفت و شروع به ریزش کرد.

8 نوامبر - FTX با "کمبود نقدینگی" مواجه شد

در یک اعلامیه شوکه کننده، بنکمن-فرید در 8 نوامبر گفت که FTX برای کمک به پوشش آنچه که او آن را "کمبود نقدینگی" می نامد، با بایننس در مورد یک معامله استراتژیک به توافق رسیده است.

ژائو مدت کوتاهی پس از آن گفت که بایننس یک قرارداد غیرالزام آور برای خرید صرافی FTX را امضا کرده است، اما خاطرنشان کرد که آنها این حق را برای خود محفوظ می دانند که در هر زمان از معامله خارج شوند.

8 نوامبر - بنکمن-فرید توییت های خود را حذف کرد

در اواخر 8 نوامبر، چند ساعت پس از اعلام معامله با بایننس، بنکمن-فرید رشته توییت های اتهامی خود که بر علیه مدیر عامل و صرافی بایننس بود را حذف کرد.

در 9 نوامبر، گزارش‌های تایید نشده منتشر شد مبنی بر اینکه کارکنان صرافی FTX در 8 نوامبر استعفا دادند.

گزارش ها در 9 نوامبر حاکی از این بود که بایننس احتمالاً به دنبال عقب نشینی از توافق است.

9 نوامبر - بایننس رسما از توافق خارج شد

کمتر از 48 ساعت پس از اعلام اولیه ژائو مبنی بر اینکه بایننس می تواند برای خرید صرافی FTX اقدام کند، در 9 نوامبر اکانت صرافی بایننس اعلام کرد که به دنبال خرید FTX نخواهد بود.

هفته گذشته چه اتفاقاتی برای بازار رمزارزها افتاد؟7

این صرافی به گزارش ادعایی [استفاده نادرست] از وجوه مشتریان و تحقیقات ادعایی آژانس ایالات متحده اشاره کرد و افزود: مشکلات این صرافی خارج از کنترل است.

9 نوامبر - بازار کریپتو غرق در دریایی از خون

بازار کریپتو به این خبر واکنش نشان داد و ترس وجود سرمایه‌گذاران را فرا گرفت و قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح چند ساله خود یعنی 15600 دلار رسید، تحلیلگران انتظار نزول بیشتر به حدود 12000 دلار را میدهند.

9 نوامبر - گزارش شده است که مدیرعامل صرافی FTX به سرمایه گذاران گفته است که به 8 میلیارد دلار بودجه اضطراری نیاز دارد

گزارش‌هایی در 9 نوامبر منتشر شد مبنی بر اینکه مدیرعامل صرافی FTX از سرمایه‌گذاران درخواست کرده بود تا 8 میلیارد دلار بودجه اضطراری برای پوشش «مشکل نقدینگی» ناشی از برداشت‌های کاربران را در اختیارش بگذارند.

گزارش شده است که بنکمن-فرید به دنبال جمع آوری 4 میلیارد دلار از سرمایه گذاران بوده و باقی مانده آن را با تامین مالی بدهی و حتی دارایی شخصی خود پوشش می دهد تا مشتریان را راه بیندازد.

9 نوامبر - وب سایت FTX دیگر قادر به پردازش برداشت ها نیست

وب‌سایت FTX در تاریخ 9 نوامبر حدود دو ساعت از کار افتاد و وقتی دوباره آنلاین شد، با هشداری همراه شد که توصیه می‌کرد از سپرده‌گذاری خودداری کنید و صرافی قادر به پردازش برداشت‌ها نیست.

این هشدار در یک پست پین شده در کانال رسمی تلگرام FTX تأیید شد و مدیر آن گفت که برداشت‌های کریپتو و فیات تحت تأثیر این رویداد قرار گرفته است و آنها هیچ اطلاعی از اینکه چه زمانی دوباره می‌توان وجوه را برداشت کرد ندارند.