۰ نفر

چالش های پیش روی ماینرها؛

بحران جهانی انرژی برای بازار رمزارزها چه معنایی دارد؟

۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۵۲
کد خبر: 676599
بحران جهانی انرژی برای بازار رمزارزها چه معنایی دارد؟

در حالی که ماینرها به طور قابل توجهی تحت تأثیر بحران کنونی انرژی قرار دارند، هنوز امیدی وجود دارد که شرایط کلان حاکم می تواند به نفع صنعت کریپتو کار کند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ نمی‌توان انکار کرد که جهان در حال حاضر با یک بحران انرژی بی‌سابقه مواجه است، بحرانی که پس از همه‌گیری کووید-19 به شدت پیچیده شده است، به طوری که کشورهای سراسر جهان - به ویژه در سراسر اروپا و آمریکای شمالی - شاهد کمبود شدید و افزایش قیمت نفت، گاز و برق هستند.

عرضه محدود گاز، به ویژه، ناشی از درگیری‌های روسیه و اوکراین، باعث شده است که قیمت کالاهای اساسی مانند کود به طور چشمگیری افزایش یابد. نه تنها این، بلکه منجر به افزایش استفاده از زغال سنگ و سایر منابع طبیعی نیز شده است.

مصرف زغال سنگ در اروپا به تنهایی 14 درصد در سال گذشته افزایش یافت و انتظار می‌رود تا پایان سال 2022 تا 17 درصد دیگر افزایش یابد.

همچنین لازم است اشاره شود که قیمت گاز اروپا در حال حاضر حدود 10 برابر بالاتر از میانگین سطح خود در دهه گذشته بوده و در اواخر ماه آگوست به بالاترین حد خود یعنی حدود 335 دلار در هر مگاوات ساعت رسیده است.

به طور مشابه، چشم‌انداز سوخت زمستانی سال 2022 توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که میانگین هزینه سوخت برای آمریکایی‌ها نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش خواهد یافت و به 931 دلار خواهد رسید.

با وجود چنین داده‌هایی، لازم است این سوال بررسی شود که چگونه این کمبود مداوم انرژی می‌تواند به طور بالقوه بر بخش کریپتو تاثیر بگذارد و آیا اثرات نامطلوب آن به زودی کاهش خواهد یافت یا خیر؟

نظر کارشناسان در مورد تاثیر بحران انرژی بر بازار کریپتو

متیس دی وریس، بنیان‌گذار و مدیر ارشد فنی AllianceBlock -  یک شرکت بلاکچین که شکاف بین مالی غیرمتمرکز (DeFi) و مالی سنتی را پر می‌کند - به کوین تلگراف گفت که اقتصاد جهانی به لطف عوامل متعددی از جمله بحران برق، رکود، تورم فزاینده و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در وضعیت بدی قرار دارد.

وی افزود: " این مسائل عمدتا به شیوه‌ای که سرمایه به داخل و خارج از صنایع تأثیرگذار جریان می‌یابد، به هم مرتبط هستند. هر چه جو اقتصاد کلان بدتر باشد، سرمایه (نقدینگی) که به داخل و خارج از صنعت دارایی دیجیتال جریان می‌‌یابد کمتر می‌شود. این نقدینگی چیزی است که مکانیسم‌های انگیزشی بلاکچین را قادر می‌سازد تا به کار خود ادامه دهند. بنابراین، برای ماینرها، اگر کمبود نقدینگی وجود داشته باشد، این به معنای معاملات کمتر برای تایید، کارمزد کمتر و کاهش انگیزه است."

 علاوه بر این، دی وریس معتقد است که افزایش هزینه‌های انرژی می‌تواند انگیزه‌های بیشتری را برای ماینرها فراهم کند تا به سمت اکوسیستم اعتبارسنجی اتریوم 2.0 حرکت کنند که بر مکانیزم اثبات سهام (PoS) بسیار کارآمدتر انرژی متکی است.

یوری اسنیگور، مدیرعاملExtrachain -  ارائه‌دهنده زیرساخت برای برنامه‌های کاربردی توزیع‌شده، بلاکچین و پلتفرم‌های سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) - که معتقد است افزایش مداوم قیمت انرژی روی بلاکچین‌های اثبات کار (PoW) تأثیر می‌گذارد، نظر مشابهی دارد.

وی اظهار کرد: " آنها بیشترین وابستگی را به بخش انرژی دارند. به نظر من، ارزش یک بلاکچین نباید از سوزاندن بی‌معنی انرژی ناشی شود، به همین دلیل است که PoW در نهایت محکوم به فنا می‌شود."

بدتر شدن شرایط اقتصاد کلان در کوتاه مدت به کریپتو آسیب خواهد رساند

نرو جی، بنیان‌گذار کانال کریپتو یوتیوب Dapp Centre، به کوین تلگراف گفت که چالش‌هایی که شاهد آن هستیم همچنان تاثیر منفی کلی بر بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت، در نتیجه اکثر سرمایه‌گذاران به دلیل پرریسک بودن آن، حداقل برای آینده قابل پیش‌بینی، بازار را زیر نظر گرفته‌اند.

