۰ نفر

آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیان گذاران سولانا؛

سولانا در مسیر حل مشکلات عملکرد شبکه

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۰۴
کد خبر: 679624
سولانا در مسیر حل مشکلات عملکرد شبکه

آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیان گذاران سولانا، می‌گوید که سال گذشته سولانا گرفتار مشکلات قابلیت اطمینان و قطعی شبکه بود، اما به‌روزرسانی‌های اخیر به این بلاک چین کمک می‌کند تا مشکلات قابلیت اطمینان خود را حل کند.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ در طول کنفرانس سالانه Breakpoint 2022 در لیسبون، پرتغال در 5 نوامبر، یاکوونکو در مورد گذشته و آینده بلاک چین سولانا بحث و خاطرنشان کرد که این شبکه در طول سال گذشته با مشکلاتی روبرو بوده است.

 وی گفت: ما در طول سال گذشته با چالش‌های زیادی روبرو بوده‌ایم، می‌توانم بگویم که تمام سال گذشته مشغول حل مشکلات سولانا بوده ایم.

طبق گزارش ها، سولانا متحمل ده قطعی جزئی یا کامل بوده است که مهم‌ترین آنها بین 6 تا 12 ژانویه 2022 رخ داده است این قطعی های جزئی و کاهش عملکرد جمعا بین 8 تا 18 ساعت طول کشیده است.

 جدیدترین قطعی شبکه که آن را «خاموشی بزرگ» نامیده اند، در اول اکتبر نزدیک به شش ساعت و نیم طول کشید.

بین اواخر ماه می و اوایل ژوئن، سولانا مشکل رانش ساعت  (clock drift) داشت، این مشکل باعث می شد که فاصله زمانی تایید بلاک ها توسط اعتبارسنج ها، با زمان واقعی متفاوت باشد.

به طور معمول، زمان ایده‌آل تایید بلاک ها توسط اعتبارسنج ها در سولانا 400 میلی‌ثانیه است، اما یاکوونکو گفت که در ماه ژوئن زمان‌ تایید بلاک ها به بیش از یک ثانیه افزایش یافت که این برای سولانا کند است. حتی در برخی موارد تایید بلاک ها 15 تا 20 ثانیه طول می کشید.

یاکوونکو گفت: این تجربه‌ای نیست که ما می‌خواهیم ارائه کنیم و زمانی که در حال رقابت با گوگل یا فیس‌بوک هستیم این یک تجربه بسیار بد است.

یاکوونکو گفت که پس از به‌روزرسانی اخیر و دو برابر شدن تعداد اعتبارسنجی در سال گذشته، سولانا در مسیر حل مشکلات عملکرد شبکه قرار می‌گیرد.

او افزود: ما در یک مبارزه دائمی بین عملکرد، امنیت، توان عملیاتی و تمرکززدایی هستیم، همه این مشکلات هر زمان که یکی را بهبود می‌دهید ممکن است واقعاً به برخی دیگر آسیب وارد کنید، اما من فکر می‌کنم که ما این کار را انجام داده‌ایم.

او گفت: بدیهی است که ما هنوز چالش‌هایی با قطعی‌ها و باگ‌ها داریم، اما همکاری با شرکت توسعه Web3 Jump Crypto برای ساخت راه‌حل مقیاس‌پذیری سولانا به نام Firedancer که رفع طولانی‌مدت مشکل قطعی شبکه نامیده می‌شود می‌تواند کلید اصلی را داشته باشد.