با این حال، وی خاطرنشان کرد که چالش‌های ذکر شده می‌تواند به عنوان فرصتی برای افزایش پذیرش کریپتو باشد، به خصوص که بسیاری از کشورها مانند ونزوئلا، ترکیه، آرژانتین، زیمبابوه و سودان همچنان تحت تاثیر تورم و تحریم‌های شدید قرار دارند که ممکن است باعث شود دارایی‌های کریپتو بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

در نهایت، جی معتقد است که بدتر شدن وضعیت انرژی می‌تواند منجر به افزایش نظارت بر بخش ماینینگ شود، به ویژه از آنجایی که طرفداران کمپین انتشار کربن صفر اکنون انگیزه بیشتری برای انتقاد از این فضا خواهند داشت.

وی اظهار کرد: " بسیاری در مورد تأثیری که استخراج رمزارز ممکن است بر محیط زیست داشته باشد سؤال می‌کنند. خبر خوب این است که ما در حال حاضر شاهد بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم هستیم که پلتفرم‌های بلاکچین خود را بسیار کارآمد و مبتنی بر انتشار کربن پایین می‌سازند."

قیمت بیت کوین و رابطه آن با بازار انرژی

از بیرون، افزایش قیمت انرژی هزینه‌های ماینرها را افزایش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند آنها را مجبور به فروش بیت‌کوین نگهداری شده خود کند و در نتیجه قیمت‌ها را پایین بیاورد.

علاوه بر این، افزایش تولید می‌تواند منجر به تقاضای استخراج‌کنندگان از قیمت‌های بالاتر برای پوشش هزینه‌های عملیاتی روزانه خود شود و حتی در برخی موارد، آنها را مجبور به تعطیلی کامل یا فروش تجهیزات خود کند.

همچنین، حتی اگر ماینرها به فعالیت خود ادامه دهند، حجم کل بیت‌کوین استخراج شده ثابت خواهد ماند. با این حال، پاداش‌های بلاک، بین افراد کمتری توزیع خواهد شد. این نشان می‌دهد ماینرهایی که می‌توانند از فشار نزولی ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی جلوگیری کنند، سودهای کلانی به دست می آورند.

اندرو وینر، معاون صرافی ارزهای دیجیتال MEXC، اظهار کرد: " کمبود برق می‌تواند منجر به افزایش قیمت آن شود و هزینه استخراج بیت‌کوین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در صورت کمبود بلندمدت برق منطقه‌ای، باعث مهاجرت ماینرها به سایر مناطق می‌شود که قیمت‌های نسبتا ارزان برق، ایمنی و ثبات را ارائه می‌دهند.

هنوز امیدی برای تغییر روند باقی مانده است

وینر گفت، در حالی که بحران انرژی می‌تواند بر قیمت بیت‌کوین فشار بیاورد، وضعیت ضعیف اقتصاد جهانی به طور بالقوه می‌تواند با آن مقابله کند. از نظر وینر، سیاست پولی فدرال رزرو ایالات متحده در محیط اقتصادی کنونی جهانی بیشترین تأثیر را بر بازار ارزهای دیجیتال داشته است.

وی افزود: " با شروع سیاست پولی سست توسط فدرال رزرو در سال 2020، موسسات به صورت دیجیتالی عملکردهای پشت صحنه سازمانی خود را تغییر دادند و خرید بیت‌کوین خود را تسریع کردند. وقتی ارزش فیات کاهش می‌یابد، موسسات استراتژی خود را برای تخصیص بیت‌کوین به عنوان دارایی‌های حفظ ارزش تنظیم می‌کنند."

وی همچنین خاطرنشان کرد که بازار ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت‌کوین، به طور فزاینده‌ای با نزدک و اس اند پی500 همبستگی دارد، در حالی که ارتباط آن با انرژی، نفت و برق قابل توجه نخواهد بود مگر اینکه استخراج بیت‌کوین تحت تأثیر کمبود برق جهانی در آینده قرار گیرد.

علاوه بر این، بحران مداوم انرژی می‌تواند به طور بالقوه برنامه‌های مخارج دولت را بیشتر کند و در نتیجه آنها پول بیشتری را برای رهایی از مشکلات «چاپ» کنند. این موضوع به طور بالقوه می‌تواند منجر به از دست دادن اعتماد به دارایی‌های فیات و تقاضای بیشتر برای ارزهای دیجیتال شود.

این روند فراتر از محدوده احتمالات نیست، زیرا در حال حاضر در چندین کشور جهان سوم مشاهده شده است و حتی می‌تواند در برخی از اقتصادهای بزرگتر نیز نفوذ کند.

چند ماه پیش، تورم در منطقه یورو به بالاترین حد خود یعنی 8.9 درصد رسید، وضعیتی که در ایالات متحده نیز شاهد آن بودیم، جایی که تورم در ماه آگوست به بالاترین میزان در چهل سال گذشته یعنی 8.5 درصد افزایش یافت.

همچنین در حالی که بسیاری از افراد همچنان در مورد تاثیر مثبت/منفی بسته‌های محرک بر اقتصاد جهانی اختلاف نظر دارند، ترس از افزایش تورم به تنهایی باعث افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال می‌شود.

بنابراین، در حالی که به آینده‌ای دچار کمبود انرژی و افزایش قیمت‌ها می‌شویم، جالب است که ببینیم آینده بازار دارایی‌های دیجیتال چگونه پیش می‌رود، به‌ویژه که افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و بدتر شدن شرایط بازار همچنان اوضاع را بدتر می‌کند.